onsdag 28 mars 2018

Boknytt: Trotylstorm i öster -- östfronten 1941-45 (Svensson 2018)


Denna faktabok om östfronten har nyligen publicerats. Den heter Trotylstorm i öster -- östfronten 1941-45 och är skriven av mig. [Edit 2025: boken är för närvarande ur tryck. Det är dock rätt stor chans att den återkommer i tryck, återvände i triumf till kretsen av de beställbara böckernas skara... vi meddelar om så sker.]




Jag har länge varit intresserad av andra världskriget. Och då i synnerhet striderna i öster -- på östfronten. Till denna front räknar jag även de finska striderna i sammanhanget.

Det handlar om kampen mot Ryssland 1941-45. Den som började med Operation Barbarossa vid midsommar 1941. Den första faktabok jag läste om detta var nog Alan Clarks Operation Barbarossa. Jag hittade den i min pappas bibliotek.

Som den 15-åring jag var förstod jag inte mycket av alla arméer hit och divisioner dit. Men ett frö var sått. Och sedan tog jag mig an John Keegans bok med samma namn. Den hade i alla fall bilder på varje uppslag. Och sedan blev det Hassel, Brunila, Liddell Hart med mera, med mera. Plus egen värnpliktstjänstgöring, vilket klargjorde vissa elementa i hur en armé fungerar.

Kort sagt, jag har ägnat mer än 30 år åt detta ämne, striderna på östfronten. Så nu kan jag stolt presentera mitt översiktsverk i ämnet, min essä, min syn på det hela: Trotylstorm i öster -- östfronten 1941-45.

- - -

Boken är på 386 sidor och täcker det mesta: strategi och taktik, organisation av tyska och finska förband, stridsförlopp, ögonvittnesskildringar samt litterära speglingar av det hela. Plus lite mer.

Till ögonvittnesskildringarna hör återgivanden av texter av folk som Hans von Luck, Ernst Jünger, Johann Voss och Adolf Ehrnrooth.

Till de litterära speglingar som behandlas hör verk av Sven Hassel, Väinö Linna, Alexander Kluge och Gösta Borg.

- - -

Härmed fyra citat som anger tonen i verket:
Mannerheims ”återhållna krigande”, hans vägran att anfalla Leningrad, var på sätt och vis yttringen av en envis, aristokratisk 1800-talsmänniska.

[s 66]

Borgs bok är läsbar, ja mer än så: här märks ett temperament och det finner man inte så lätt i facklitteraturen, ja inte i litteratur överhuvud taget. Han har en personlig stil helt enkelt. Det må finnas många källor för östfrontskunskap men få av dem har den anda, det pulserande av liv och blod som Det röda massanfallet har.

[s 244]

Vad gäller plutonchefens roll så var denna svår i andra världskrigets kontext. Hur håller man sambandet med grupperna på ”det tomma slagfältet”, i den utspridning som moderna granatvapen framtvingar? En kompanichef har sina ordonnanser. Plutonchefen har ingenting. En rapportkarl kan han nog disponera, men han måste själv regelmässigt projicera sin vilja över en stor, säg 100x200 m yta.

[s 340]

Clausewitz (...) Likt en hermeneutiker lever han sig in i krigföringen på dess egna premisser för att utvinna vissa tumregler ur den, allt i det pragmatiska syftet att handleda chefen på slagfältet. Uppenbarligen har han lyckats för Clausewitz läses än idag men Willisen och Jomini inte alls. Clausewitz’ pragmatism passar det militära kynnet som inte gillar principer och kannstöperi för deras egen skull. Hur man vinner ett fältslag är målet, hur man vinner taktiska segrar är vad en soldat vill. Clausewitz hjälper soldaten att göra detta.

[s 359]

- - -

Det om detta. Boken finns alltså att köpa nu. Detta är mitt statement om östfronten i fakta och fiktion, som ämne för studium (jag har ju även skrivit en roman i ämnet). Detta är min essä om den avgörande krigsskådeplatsen under andra världskriget, "ett krig som var större än till och med Mahabharata" som Miguel Serrano sa en gång.




[Edit 2025: denna info om köpställen är obsolet. Boken är ur tryck och finns ej heller som e-bok.] Köp boken på Logik.se.


Köp e-boken på Bokus.

Köp e-boken på Adlibris.




Relaterat
Eld och rörelse (2007)
Min Jüngerbiografi
Döden på larvfötter (Hassel 1958)
Burning Magnesium: engelskspråkig roman om östfronten






söndag 11 mars 2018

Lennart Svensson: Works in English


I'm a Hyperborean. A pilgrim of nostalgia.




My name is Lennart Svensson and I'm an author. Here's my biography.

As for the blog you're now reading, it's been up and running some ten years now. Here's the table of contents. It's got English language entries on top.

In Swedish, the name of the blog is "Svenssongalaxen". In English, that'll be "The Svensson Galaxy".

- - -

I'm a Swede and I began writing books in Swedish. Then, I switched to English. Because I felt like it.

The book starting my English career was Ernst Jünger -- A Portrait. After that one, I've published some more books in English. Below, you'll find my bibliography. Click on a specific title for more info.

Non-Fiction
. Ernst Jünger -- A Portrait (2014)
. Richard Wagner -- A Portrait (2015)
. Borderline -- A Traditionalist Outlook for Modern Man (2015)
. Science Fiction Seen From the Right (2016)
. Actionism -- How to Become a Responsible Man (2017)

Novels
. Redeeming Lucifer (2017)
. Burning Magnesium (2018)




Related
Astral War
I Declare You the Spiritual Superman
Table of Contents of the Blog
The woman in the montage is Greta Garbo (1905-1990), the Swedish actress.

onsdag 7 mars 2018

Högerradikal science fiction på svenska


Science fiction ligger mig varmt om hjärtat. Högerradikal sådan. Konservativ. Radikalkonservativ. Jag har skrivit en bok om det. I detta inlägg presenteras diverse högervinklad sf som finns på svenska. 




Att jag skrivit en bok om science fiction vet nog de flesta. Den är på engelska (och presenteras här på svenska).

Här ska jag tala om "högervriden sf och fantasy" som finns i svenska utgåvor.

Grundboken i sammanhanget är såklart Starship Troopers av Robert Heinlein. En svensk utgåva från 90-talet hade denna titel. Sedan finns det en från 80-talet som heter Stjärnsoldaten. 90-talsutgåvan torde vara något bättre översatt.

Denna bok har fostrat en ny generation svenska högerradikaler. Det vet jag ty många unga människor har sagt mig att boken var en ögonöppnare.

Boken är spännande och realistisk. Och den är teoretiskt intressant i denna samhällsfråga: hur man skapar ett styre som förenar auktoritet med ansvar. Diskussionerna i romanen sker i form av lektioner hållna av en skollärare samt en lärare i det militära. Båda påverkar bokens huvudperson, båda belyser ämnet "ansvar" ur olika synvinklar.

Det är ett mått på Heinleins författarbegåvning att han gör det hela läsvärt och underhållande. Detta är ett paradexempel på "seriös litteratur i populär form", högervarianten.

Fler Heinleinböcker av radikalkonservativt slag som finns på svenska är Rymdkadetten, Stjärnorna väntar, Varning för okänd planet, Rymdvandrarna, Ärans väg och Vintergatans son. Ansvar, nybyggaranda, heroism, gör din plikt (och förvänta dig inte en guldmedalj för varje ansträngning du gör). Väx upp och bli en man, helt enkelt.

- - -

Mer i ämnet "högerradikal sf på svenska" är såklart Frank Herberts Dune, på svenska som Arrakis -- ökenplaneten. Detta är ett paradexempel på arkeofuturism. Dvs. en "ålderdomlig framtid". Framtidsaktiga element balanseras med traditionella. I science fiction är detta en hävdvunnen nisch, sedd som "samexistens av svärd och rymdskepp" à la Blixt Gordon och Star Wars. I Dune gestaltas det hela med feodalism, messianism och "svärdsduellen som moralisk fostran".

Vidare så har vi ju konservativ fantasy av Tolkien och C. S. Lewis. Tämligen många av deras böcker finns på svenska.

Övriga titlar svensköversatt, konservativ fantastik kan vara detta: Fahrenheit 451 av Bradbury, Rymdlegionen av Jack Williamson, Edgar Rice Burroughs John Carter-romaner, det mesta av Lovecraft och R. E. Howard samt J. L. Borges' noveller.

Sedan har vi förstås "implicit whiteness" (alla huvudpersoner förutsätts vara vita västerlänningar). Detta är fallet i de allra flesta romaner av författare som Arthur C. Clarke, A. E. van Vogt, Poul Anderson, Jack Vance och Clifford D. Simak.

För tidskrifter som kan finnas på bibliotek och antikvariat har Nova SF (80-talsnumren) "huvudsakligen högertendens" (proaktiva, pro-västerländska värderingar). Medan JVM har "huvudsakligen vänstertendens" (noveller med prägel av ironi, defaitism, anti-heroism, anti-det mesta). Men gränsen är inte knivskarp.

Där har ni lite att börja med, om ni vill ha konservativ fantastik på svenska språket.




Relaterat
Sf från höger

måndag 5 mars 2018

New Interview


Great news, everyone. A new Red Ice podcast with me is out.




I've recently been interviewed by Henrik Palmgren of Red Ice Radio. Here it is. The first hour is free, the second hour needs membership of Red Ice.

In the interview we talk about my latest novel, Burning Magnesium. Then the discussion segues into a look at another book of mine, Actionism. For, they do have things in common, the war novel and my personal philosophy. Like action as being, movement as a state, memento mori and all that.

This is my second interview at Red Ice. Last year, we talked about my essay on sf.

And now we talked about "The Hero's Journey: War, Responsibility and Actionism". Check it out!



Related
The New Interview: "The Hero's Journey -- War, Responsibility and Actionism"
Burning Magnesium
Actionism
The 2017 Interview

måndag 19 februari 2018

About This Blog


This blog has existed for more than ten years now.




This blog is written by me, Lennart Svensson. I'm an author. And here's my biography.

This blog started on November 22, 2007. And now it's February 2018. Thus, the blog is 10+ years old.

The blog is called "Svenssongalaxen" in Swedish. In English, that'll be "The Svensson Galaxy". The youngest galaxy in the universe, young and vibrant. And for a blog, rather mature.

- - -

The blog has entries in both Swedish and English. In the beginning, they were mostly in Swedish. Now it's mostly English entries.

For its part, a book starting my English career was "Ernst Jünger -- A Portrait". After that one, I've published some more books in English. Here's my bibliography.

- - -

Maybe I should link to some interesting entries on this blog. In English.

Here, we find the table of contents. English language posts on top.

Other than that, there are some interesting entries to be found. Like these, posted over the years:
. 2014: some notes about American author Clark Ashton Smith.
. 2015: a sample chapter from my Wagner bio.
. 2015: a short entry about the pictures that Julius Evola painted.
. 2017: a post sketching a main difference among authors, that of being either "a painter" or "a draughtsman".

- - -

So, what shall I say now? This was a post presenting the blog and me. Hope you liked it.




Related
Biography of Svensson
Table of Contents
Redeeming Lucifer
Science Fiction Seen from the Right

tisdag 13 februari 2018

Fantasy Land


This is about a novel.




I've written a fantasy. It was published last year. It's called Redeeming Lucifer.

The plot takes place in Romania 1917. A Russian captain is ordered to recce cantonements for the regimental staff. He approaches a castle and, once there, gets another mission: to go to "The Land" and find a cure for the world's pain.

On Amazon.co.uk we read this customer review of the book:
This is an inspiring and page-turning read for anyone who enjoys fantasy and adventure stories. Writing in the great tradition of epic quests, this author gives genuine meaning to his theme by his obvious deep historical and esoteric knowledge. --- [This is] a very exciting story with acutely observed, flawed characters, brilliantly described battle scenes, and a very satisfying ending!
More info about the book in this post.




Related
Redeeming Lucifer
Actionism
I Declare You the Spritual Superman

lördag 3 februari 2018

Book News: Burning Magnesium (Svensson 2018)


The new book by Lennart Svensson is called Burning Magnesium. The publisher is Logik förlag. It's a novel playing on the Eastern Front of WW2. You can buy it on Amazon.com. Also, it can be bought on Amazon.co.uk. And, for Swedish customers, on Logik.se. -- Edit 28 february 2019: the novel has now been reviewed on the Swedish site Motpol: "For the reader wishing for a war novel that deviates from the moralizing, pacifist pattern, Jünger’s Storm of Steel has long been the obvious alternative. With his work, Burning Magnesium, Lennart Svensson has given us yet another alternative."




Eastern Front, 1942. Arno Greif is sent east to serve in the German army, getting his baptism of fire at Stalingrad. Later, he sees action in Ukraine, Belarus and Warsaw, all of it lethal combat in which Arno rises through the ranks from private to platoon leader. He also takes part in the endgame of Berlin, 1945.

After surviving a time in custody Arno returns to his native Sweden where he becomes a peacetime army NCO. But Germany again beckons him. And he returns there for a career as a private investigator, all the time haunted by his war memories.

Burning Magnesium is a story about the most severe, prolonged campaign of WW2, Germany’s war against Russia. It’s a novel in the great tradition of Sven Hassel, Theodor Plievier and Willi Heinrich. Lennart Svensson is known for his essays Ernst Jünger – A Portrait, Borderline and Science Fiction Seen from the Right. His debut as a novelist was Redeeming Lucifer (2017).


On the back cover of Burning Magnesium, we read:
Brutal battles in the icy wastes of the Eastern Front are lit at night by burning magnesium flares. This gripping novel of war, and the timeless ethos of the warrior, follows Arno Greif, a Swedish volunteer in the German Army. Come with him, from the heady advances of 1941 through to the bitter fighting in the ruins of the Reich in 1945.

Burning Magnesium has clear echoes not just of Junger’s Storm of Steel but also of Solzhenitsyn’s August 1914. Author Lennart Svensson plunges his readers deep into both the operational details of World War Two combat and the mind of the fighting man.

[...]

Written without sentimentality or judgement, Burning Magnesium gives a long-overdue human dimension to the men who fought for Germany in the most brutal and decisive theatre of the Second World War.

- - -

Some quotes from the novel proper could be pertinent.

In this scene, the unit Arno serves in is breaking out from the Kharkov encirclement in February 1943:
They passed some of their own wounded, men from 3rd Platoon who had somehow got there before them. Blood and screams, mad staring eyes, yellow and green bile, white bone and black wounds. Tanz turned a blind eye to the wounded and shouted at his men to keep going.
In this scene, Arno in his barracks muses over the special lifestyle of a warrior:
I’m not disordered chaos. I have a kind of order within me. I’m not prepared to be a lobotomised combat robot, with no face, no name. But besides that, right now I only live for the battle. I’m on the verge of becoming a war machine. Perhaps it’s risky. But I like living on this borderline. -- You have to live on the border, live on the edge. Living on the edge raises you mentally. -- Thus it is. For if someone said to me, ’You’re skating the edge,’ I would answer: ’I am the edge.’
In this scene, we see a snapshot from the battles in western Ukraine, 1944:
The column of armoured vehicles rolled on, over the battlefield, under the descending trajectories of the shells. Attack, always attack; such was Arno’s motto even though the war was going backwards for the Germans in general. He had attacked at Stalingrad, attacked to get out of the Kharkov trap, attacked at Kursk and now they attacked themselves out of the Kamenets-Podolsky Pocket. It seemed to be Arno’s way of being, his essence which he projected onto the environment: always attack. Fire and movement as a state.
And this is a passage from the tearing up of AG Mitte, summer of 1944:
Bright red lines drawn across the sky, a magnesium green shimmer hovering over the land, earth fountains rising at the points of impact, shrapnel and body parts flying, crushed pulp and steel fragments everywhere, black smoke and an echo crossing the plain, bouncing off in the distance and dying out – and it was answered by the roar of the planes, the song of the Panzer machines, the rattle of automatic fire and the roaring of the Nebelwerfer rocket launchers -- a howl out of the abyss like the hellhound Garm in the Edda.

- - -

And so it goes. This is a novel about WW2, about a frontline soldier, about modern bushido and a lot more. It's Actionism, symbolism and epic poetry in prose form.

- - -

Edit 28 february 2019: the novel has now been reviewed on the Swedish site Motpol. Rating it 4/5 the pay-off, in translation, is this:
For the reader wishing for a war novel that deviates from the moralizing, pacifist pattern, Jünger’s Storm of Steel has long been the obvious alternative. With his work, Burning Magnesium, Lennart Svensson has given us yet another alternative.




- - -

Buy the Book on Amazon.com: hardcopy or e-book.

Buy the Book on Amazon.co.uk: hardcopy or e-book.

Buy the Book on Logik.se: hardcopy or e-book.

Buy the e-book on Adlibris.

Buy the e-book on Bokus.




Related
Motpol Review
Actionism
Science Fiction Seen from the Right
Redeeming Lucifer
Borderline
Biography of Svensson




måndag 22 januari 2018

The Sun in the Dark (poem)


Now it's poetry time.




The sun shines in the dark, beaming
through space, illuminating Earth,
lighting my way as I go shopping:

- sun-ripe tomatoes
- solar grain bread
- mellow yellow bananas
- Solisan vitamin drink

Sol invictus! Triumphant Sun!

The sun burns in the dead of space
boils in 5,000, maybe FIVE MILLION
degrees, radiating its heat into the abyss
and reaching our clod of earth, filtering
through the atmosphere, sieving through the air,
shining through a tree and falling on
me as I go home from the store with
solar bread in my basket.




Related (in Swedish)
Intervju med mig på Motpol
Drag åstad till ÅVC på berget

söndag 21 januari 2018

The Michael Moorcock Experience


This is a blog post about an author. And about my essay on sf and fantasy.




Heard about Michael Moorcock?

There’s no danger if you haven’t.

Just read Chapter Ten of Science Fiction Seen from the Right. It will tell you all you need to know.

It’s like this. Michael Moorcock is an English fantasist, born in 1939. Usually, when his work is discussed, it’s all about him having written about the decadent dandy Jerry Cornelius, having edited the magazine New Worlds in the 60’s, and having written a pamphlet against Heinlein.

Thats the gist of Moorcock, mainstream-wise...!

I, on the other hand, in Science Fiction Seen from the Right, focus on Moorcock’s fantasy, his Eternal Champion saga. This epic hasn’t been properly estimated in the literary community.

About this saga I for instance say:
The Eternal Champion is a tapestry of adventure, ontology and moral. The main purpose is entertainment but the saga has a way of sneaking up at you and delivering some profound wisdom. And, to this, some bare-bones nihilism... [however, this] nihilism you have to live with in the Moorcock lands.

There might be some “passive nihilism” in the Eternal Champion saga. Moorcock is no Tolkien. However, Moorcock has many other qualities. He is, indeed, “a myth-maker, an epic fantasist”. And he has written song lyrics for Blue Öyster Cult, like “The Great Sun Jester”: a fine myth that one, a fire clown, going all over the place and lighting up a grey culture.
The chapter in question covers many a good aspect of the Moorcock epic. I also note that Moorcock has some traits in common with Philip K. Dick (1928-1982), uncrowned master of sf. They both wrote short novels, brimming with energy. Then I make this list of what they more have in common:
. Being Men of the Left but not letting this influence dominate their fiction as a whole, making their respective fiction into a tapestry of Life, the Universe and Everything.

. As writers sometimes said to suffer from the hectic pattern of ”having to write another paperback in an instant” but as a mere result the novels seldom came out bad.

. The novels having a slightly repetitive pattern, a kaleidoscope slightly turned around for each new opus, seemingly new and perfectly recognizable at the same time.

. Their novels tend to focus on one hero, venturing out by way of Fire and Movement, the sky’s the limit.
There you have it. Moorcock and Science Fiction Seen from the Right are worth checking up.

Apart from Moorcock my book covers fantasy authors like Tolkien, Dunsany, C. S. Lewis, Lovecraft and Robert Holdstock. And in the realm of science fiction proper it looks at Heinlein, Dick, Herbert, Pournelle, Niven, von Harbou, Huxley, Boye, Bradbury and Borges. All this, and H. R. Giger, are waiting for you in Science Fiction Seen from the Right.




Related
A New Canon of SF
Towards an Understanding of Right-Wing SF
[In Swedish:] Jag och sf-fandom

tisdag 2 januari 2018

Nya Tider -- aktuell tidning


Nya Tider är en tidning. Där jag ibland medverkar.




Nya Tider är en vecklig nyhetstidning som startade hösten 2012. Den kallar sig oberoende och rapporterar om nyheter i Sverige och utlandet, nyheter som MSM tenderar att tiga om. Vinkeln är "Sverigevänlig" och anti-PK. Upplagan sägs nu vara kring 7000.

Själv har jag på frilansbasis bidragit sedan 2013. Här är min tråd på nätupplagan. Den innehåller kortare och längre utdrag ur mina artiklar. Såsom recensioner, krönikor och annat. (En och annan text ges i sin helhet; se länkar nedan.)

Berömmet för Nya Tider ska såklart främst gå till chefred Vavra Suk och andreredaktören Sanna Hill. De har byggt upp tidningen, och de driver den dag för dag, ofta i stark motvind från etablissemanget.



Info för hur man prenumererar ges här. Med prenumeration får man både papperstidning och möjlighet att läsa texter på nätupplagan -- hela texter, inte bara utdrag ur dylika som regeln är för random nätsurfare.

Man har många frilansare som jag. Sedan starten har jag haft drygt 50 texter i tidningen, alltifrån debattinlägg och kåserier till recensioner och essäer. Härmed ett urval:

2013
Nr 7. Recension av Thomas Nydahls ’Black Country’ (2012) (”Birmingham – tredje världen i ett västland”)
Nr 47. Recension av Fredrik Reinfeldts ’Det sovande folket’ (1993) (”Ungmoderaten Reinfeldts politiska vision”)

2014
Nr 12. Debatt (”Tidsandan idag är emot krig”) [hela artikeln på nätet]
Nr 21. Recension av Thomas Nydahls ’Identitärt’ (2014) (”Nydahl granskar identitärerna”)
Nr 51. Debatt (”Globalismen och nationalismen”) [hela artikeln på nätet]

2015
Nr 1-2. Recension av David Baas ’Bevara Sverige svenskt’ (2014) (”Baas granskar Sverigedemokraterna”) [artikelns början på nätet]
Nr 8. Recension av Per Svenssons ’Vasakärven och järnröret’ (2014) (”SD:s lundensiska bakgrund”)
Nr 12. 100 år sedan ’The Birth of a Nation’ hade premiär (”Omstridd film fyller 100 år”) [artikelns början på nätet]
Nr 20. Recension av Anders Jallais trilogi ’Spionen på FRA’ (2010), ’Landsförrädaren’ (2011) och ’Natoagenten’ (2012) (”Anders Jallai – en modern äventyrare”)
Nr 26. 125 år sedan Rütger Essén föddes (”Rütger Essén – oförtjänt bortglömd?”)

2016
Nr 42. Recension av August Strindbergs ’Tschandala’ (”Strindbergklassiker i nyutgåva”) [artikelns början på nätet]

2017
Nr 18. Recension av Guillaume Fayes ’Archeofuturism 2.0’ (”Fayes första roman") [artikelns början på nätet]
Nr 40. Baksidesartikel om Härnösands domkyrka (”Sveriges minsta domkyrka”) [artikelns början på nätet]

Nätupplagan:
. 7 november, recension av Juha Snellmans ’Slavarnas tidsålder’ (”Svensk fantasy övertygar”) [artikelns början på nätet]

Det om detta.

Som sagt startade Nya Tider hösten 2012. Det är drygt fem år sedan. Det är själ att fira. Nya Tider är ett smärre fenomen.

Vill ni prenumerera, gå hit. Jag är inte med i varje nummer, långt ifrån, men ett "standardnummer" innehåller iaf nyheter från Sverige och ofta från utlandet, det kan finnas intervjuer med kända internationella figurer, det ges bakgrunder till situationen i världen här och där. Och det är kulturartiklar av typen recensioner samt texter om svensk historia, med eller utan aktuell vinkel (typ, "idag är det X år sedan händelse Y").




Relaterat
Globalismen och nationalismen -- oförkortad debattartikel av mig på nätet
Mina artiklar på NyT:s nätupplaga
Nya Tiders hemsida

fredag 22 december 2017

Good Reads Lately, December 2017


Hereby some books I've just read.




. Vivekananda, Words of Inspiration (vedanta explained in a reasonably popular, "outreach" vein, inspirational indeed; I loved this when reading Indology in the 90s and to read it again was great, giving you a perspective of the western vs. eastern attitude to spirituality). [Here is a post in Swedish about Vivekananda's life and thought.]

. Drunvalo Melchizedek, The Ancient Secret of the Flower of Life (sacred geometry, Egypt, Atlantis, etc, etc, all by a mystery man claiming to have known and spoken to Thoth, nonetheless, this book is a clear and succinct overview).

. John Wyndham, Stowaway to Mars (a balanced, relatable, quaint space adventure; a plus is given for the Martian setting which is alluring and exciting, and at the same time devoid of too many monstrosities and ugly features, which otherwise can be common when telling of the Red Planet (q.v. Weinbaum, Gordon, Heinlein)). [This is a revised opinion of mine of Wyndham's book, compared to the verdict in this post.]

. Fredric Brown, What Mad Universe (from 1949, the first space opera parody, kinda elegant as such, the realism of a Joe Schmoe meeting the fantasy of a galactic adventure).




Related (in Swedish)
Vivekanandas liv och budskap
Ballard: Super-Cannes (2000)
Bertil Malmberg hedras i Härnösand

lördag 9 december 2017

Min svenska historia


Tidigare i år gav Logik förlag ut min svenska historia, "Ett rike utan like". Den presenteras utförligt på bloggen här. Där finns också länkar till köpställen. -- I detta inlägg ger jag diverse citat och annat ur boken, allt för att övertyga dig som läsare att detta är "boken" helt enkelt -- för dig som är Sverigevän och vill ha en läsbar svensk historia.



Det är en fantastisk bok. -- Den här ska finnas som standardverk hos varje Sverigevän.
Detta sa Magnus Söderman om "Ett rike utan like -- Sveriges historia". Det skedde i Radio Motgift i april i år.

Många har prisat boken, många har läst den. Mer allmän info om boken i detta inlägg.

- - -

Boken är intressant för en vaken svensk. Detta är de etniska svenskarnas historia. Detta är en polemisk historia. I en tid av skriande svenskfientlighet och antivita stämningar står jag upp för det svensk-etniska elementet. Och, ur en etablissemangssynvinkel, är det ingen annan som gör detta i svensk historiediskussion idag.

Man kan säga: vi måste ta tillbaks Sverige. Vi måste återuppliva bilden av det traditionella Sverige. Bilden av Sverige som de etniska svenskarnas land. Och i förordet till "Ett rike utan like" skriver jag bland annat:
Sverige finns. Och etniska svenskar finns.

Traditionen säger att Sverige sedan urminnes tider har funnits som en suverän nation och stat i norra Europa.

Om detta kan du läsa i denna historik över Sverige – en ”radikalt traditionell” historia, en historia som återger både gamla berättelser och legender och senare historiskt bekräftade historier om hur ett litet, segt, uthålligt folk gjort denna centralskandinaviska mark till sin livsmiljö och domän, till sitt fäderneärvda rike. ”Sverige är vårt genom svensk strävan” som Vilhelm Moberg sa.
- - -

Detta sägs i förordet till "Ett rike utan like -- Sveriges historia".

Detta är den konceptuella basen, grundackordet för hela boken.

Och denna etniska synvinkel går som ett diskret ledmotiv genom hela boken. Låt mig till exempel citera kapitel 8:
Fredrik Reinfeldt nämnde svenskar i maj 2012. Inte bara det; han nämnde etniska svenskar som om de existerade. Detta lyfte oss, detta förde oss ur det skuggornas rike vi levat i sedan 1945 då svenskar skulle förtigas och mörkas.

Man frågar sig om Reinfeldt sa detta för att smickra en vaknande nationalistisk opinion eller om han försa sig. Jag börjar luta åt det senare alternativet.

Nu finns den etniske svensken åter. Vi sju miljoner etniska svenskar har officiellt sett dagens ljus ånyo. Vi har förstås alltid funnits. Det var bara Reinfeldts utsaga i maj 2012 som gav ”etniska svenskar” plats i debatten. Att någon debattör i TV sa att "etniska svenskar" är "ett oerhört farligt språkbruk", det ändrar inget.
Etniska svenskar är idag ett begrepp. Det är vi vita nordgermaner som byggt upp detta land. Hela min bok bygger på denna premiss.

Den traditionella realiteten i svenskarnas existens nämns även i kapitel 5:
Så, ärevördiga medieelit och akademiska historiker, finns Sverige eller inte? Har svenskar existerat som en historisk verklighet sedan urminnes tider? Har gult och blått förekommit som nationella vapenfärger sedan medeltiden? Ropade Karl XII vid Poltava ”svenskar, svenskar” eller inte? – Den som betvivlar detta har ett omfattande förnekelsearbete framför sig.
Detta sägs i "Ett rike utan like -- Sveriges historia".

Detta är den enda svenska historiebok idag som säger att svenskar existerar som ett särpräglat folk.

Alla andra samtida historiker förnekar det.

Därför bör du, som är etnisk svensk och vill ha en historik där detta etniska perspektiv ingår, köpa "Ett rike utan like -- Sveriges historia".

- - -

Det är dags för en traditionell svensk historik i den storm av globalism vi lever i.

Mer ur förordet till "Ett rike utan like -- Sveriges historia":
Detta är en traditionell, bejakande svensk historik. Det är en anti-PK, anti-nihilistisk, anti-mångkulturell historisk översikt. Det är berättelsen om de etniska svenskarna som jag, författaren, är en av. Vi svenskar existerar som en specifik grupp inom den germanska stammen och personligen är jag son till svenska bönder, smeder, flottare och snickare. Detta är mitt folk, detta är mitt land; detta är historien om det traditionella Sverige i en tid när varje aspekt av detta förnekas av Makterna.

- - -

Vi svenskar har traditioner. Det skriver jag i förordet till "Ett rike utan like". Och:
Vi har med hantverk och konst, med jordbruk, industri och andlig odling, och med vissa föreställningar, idéer och berättelser skapat ett nätverk av attityder, sinnebilder och narrativ som inte går att utplåna så lätt. Vissa försök har gjorts sedan 1945, och än mer intensivt efter 1968 och under 00-talet. Men att bygga en tradition som den svenska tar hundratals, ja tusentals år. Så den som ogillar det traditionellt svenska, den som vill riva ner vad svenskarna byggt upp under årtusenden, den har en diger uppgift framför sig.
Så är det ju.

Så det är dags att ta tillbaks landet från likspöken och kadaverfrossare.

Dags att återigen säga:

"Flamma stolt, mot dunkla skyar..."

"Sjung, svenska folk..."

"Varer svenske..."

Ja min själ, många nordiska kraftord kommer för mig när jag så här i decembermörkret tänker på mitt älskade Sverige, hånat och släpat i smutsen av ovärdiga makthavare och propagandister. Sverige lider men ännu finns något av den gamla, nationella glöden kvar. Och nu är det nog; nu säger Svea "nej", hon tycks vara på väg att resa sig och skudda stoftet av sig.

Folkets kamp är folkets hopp.

Sverige går ännu att rädda.

För ett fritt Sverige!

- - -

Som sagt har vi svenskar traditioner. Jag tar upp detta tema även på slutet i boken. Då låter det:
Anti-traditionalismen har i sig en kort historia. Den har, som salongsmässigt dominerande fenomen, varit gångbar som längst sedan 1968. Att däremot stå för traditionen, att omhulda den, det är äldre än Hedenhös. Att renovera kyrkor, att odla det svenska landskapet, att gå till gamla skrifter och hämta visdomsord och legender – detta positiva gestaltande är till sin art äldre och mer fruktbart än nihilism, anti-traditionalism och nivellering. Och det gör att traditionens vänner, inte traditionens fiender, kommer att vinna det svenska kulturkriget.

Detta är slutorden i "Ett rike utan like -- Sveriges historia". En radikalkonservativ historiebok om Sverige och svenskarna. Sidantal: 580, hårdpärm.

Mer basfakta om boken, plus länkar till köpställen, ges i detta inlägg.





Relaterat
Radio Motgift recenserar boken
Ett rike utan like
Verner von Heidenstam -- ett liv