fredag 18 november 2011

Svenssonaffären, dag 2


Svenssonaffären, dag 2: sedan sist har Verdens Gang skrivit om mig. Jag telefonintervjuades igår. Journalisten har sedan researchat och fått fram följande om "45-åringen", dvs mig: "45-åringen har både en svensk og en engelskspråklig blogg. Det er et omfattende materiale på bloggene. Han har også publisert flere bøker på nettet. Bøkene framstilles om fiksjon, men gjennomgangstemaet er at man bygger et nytt samfunn fra et som er ødelagt." dn




1. Var ligger Antropolis?

"Antropolis" gavs ut på Etherion förlag 2009. Själva bokens idé fick jag kring 1997: jag skulle skildra vår tids ödesfrågor, våra fixa idéer och visioner, alltsammans iscensatt i en stad i framtiden. Förstudierna började: helt utan anteckningar, helt utan skisser funderade jag över frågeställningarna och planerade intrigen. Man kan säga att jag skulpterade staden och dess reella och ideella landskap. Sedan skrev jag boken 2005-2008. Och allt som har med boken att göra blir bara mer och mer aktuellt med tiden tycker jag. Läs följande referat på de frågor som tas upp och döm själva. Du som inte vill ha handlingen spolierad uppmanas sluta läsa här.

"Antropolis" bakgrund är i alla fall att civilisationen har brutit samman. Man talar om Stormen: det har skett en elementär omruskning av hela samhällstillvaron, allt har gått söderut. Det har krigats och varit interregnum. Mitt i detta föds Jenro Klao i en stuga på landet; vid 17 års ålder ger han sig så ut i världen och ser horribla ting. Han överlever dock och når omsider ruinerna av en namnlös stad. Han bosätter sig i en kyrkoruin och börjar städa upp där så smått. Omsider får han hjälp av en militär, en andlig ledare och en uppfinnare. Man knäcker de kriminella gäng som behärskat staden och får med tiden infrastrukturen i ordning. På uppfinnarens, Gotsis Fripp initiativ byggs gamla bilvrak om till svävare: det är kristallmagneten som gör det. Kristaller blir den främsta energikällan i Antropolis som man döper staden till.

Så det är år 2164, människan har genomlevt en kris, lämnat materalism, rovdrift och dominans bakom sig och grundat en kultur byggd på samarbete, andlighet och dans. Det förekommer fortfarande tvister i staden, mellan konventionell vetenskap och mer subjektivt grundad new age och intoning; Fripp står för det förra, Elander Lysion, "den andlige ledaren", för det senare. En medlare blir Jenro Klao, berättarjaget, stadens grundläggare; med tiden finner han sin roll som professor i historia på det universitet han grundar. Diverse intriger sker så på bokens 205 sidor men här ska jag koncentrera mig på vissa sakfrågor som tas upp, vissa debattämnen som är aktuella för oss ännu 2011. (jag fick idén till boken 1990, skrev den i början av 2000-talet och gav ut den 2009).




2. "Metropolishatarna"

En intressant roll spelas i boken av ett visst sällskap i Antropolis, "Metroplishatarna". De hatar den gamla kulturen, den som nu gått under: Metropolis, inbegreppet för materialism och chauvinism, själva den kultur vi 2011 ännu lever i. Den faustiska kulturen. Sagda sällskap hatar som sagt denna vår kultur, och Jenro Klao bjuds en dag in för att lyssna på ett föredrag där. Det hålls av Bider Praxis, sällskapets ordförande. Denne ger en rundmålning av allt som är dåligt med vår tid, som glashus, maskindyrkan, kulten av rörelse med mera, allt sådant som jag själv skriver under på:
- Vi brukar i denna förening häckla 1900- och 2000-talet [säger Praxis där han står i talarstolen, och nu tänker han fokusera på] vissa pregnanta löjligheter från denna kultur. Som faiblessen för hus av glas: inte många av dessa skapelser överlevde Stormen, ja de strök med i det allra första oroligheterna. Det behövdes inte många salvor från den tidens automatvapen för att ramponera dessa fina, speglande tomhetsfasader...

Praxis började komma upp i varv:

- Metropolis dyrkade maskinen, såg teknik som synonymt med maskinteknik. Man såg människan som maskin: ”Jag robot”, l’homme machine, detta var en sinnebild de aldrig gjorde sig fria ifrån. Sjukdomar botades med metalliska mediciner eller kirurgiska ingrepp, medan intoning på individen, örtmedicin och färgterapi sågs som avarter. Läkaren studerade människokroppen som ett objekt, såg sig aldrig själv i spegeln och sa ”här finns svaret”...

Praxis bytte fot i talarstolen, såg ner i sina papper och fortsatte:

- Metropolitanska sinnebilder, tidstypiska löjligheter i pregnant form. Det var vidare kulten av rörelse, yttrat i tävlingsraseri och rekordjakt. Till och med ätande tävlade man i, ett vanhelgande av brödets sakrament om ni frågar mig.

- Man föraktade stillhet och ro, åsynen av ett fridfullt ansikte. Metropolis’ nyckelord var oro; man dyrkade praktiskt taget denna oro, denna panikångest, stimulerad av ateism och frånvaron av mentalt ankare, av inre trygghet. Man lockades av varje svindel: en meteor träffar jorden och utplånar allt liv, en farsot bryter ut i morgon dag, temperaturen höjs en grad och dränker oss alla, utan pardon. Man försökte stävja denna temperaturhöjning med olika medel, som att sänka hemmatemperaturen en halv grad, sortera sopor och ta trappa istället för hiss – men det var bara självbedrägeri, kryptoreligiös botgöring för ateister. Låt gå för att konsumtionen och energiförbrukningen i Metropolis var onödigt hög, det var en ohållbar lyxnivå – men temperaturhöjningen var oberoende av detta. Den behövdes ju för att stämma människan till en högre vibration, den högre andliga nivå som vi idag befinner oss på.

- Och kosmiska kollisioner har vi ännu inte sett. Jag kan bara säga: vi kommer heller inte att se dem, Gud tillåter det inte... Det blev en paus: harklingar från auditoriet, Praxis som såg upp i taket för inspiration.

- Metropolis i våra hjärtan... Det var något som höll denna kultur tillbaka verkade det som, någon seghet i systemet, någon
immanent sirapstunghet – för det fanns de facto lovande drag, som kristallteknik och nyandlighet, komplementärmedicin och
kommunikationsteknik – men det räckte inte, spelet måste spelas till slut innan bladet vände sig. Vissa kraftlinjer måste löpas ut sedan de påbörjats.

[s 55-56]
Där har ni en civilisationskritik som heter duga. Men det finns mer i "Antropolis", mycket mer.




3. Traditionalism

Huvudpersonen i boken heter som sagt Jenro Klao. Han är professor i historia. Han är stadens kulturella samvete; han håller fanan högt för musiska makter, för bildning och sväng i en kultur som förvisso är bättre än dagens materialism men som ändå lider brist på konstnärlig känsla och romantik. Klao bekämpar bägge fraktionerna i staden, både teknodyrkarna och andlighetsfanatikerna, och han gör det genom att odla sin traditionella kultur, genom att hylla hjältar och dårar från förr, omhulda svunna tiders dikter och sånger. Med sin metahistoria vill han nå en högre syntes av dikt och liv, historia och vetenskap, lust och kval.

En dag tar sig Klao en promenad ut i stadens omgivningar. Mållöst vandrar han över myr och mo tills han når ett berg. Omsider når han en viss gravkammare vilket föranleder ett resonemang om kritisk vetenskap kontra inlevelse, hur tradition och gripenhet ska kunna fortleva i den torra akademisk luften:
Jag [berättar Klao] kom till ett skogsbryn med utsikt över en smärre dalgång. På motsatta sidan reste sig ett berg med en grotta. Aha, tänkte jag, var detta den gåtfulla gravkammaren man talade om, en gammal furstegrav från arkaisk tid...?

Jag såg ut över dalen, njöt av skogens böljegång över landskapet, av bergen som blånade i fjärran och av silhuetten av det närmsta berget, grottberget. Detta Alienor reste en brant sida mot mig, en rasbrant med vresiga klippblock. Kammen betecknades av inte mindre vresiga tallar.

Jag gick mot grottan, en vandring på några kilometer genom sedvanliga impediment som naturbyråkraten säger: diverse hinder i form av klapperstensfält, våtmark och snår. Men jag pinnade på bra, förvisso hade jag intagit en stärkande lunch – och grottan stod strax för min syn, jag gick andaktsfullt fram till den och klev in i dess mörker. Jag hade plockat på mig några torra pinnar på vägen och tände en av dem med min cigarrettändare, vilket gav hyfsat ledljus. Jag tog mig sakta fram över grottgolvet, förbi våta stenar och vattenpölar, och det stod inte länge på förrän jag nådde några trappsteg. Därefter blev golvet torrare och jämnare.

Gången vidgade sig till en sal. Mitt ljus flackade dramatiskt på väggarna. Snart fick jag syn på sarkofagen: en enkel kista av sten med ett lock. Jag drabbades av akut vördnad inför allt. Jag föll på knä och bad till grottans ande, bergets ande, den avlidne fursten, Den store anden, allt...
... ty riket är ditt, och makten,
och härligheten,
i evigheten. Amen.
Jag reste mig och gick fram till kistan. Locket var helt slätt, bar ingen inskription. Så vem låg begraven här? Det visste man inte,
men våra forskare hade sina teorier. Ledande teori var att allt tal om furstegrav et cetera bara var en myt; detta var bara en stenkista i ett berg, förmodligen en förvaringsplats för allehanda bråte. Inget att tala om. Man hade undersökt sarkofagen och funnit den tom, och detta plus en sedvanlig indiciekedja avgjorde saken.

Men inte för mig, så metahistoriker jag var; jag höll dörren öppen för sådant som förtjänade att vara sant. Så för mig var detta en hjältegrav, platsen för stoftet efter en Alexander, en Jeanne d’Arc, en Napoleon eller Marius. Man har helt enkelt behov av storhet, av legender, och kommer någon och bortförklarar eventuell storhet så flyttar ens projektion av detta bara fokus. Den dör inte ut.

Man måste ha fantasi, kan inte bara kapitulera för vetenskapen och låta den styra ens drömmar. Det må vara så att ”den moderna tiden bryter in med sin kritiklusta och omdanaranda”, som ju någon klagade, att bordet städas rent ”från all gammal värnlös tradition, som inte kan ställa fram några grova och konkreta fakta för sin sak”. Men denna förtvivlan måste man komma över; man måste styra förbi och bort till svängigare marker, till vidare perspektiv där ens drömmar kan leva för evigt. Och för mig skulle denna gravkammare för alltid vara platsen för storhet och gåtfullhet, en kristallisering av svunna tiders lust och kval – ett koncentrat av historia, metahistoria i sten. Man skulle alltid kunna komma hit och känna vad den kände, som kom till Kyros’ gravmonument i Pasargade och såg inskriptionen:
O människa, vem du än är och var du än kommer
ifrån, jag är Kyros som gav perserna deras impe-
rium. Missunna mig inte detta minnesmärke.

[s 83-85]




4. Antropolitanskt

"Antropolis" skildrar en stad i framtiden, en kultur som drivs samman med gisselslag från vetenskap och tro, som finner en ny väg i en orolig tid. Den visar på vad som komma skall, vad som kommer att gry över världen sedan vår tids materialism och sinnesslöhet spelat ut sin roll och människan vänder ett nytt blad.

Jag försöker profetera, försöker se vad framtiden må bära i sitt sköte. Härmed några citat som in nuce uttrycker det där profetiska som jag ägnar mig åt även på denna blogg, åt det där kristallsiandet som är så kul att ägna sig åt, tendensen att försöka fånga vår tid och vår kultur i pregnanta formuleringar:
Det var ju så att kulturen en dag helt enkelt hade tappat självförtroendet och begått harakiri: ”se hur en tid, hatad av sig själv, begår självmord”... Den metropolitanska kulturen hade kört slut på sitt krut, nått vägs ände. Imperiet föll, alla de vördnadsvärda institutioner varav civilisationen bestått: EU, FN, USA, IAEA, OAS, ASEAN... [s 64]

- - -

Och när jag vaknade i det där templet förstod jag att detta var Antropolis. Eller snarare: detta var ruinerna av Metropolis, på vilket vi skulle bygga vårt Antropolis. Det Stora Babylon var fallet, nu var det dags för Det Nya Jerusalem... [s 15]

- - -

... minnet av förfallstiden började blekna. Detta hade trots allt varit en drabbande kris, ett världsomspännande interregnum i kölvattnet av Imperiets fall. All ordning försvann över en natt och många dog av blotta förskräckelsen.

Men vissa hade överlevt, enstaka ting hade överlevt förödelsen – och jorden besatt liksom människokroppen självläkande krafter, det var ingen total undergång som vissa cassandror och jeremior siat om. Kanske folk i gemen glömde eländet så fort de slutade se dessa dödsfåglar i skyn, så fort de kunde sätta sig i solen med ett moget äpple och gona sig. [s 42]

- - -

[D]et var ett osäkert läge, interregnum och dödsfåglar i skyn, ett Imperium som gått under och lämnat kaos i sitt spår. Men den minskade tryggheten innebar förvisso också ökad frihet: ingen stat, inga skatter, inga påbud...

Civilisationen hade gått all världens väg, städerna var kaputt, men de som levat utanför städerna kunde hanka sig fram. Själv hade jag turen att göra detta – i den gröna stugan på landet, ett bortglömt hörn av världen.

- - -

Jag lämnade mitt hem en vårdag 2142 och vandrade runt några år i den förfallna civilisationen, lärde mig ett och annat och såg dekadansen, utstod en del faror men klarade mig tack vare en vänlig försyn. Solen sken genom slöjor av rök; det hade förvisso brunnit och mycket hade raserats. [s 13]

- - -

- [V]i kan alla dra vårt strå till stacken, vi skapar själva vårt Antropolis i samklang med högre makter. ”En öppen stad, ej en befästad, bygger vi gemensamt.” Rymdens fullhet omger oss, ett besjälat âkâsha där vi kan flyga fram som andliga rymdskepp, sökande nya världar och nytt liv, susa fram som i ett oändligt äventyr: To seek out new worlds, to discover life, to boldly go where no man has gone before... [s 202]




5. Coda

En coda, en sammanfattning kan behövas efter alla dessa citat. Jag skulle kunna citera mer för boken innehåller trots allt mycket som gör att debattera och diskutera. Men det får vänta till en annan gång.

Fler än jag skriver sf och framtidsfiktion. Men i dagens västvärld är jag rätt unik i det att jag inte bara utmålar kaos och smärta utan även visar på rimliga vägar ut, på strategier vi kan pröva nu när materialismen och chauvinismen sjunger på sista versen. Se er omkring, se på Mellanöstern och dess röra, ja redan idag spelas märkliga metropolitanska akter upp därnere med krig och oljedyrkan, intriger och vapenrassel. Än är inte Antropolis' skimmer här men ni kan få se det om ni läser romanen...!

"Antropolis" har förresten recenserats här och där. Till exempel skrev Mats Linder i Nova SF 20/2009 detta: "Lättläst och personligt språk, massor med tankar och resonemang, sympatiskt innehåll." Så nu vet ni det.




Relaterat
Elander Lysion
Hadar Lacq
Gotsis Fripp
LS i svenska fjällen 1980

torsdag 17 november 2011

Svenssonaffären rullar vidare: intervjuad av Mittnytt


Tidigare idag kommenterade jag det TT-telegram som cirkulerar om mig. Det är tydligen fler som läst det. Nyss var till exempel Mittnytt här och intervjuade mig. dn




Åren 1974-85 bodde jag i Övik. Övik ligger i Västernorrland. Västernorrland hör TV-mässigt till Mittnytt-regionen. Som ivrig TV-tittare följde jag ofta detta Mittnytt. Jag förtrollades av historier som de om Sunds Defibrator, om Taråbergskollektivet och andra hjärtevärmande stories som våra regionala nyheter hade godheten att sprida.

1985 lämnade jag Övik och bosatte mig i Uppsala. Åren gick. Men våren 2010 flyttade jag tillbaks till Mittnytt-regionen i form av Härnösand. Det var liksom dags att flytta hit, återvända till Ångermanland. Erkännas ska att jag inte följt Mittnytt på sistone. Men ikväll kanske man ska slå på det, kolla in programmet och se hur man själv tar sig ut i rutan.

Vid ettiden idag ringde det nämligen på dörren. Det var Tomas Tiberg från Mittnytt. Han frågade om han fick prata med mig. Visst fick han det.

Jag tog en minut och snyggade till mig och gick sedan ut i trapphuset. Där presenterades jag för Tibergs andra medarbetare, Erik Nordanström (nedre bilden) plus filmfotografen vars namn jag inte noterade.

Well, jag gav i alla fall samtycke till intervju. Och, kan jag säga, formerna för det hela var rätt OK, vi förde en normal konversation. Och de lät mig ta bilder på dem när det hela var slut.

- - -

Med kamera och bandare på började Tiberg fråga mig saker som om jag stödjer Breivik (svar: nej), om jag är högerextrem (svar: jag är en fri man, kalla det vad ni vill), om jag har åsikter om invandring (svar: ja) et cetera. Med lite tur så sänds det hela i kväll, inte bara regionalt utan även i Rapport som brukar ta in regionala inslag.


Inte så att jag gör mig några illusioner. Kanske redigerar de ner det till 5 sekunder där jag hinner säga "Ted Kaczynski", kanske citerar de denna blogg ur kontext. Allt kan hända, det är min livsfilosofi. Men jag har inte gjort något olagligt så jag anser mig ha ordentligt på fötterna.

TV ansåg det i alla fal mödan värt att sända ett TV-team från Sundsvall för att intervjua min ringa person. Vi får se vad det blir. La' kamera gå! som de säger i Norge.




Relaterat
Svensson: biografi
Eld och rörelse: fri pdf

Det är jag som är huvudperson i denna affär


Jag, Lennart Svensson, har just blivit omnämnd i ett TT-telegram. Detta finns att läsa i DN:
Sparkad för Breivik-stöd




En praktikant vid Mittuniversitetet i Härnösand har tvingats att sluta efter att i sin blogg ha uttryckt stöd för den norske massmördaren Anders Behring Breivik.

– Jag blev uppmärksammad om hans bloggande under förra veckan, säger Tomas Berglund, prefekt vid institutionen, till SVT:s Mittnytt.

Mannens högerextrema åsikter stred enligt Berglund mot allt vad universitetet står för. Han hade även bloggat på arbetstid.

Och det var allt. Mitt namn nämns inte. Någon bild på mig har de heller inte lyckats få fram. Nåja, jag ska posta en i det här inlägget.

För övrigt vill jag protestera mot formuleringen: jag har inte uttryckt stöd för Breivik. Jag har bloggat om honom. Det var detta inlägg som var aktuellt medan jag var där. Jag skildrar där hur Breivik kan ha tänkt, hur han gick i krig mot multikulturen, men jag säger ju själv att jag är emot våld:
Men - det är mitt basala budskap - jag tänker inte svara med privat våld mot detta. Jag svarar på ett ideellt och metapolitiskt plan, utnyttjar min germanska rätt att fritt yttra mig på tinget.

Där har ni sanningen, DN, TT, Mittnytt och alla. Ja visst, jag har tydligen nämnts i TV också. Men utan bild och namn? Det är som att hängas i tysthet.

Detta skrev jag om denna affär igår. Jag säger där att, visst, jag bloggade på arbetstid. Och jag tänker inte driva denna affär juridiskt. Men jag förbehåller mig rätten att yttra mig, även om Breivik, utan att det ska klassas som "stöd" bara för att man inte fördömer honom på varje rad.

Skulle media mot förmodan vilja gå vidare med det här kan jag bjuda på denna biografi, bara att copypejsta.
Lennart Svensson föddes 1965 i Åsele. Sedan ett par år har han bloggen Svenssongalaxen. Han har även gett ut böckerna "Eld och rörelse" (2007), "Antropolis" (2009) och "Till Smaragdeburg" (2010). Han bor i Härnösand. Han är fil kand i indologi.




Relaterat
Är det förbjudet att blogga om Breivik
En dag på MIUN

onsdag 16 november 2011

Incident i arbetslivet


Bryter man mot universitetets värdegrund kickas man. Det vet jag, mer härom nedan. Och bryter man mot samhällets värdegrund gällande vad som är rimliga förmåner så kan det börja storma. Vi har ju sett hur Nordea-vd:n Christian Clausens lägenhetsaffärer orsakat rubriker. Men bryter man mot femte budets värdegrund, den som säger att vi inte ska knivhugga varandra, då är det OK så länge man är feminist och anser att det är männen som ska dödas. Turteatern i Stockholm dramatiserar nämligen Valerie Solanas SCUM-manifest; Solana bedrev sitt Society for Cutting Up Men och sköt Andy Warhol. Progressivt va, vem står i tur härnäst? Turteaterns manliga publik? - Här ska det handla om universitetsvärlden och vad som hände när jag "förbröt mig mot dess värdegrund". Jag har avstått från att nämna folks namn, främst för att jag trots allt hyser en viss respekt för MIUN och dess personal. Men jag gör mig inga illusioner om de känslor de hyser för mig där borta numera. Det hela skedde "lyckodagen" 11/11 2011. svd svd dn dn dn dn dn exp ab




1. Praktik på MIUN

Den 12 september i år började jag min praktik på Mittuniversitetet här i Härnösand. Jag skulle på institutionen för humaniora syssla med studentadministration. Jag fick ett eget rum med dator.

Jag blev alltså praktikant på MIUN/HUM. Jag är arbetslös men får aktivitetsstöd (motsv) om jag antar praktikplatser som dessa. Tidigare i år har jag praktiserat på Highway Hotel och Café 9:an. Praktiken var på heltid måndag-fredag. Och jag utförde de sysslor som jag fick anförtrodda åt mig, sådant som uppföljning av studenter som antagits till kurser men inte registrerat sig, uppläggning av en databas med C-uppsatser avsedd för Högskoleverkets granskning och katalogisering av böcker.

Vad gäller databasprojektet kunde det bli tid över mellan varven. Som när jag fått in littvets och svenska språkets uppsatser och gjort en arkivlista över dem och väntade på engelska språkets uppsatser. Då kunde det gå dagar utan att jag hade något att göra. Så vad gjorde jag för att få tiden att gå? Stirrade dött framför mig? Nej, jag bloggade.

Med tiden fick tydligen ledningen upp ögonen för denna min aktivitet. Antingen googlade de mitt namn och fann denna blogg som jag driver öppet under eget namn med foto och allt. Eller så fann de den via universitetets dataövervakningsinstrument (eller vad det kallas, det med vilket ledningen kan se personalens surfvanor). De gick in och läste denna blogg, Svenssongalaxen, delvis uppdaterad under det jag satt på MIUN. Uppenbarligen så ogillade vad de läste; jag fick senare veta det, mer om detta i stycke 3. Kärnan i denna affär är i alla fall att MIUN anser att denna blogg bryter mot MIUN:s värdegrund.





2. MIUN:s värdegrund
Alla människors lika värde ska vara en självklar och grundläggande förutsättning för verksamheten vid Mittuniversitetet. Olikheter ska tas tillvara för att främja individens möjligheter till arbete eller studier samt för att utveckla verksamheten vid Mittuniversitetet. För att nå detta är det av stor vikt att lika villkorsarbetet ges en tydlig roll i universitetets kvalitets- och arbetsmiljöarbete.

Att verka för lika villkor innebär att arbeta med kunskap, attityder, värderingar och beteenden. Detta arbete ska vara väl förankrat vid Mittuniversitetet och genomsyra alla verksamheter.

Arbetet med lika villkor vid Mittuniversitetet utgår från Diskrimineringslagen, SFS 2008:567, och innefattar kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Så lyder MIUN:s credo. Men kan någon hitta något i denna blogg som bryter mot detta? Har jag diskriminerat kvinnor eller andra religioner? Har jag sagt något nedsättande om andra folk? Att jag anser att invandringen bör begränsas betyder inte att jag prompt ogillar invandrare.

Har jag brutit mot Diskrimineringslagen? Har jag brutit mot Tryckfrihetsförordningen? Nej, det har jag inte så vitt jag kan se. Avstängandet av mig är en ideologisk markering, ett nålstick i den kulturkamp som pågår, med en agenda som kan beskrivas som 1) maximera invandringen till Sverige 2) motarbeta den som motsätter sig denna utveckling.








3. Telefonsamtalet

Jag var inte anställd av MIUN. Det var kommunens arbetslivsenhet som ordnat platsen och svarade för min försäkring etc. Onsdag 9/11 fick jag så ett telefonsamtal från min handläggare på kommunen. Hon sa att MIUN tröttnat på mig på grund av min bloggverksamhet: bloggande under arbetet samt med ett innehåll som stred mot värdegrunden. Hon läste även upp någon rad ur det senaste Breivikinlägget som skulle vara särskilt graverande.

Så var det. For the record så har jag tagit avstånd från Breiviks dåd från dag ett, men jag förbehåller mig rätten att blogga om olika aspekter i dådet. Detsamma sa jag till handläggaren nu. Men jag förstod att mina dagar på MIUN var räknade. Så nästa dag, torsdag 10/11, började jag städa ur rummet. Prefekten var dock inte där så slutlikviden fick vänta till nästa dag.




4. Fredagen den 11 november 2011

Fredag 11/11 for jag hemifrån vid åttatiden. Väl på MIUN mötte jag prefekten och frågade denne om jag skulle sluta. Svaret blev ja.

Så jag gick till mitt rum och hämtade dokumenten för det projekt jag senast sysslat med (databas för C-uppsatser) och lämnade över dem till honom. Jag lämnade även över nyckel och kodkortet till porten.

Så frågade jag om anklagelsepunkterna. Jag hade bloggat under arbetstid sa han. OK, det kan jag medge. Men, esprit de l'escalier, ja sa inget om den dödtid som funnits i projektet jag sysslat med, dödtid som väl lika väl kunnat ägnas åt bloggande som stirrande in i väggen. Nåja, jag nämner det här. Inte så att det kunnat rädda min sak men i alla fall.

Sedan kom vi in på bloggen i sig. Jag sa då att vi har yttrandefrihet i Sverige. Han sa då, visst. Men du har även brutit mot MIUN:s värdegrund.



Vad jag anser om denna värdegrund har jag skrivit ovan. Där och då ansåg jag fortsatt advokatyr vara meningslös så jag bad om en underskrift på min närvarorapport, nödvändig för aktivitetsstödets utbetalande. Sedan var det tack och hej. Jag sa, utan handslag, "tack och hej" vilket besvarades med samma ord. Man kan väl säga att det rådde en viss kyla i rummet. Dock ser jag orden som en i sammanhanget godtagbar avskedsreplik. Man ska väl säga något menar jag, man kan inte bara gå. Då lämnar man kapitlet oavslutat.




5. Reflektioner

Vi har som sagt yttrandefrihet i det här landet. Än så länge. En blogg som denna får finnas. Dock är innehållet kontroversiellt i rådande sentiment.

Man kan ju fråga sig vad som hänt om en motsvarande praktikant fått för sig att uppdatera en blogg med vad som enligt eliten är accepterat innehåll? En blogg med "fy för midsommarfirande, ner med Sverige och svenskhet, döda alla vita män"? Tror ni ledningen skulle ha sett så negativt på det? Hade svenskfientlighet ansetts bryta mot MIUN:s värdegrund? Knappast. Den bloggaren hade väl fått höra, "du får inte blogga på arbetstid men i övrigt är du en fin och god människa, din blogg bidrar till skapandet av en bättre värld".

Och hade den bloggande praktikanten sagt, "det är dödtid under jobbet, jag väntar på X innan jag kan göra Y", så hade hon möjligen fått gehör för det. Ja min själ, hon hade väl blivit anställd som MIUN:s officielle bloggare.

Nåja. Detta är spekulationer. Sant är att sentimentet är fientligt mot sådana som mig som gillar Sverige och värnar dess tro, folk och traditioner. Men jag ser mig inte som ett offer i denna konflikt. Hade jag varit anställd kanske jag kunnat få ut X antal tusenlappar i en process men nu var jag ju inte anställd, bara en praktikant.

Någon juridisk process blir det inte. Men infrastriden rasar vidare, kulturkampen fortsätter; den ideologiska debatten fortsätter här på Svenssongalaxen. Det senaste året har vissa människor ogillat mina ställningstaganden. De har i kommentarer här och på andra platser ansett att den där Svensson som tycks gilla Sverige och svenskhet, han måste motarbetas. Så den senaste veckans rabalder är i sak inget nytt. Jag låter mig inte tystas. Verksamheten fortsätter som vanligt: business as usual.




Relaterat
Breiviks bravader
Svensson: biografi
Bilderna föreställer i tur och ordning MIUN:s huvudentré, det arbetsrum jag hade på HUM, kaffemaskinen och lunchrummet, samt jag på rökrutan vid godsmottagningen från vilken man såg Sambiblioteket, sista bilden.

söndag 13 november 2011

Breiviks biografi


14 november kl 1100 omhäktas Anders Behring Breivik. Det blir öppna förhandlingar. Press och TV kommer antagligen att kunna filma honom. Han kommer, med vissa restriktioner (= avbruten av domaren), att få tala för sin sak. Man kan säga: hade Norge haft terroristlagstiftning som Sverige så hade man besparats detta. Man hade kunna ha slutna förhandlingar. Men nu är det som det är och beslutet ligger fast, trots de anhörigas protester: det blir öppna förhandlingar. Härmed en biografi över massmördaren Breivik. svd svd dn dn ab ab ab




1979 - föds Anders Behring Breivik i Oslo 13/2 som son till diplomaten Jens David Breivik och sjuksköterskan Wenche Behring.

1994 - Breivik konfirmeras i norska statskyrkan.

1995 - vid 16 års ålder gör Breivik uppror och fängslas för graffitimålning. Fadern säger upp kontakten med sin son; Breivik får leva med sin mor. Han bryter med sitt graffitigäng.

1997-2004 - aktiv medlem i Fremskrittspartiet. 2007 förföll hans medlemsskap pga obetalda avgifter.

1997 - förlorar 2 miljoner (370 000 dollar) på aktier.

1998 - examen från treårigt handelsgymnasium (Oslo handelsskola).

2001 - genomgår plastikoperation för haka, näsa och panna. Arbetar på kundtjänst på ett okänt företag.

2002 - inleder en nioårsplan för att finansiera sina terrordåd. Inom ett år ska ha han tjänat 1 miljon NOK. Sedan går affärerna lite si och så och han går i konkurs. Han flyttar hem till mor i Oslo för att spara pengar.

2005 - besöker Vitryssland. "According to Belarusian opposition figure Mikhail Reshetnikov, Anders Breivik underwent paramilitary training in a camp organized by retired KGB colonel Valery Lunev. According to Reshetnikov, Breivik visited Belarus three times and had lasting connections with the country. According to official data, however, Breivik visited Belarus only once, as a tourist in 2005." Wikipedia.

2007 - Breiviks deklarerade tillgångar är 630 000 NOK enligt norska skatteverket. Nästa år säger sig Breivik ha haft 2 miljoner NOK.

2006-2008 - researchar och skriver manifestet "2083 - a European Declaration of Independence".

2009 - maj, grundar "Breivik Geofarm", ett jordbruksföretag som front för sitt projekt att göra sprängmedel av konstgödsel.

2009 - augusti-september, misslyckat försök att köpa illegala vapen i Prag. Han köper dem legalt i Norge istället. Genom sitt medlemsskap i en skytteklubb får han licens för en 9 mm Glock 34-pistol. Sitt 5,56 mm Ruger Mini 14 automatgevär får han på jaktlicens. Han hade även ett hagelgevär typ Benelli Nova, pump action. - Deklarerad inkomst 2009, noll. Deklarerad förmögenhet, 390 000 NOK.

2011 - april, skriver arrendekontrakt för en gård i Åmot kommun, Hedmark fylke, 140 km nordöst Oslo. Maj, köper sex ton konstgödsel. Juni, flyttar in i gården; det jordbruk han bedriver är en front för att göra sprängämne.

2011 - 13 juni, gör en lyckad provsprängning på en öde plats.

2011 - 22 juli 15:25, spränger via en bilbomb en regeringsbyggnad i Oslo med 8 döda. Två timmar senare mördar han 69 personer på Arbeiderpartiets sommarläger på Utöya, utklädd till polis.




Relaterat
Svensson: biografi
"Eld och rörelse" åter tillgänglig
Redeeming Lucifer
"Det röda massanfallet"
"Trotylstorm i öster" (2018)

dn dn dn dn exp svd dn dn dn exp exp ab

Min gissning: Iran har inga kärnvapen


Nu trappas tonläget upp mot Iran. DN skriver att Irans robotar kan ta vägen över svenskt luftrum. Det betraktar jag som högst osannolikt. Inte bara det: jag betvivlar att Iran överhuvud har förmåga att avfyra kärnvapenbestyckade robotar. dn dn dn exp ab svd svd




Bara så att vi är överens: jag är medveten om att Iran har kärnkraft, att det är en totalitär regim och att man bedriver realpolitik. Men, för vad det är värt, tänkte jag här citera från vad jag uppsnappat på ett diskussionsforum. Det är signaturen Lansen på Krigsforum som delger oss följande intressanta faktabit om Irans kärnvapenförmåga - eller brist på sådan:
Det finns ju en omtalad amerikansk underrättelserapport från 2007 som slår fast att Iran med stor sannolikhet avslutade sitt kärnvapenprogram 2003.
National Intelligence Estimate (NIE), Iran: Nuclear Intentions and Capabilities.

"A growing amount of intelligence indicates Iran was engaged in covert uranium conversion and uranium enrichment activity, but we judge that these efforts probably were halted in response to the fall 2003 halt."

Vad jag förstår så är rapporten uppdaterad detta år och man står fast vid sin bedömning.

Ska Lansens formulering "detta år" tolkas som "2011"? Antagligen: här har vi en ny artikel med vidhängande TV-klipp om vad IAEA säger i saken. I så fall är Irans kärnvapen bara bluff. Men man låter omvärlden leva under hotet av dem. Detta är subtil krigföring, kalla krigsvibbar och kärnvapenavskräckning. Man låter omvärlden tro att man har kärnvapen, i akt och mening att kunna hota denna omvärld.

Iran får tåla leken man gett sig in i. Det är realpolitik. Men för den kompletta bilden så tror i alla fall inte jag att Iran idag kan rulla ut en kärnvapenmissil och avfyra den mot ett mål.

Betecknande är också att DN väljer att illustrera sin artikel med en fejkbild. Det är ett fotomontage från 2008. Möjligen har bilden sänts ut av självaste Irans regim så Ahmadinejad är inte oskyldig i detta spel, ingen duvunge. Och utan photoshopping visar bilden förvisso tre missiler som skjuts. Iran har missiler, den saken är säker. Men kärnvapenmissiler? Jag tvivlar.

Edit 15.37: nu har DN.se tagit bort fejkbilden och ersatt den med en annan.

- - -

Blir det krig nu? Kommer Iran att gå samma väg som Libyen i år eller som Irak 2003? Går USA-Nato in och tar landet? Möjligen, men då ska man komma ihåg att Iran är ett 70 miljoners land. Libyen hade bara 6 miljoner. Iran har också ett något bättre flygvapen än Libyens. Materielen är inte splitter ny men den sägs vara väl underhållen och uppdaterad. F-14, Mig-29 och Phantom. Wikipedia skriver:
The Air Force has attempted with some success to maintain in service the large number of American-built aircraft which Iran acquired during the Shah's regime. The Air Force has turned to purchases of Soviet and Chinese aircraft, as well as pressing ex-Iraqi aircraft into service, and indigenously built aircraft, in order to maintain a capable force.

Nog har Iran ett andra rangens flygvapen. Men man har många plan, man har reserver, så nog är det en nöt att knäcka i alla fall. Men någon större chans mot ett kombinerat konventionellt anfall från Israels och USA-Natos flygvapen har man inte. Man har ju till exempel inte så bra radartäckning sägs det, man ser inte alla inkommande flyg så bra som behövs för ett fullgott försvar. Det iranska luftvärnet har vissa små men dock luckor. Men, och nu blir det intressant, för att avskräcka från bland annat denna typ av flyganfall har man utvecklat ballistiska robotar och bedrivit ett kärnkraftsprogram med potential att bygga kärnvapen.

Men Irans ärkefiende Israel har ju kärnvapen, vad sätter man emot det? Mot det sätter man hotet av egna kärnvapen. Nota bene, hotet. Men realiter tror jag inte Iran har denna kapabilitet. Den troliga utgången av en konflikt blir nog konventionellt krig. Och Iran kanske i detta skjuter ballistiska robotar med vanliga sprängmedel (som Saddan Husseins Scud, minns ni vilken skräck de skapade...?). Men detta blir i så fall bara ett uppehållande försvar mot ödeläggelsen i konventionell flygbombning, som är lika effektiv som den hos taktiska kärnvapen.

Tuffa optioner i fridens 2011, heading for 2012.
Edit 2013: jag tror inte längre på krig mot Iran. Inte ens konventionellt krig. Jag skrev t.ex detta i slutet av januari 2013: "Häromdagen stod jag på Coop Forum. Jag stod, närmare bestämt, vid fruktdisken och plockade på mig bananer. 1,5 kg, fördelat på två påsar. Och jag tänkte: kriget är över. Det hotande världskrig som jag såg för, säg, några år sedan, ja, som jag även skrev om här på bloggen ännu 2011 - det blir inte av. Det är slutkrigat i världen. Bananbåtar kan tryggt åka från Afrika och hit. Det blir inga avspärrningar, inga embargon, inga ransoneringar - och definitivt inget hett krig, inga operativa anfall med 10 brigader mot det ena eller andra landet."




Relaterat
Irans moderna historia
Gulfkriget
Melinas resa
Lär dig sanskrit
dagen gp gp gd st

onsdag 9 november 2011

Breivik var för otålig



Disclaimer: Jag tar avstånd från våld. Jag stödjer inte terrorism, jag stödjer inte Breiviks vansinnesdåd. -- På måndag hålls omhäktningsförhandlingar med Breivik. Det är oklart huruvida han själv kommer att närvara och om det blir en öppen förhandling. I vart fall kommer hans advokat Geir Lippestad att yrka på att Breiviks informationskarantän hävs. Breivik har rätt till att ta del av massmedier säger Lippestad. Det kan man hålla med om. Det finns inget stöd i lagen för att en fånge inte ska kunna läsa tidningar eller ta del av internet. dn dn dn dn dn ab ab ab exp exp exp svd svd svd




Det om detta. Nu över till några funderingar jag har i Breivikfallet.

Jag skulle vilja säga: Breiviks främsta fel var otålighet. Han såg inget slut på multikulti och islamkram. Fredligt bloggande och metapolitisk verksamhet ansåg han lönlös: ingen lyssnade, regimen framställde kritiken som direkt ond och hotade att brännmärka envar oppositionsman. Därför beslöt sig Breivik för att gå i krig. Regimen var fientlig mot tro och tradition ansåg han. Som etnisk norrman kände han sig hotad av massinvandring och kulturmaxistisk nedmontering av alla värden.

Han gick i krig, mördade 77 människor. Han ansåg dock inte det var mord. Han ansåg det var krigsoffer. Kriget har ju redan skördat offer i det Serbien som 1999 inte fick fördriva sina muslimer för Nato. Kriget har redan skördat offer som Inger Wickman, Elin Krantz och Cajsa Jonsson som dödats av invandrare.

Kriget har i så fall börjat. Breivik såg sig som soldat i det kriget. Men otåligheten då? Ja, själv anser jag att PK-regimen kommer att falla inom de närmsta åren, falla på sin egen orimlighet. Den saknar moralisk överlägsenhet, ungefär som USA-närvaron i Vietnam efter 1968 eller Englands närvaro i sina kolonier efter 1945 saknade inneboende styrka. Tetoffensiven 1968 respektive Japans erövringsvåg hade visat på svagheterna. Efter dessa debaclen kom kolonialmakterna aldrig igen.

- - -

Men kanske var Breiviks dåd i sig en sådan kulmen, en attack som visar på regimens svaghet? En attack från vilken den aldrig kommer att hämta sig? Ja, kanske kommer utvecklingen att bli sådan, kanske kommer Utöya att ses som en dylik vattendelare i framtiden. Allt spelar ju Breivik i händerna nu. Jag menar, återställer man Utöya som ett politiskt sommarläger kommer det ändå att bli spöklikt, ingen kommer att trivas där. Och gör man stället till ett monument, som den norske författaren Roy Jacobsen föreslagit, som ett sämre sortens Auschwitz, kommer det ändå att mytologisera dådet i sig och Breivik som gärningsman.

Breivik har nått en viss nivå med sitt dåd. Hans timing var inte så dålig. Men oavsett det så anser jag att han var otålig. Han hade kunnat ge sig till tåls några år och se PK-regimen och islamkramandet ge med sig av sig själv. För i folks sinnen vaknar nu, oberoende av Breivik, insikten att massinvandring och Frankfurtskola är absurda påfund. Traditionell kultur, tro och trygghet är vad folk vill ha. Man väljer denna väg trots risker för brännmärkning och utstötning. Men, tror jag, det är inte så brännande längre. Skitbygget "post 1945-order of things", förnekande av nationell identitet och etnicitet och massinvandring till alla lycka bär - det funkar inte längre. Regimen kan inte längre smutskasta alla som håller på traditioner som extremister. Vinden har vänt.

Breivik var för otålig. Hans krig är ideellt berättigat men det borde ha förts med fredliga medel. Det är en otacksam väg att blogga, propagera och visa på absurditeter i dagens regim. Men samtidigt får man ju medhåll också, folk inser att det kan inte fortsätta som idag med en okontrollerad import av en Ersatzbefolkning.

- - -

Tolerans, tolerans... det talar dagens regim om. Man anser sig förespråka tolerans på officiellt håll. Men kärnan i dagens regimer är inte tolerans utan våld, strukturellt våld. Massinvandring vilar inte på tolerans utan på ett strukturellt våldsgörande på vårt folk och våra traditioner.

Regimen utövar våld mot oss, strukturellt våld. Den regimen är essentiellt inte en demokrati längre. En demokrati bygger på debatt och dialog, återkoppling och feedback, ett givande och tagande av skäl. En demokrati använder inte systematisk hjärntvätt. Regimen hatar oss som betecknar oss som etniska svenskar, vi som vill bevara vår etniska särart. Vi lever under en totalitär hatideologi som utplånar allt i sin väg, all kultur som bejakar tradition och tro.

Regimen utövar lågintensivt våld, bedriver ett infrakrig. Den utsätter oss för strukturellt våld i form av massinvandring. Men - det är mitt basala budskap - jag tänker inte svara med privat våld mot detta. Jag svarar på ett ideellt och metapolitiskt plan, utnyttjar min germanska rätt att fritt yttra mig på tinget.

Regimen bygger på lögn. Jag ska störta den med sanning. Sanningen ska göra er fria. Sanningar som att massinvandring pågår, att traditionell tro är värd att värna och att Sverige historiskt sett är ett bra land och en bra kultur, överlägsen den kreolkultur dagens regim håller på att skapa.




Relaterat
Ett rike utan like (2017)
Citat mm ur Ett rike utan like
Radio Motgift recenserar boken i april 2017

torsdag 3 november 2011

Topp 5 löjligaste antirasismerna


Kajsa Ingemarsson syns idag på affischer över hela stan. Hon gör reklam för programmet "Svagaste länken" som snart har premiär på Kanal 7. Och hon gör det med repliken: "Du har inte alla indianer i kanoten." Men om Antonie Frank, Skarpnäck, får sin vilja fram ska Ingemarsson och hela Kanal 7:s ledning shavottera för detta. För detta är rasism. Att säga "indian" är rasism! - Välkommen till Galaxens Topp 5-lista över de löjligaste antirasismerna. ft




1. Indian

Vi läser i Aftonbladet hur Antonie Frank anmält Kanal 7 till JK. Reklamdevisen "du har inte alla indianer i kanoten" går bort, ety att säga "indian" är rasistiskt. "Ursprungsbefolkning i Nordamerika" ska det heta. Frank får svar på tal i artikeln av en akademiker som säger att det här är inte så laddat. Själv kan jag bara säga: det räcker nu. Frank sägs själv ha indianpåbrå, native American, gott så. Men att kränkas av "indian"... det går liksom inte. Kvoten av kränkthet för "neger", "zigenare" osv är fylld.



2. Tintin i Kongo

En domstol avgjorde nyligen att detta gamla Tintinalbum inte är rasistiskt. Inom en samtida kontext kan man inte plocka rasistpoäng här. Albumet speglade sin tid sa den belgiske riksåklagaren i förrgår, 1/11. Tack och lov för lite sans och måtta i affärer som dessa.



3. Nogger Black

Vi hade i Sverige för länge sedan glassen Nogger. Den bestod av vanilj med fyllning och överdrag av nougat, därav namnet. Sedan, 2005, gjorde man den i lakristisvariant: lakritstäckt vanilj med lakrits i mitten, ganska intressant med denna smakbrytning vanilj/lakrits. Men se det skulle man inte gjort; en viss Stig Wallin tog illa vid sig och ansåg att reklamen undermedvetet sa "nigger". Stoppa den, stoppa Nogger Black! sa han via sitt då nygrundade Centrum mot Rasism. Centret led en prestigeförlust för detta. Men antagligen finns det fortfarande och letar efter nya skitsaker att rasiststämpla.



4. Vitt papper

Vitt papper är rasistiskt säger Anne O'Connor. Barn som tecknar på vitt papper blir implicita rasister. I rest my case.



5. Vita människor

Vita människor anses för övrigt implicit vara rassar. Minns det, alla ni som erkänner er etnicitet. Hat mot vita är nästa trend:
Att känna eller t o m tycka att den vita rasen är underlägsen på alla upptänkliga plan är naturligt med tanke på dess historia och nuvarande handlingar. Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande. Leve det mångkulturella, rasblandade, och klasslösa ekologiska samhället! Leve anarkin!

- Tobias Hübinette, Creol 1/96

Men på det hela är våra fiender så löjeväckande att vi inte behöver bekämpa dem, knappt några argument behövs. Ett brett leende räcker.




Relaterat
Svensson: biografi
Bild: Västra kanalen i Härnösand, hemstad för den Stig Wallin som var ordförande i Centrum mot Rasism till mars 2006. Han avled 2009.

tisdag 1 november 2011

Afrikanisering


Rättegången mot Schibbye och Persson fortsätter idag. På plats i rättegångssalen är även en representant från USA:s ambassad, Ian MacKenzie. Enligt DN säger han: "Det är viktigt för USA att närvara vid en rättegång som handlar om pressfrihet." Och det, mina vänner, är kvalificerat hyckleri. Schibbye-Persson har tagit sig in i Etiopien illegalt med hjälp av en väpnad grupp. Vad skulle hända en person som försökte sig på något liknande i USA? Enkel biljett till Gitmo såklart. Terroriststämpel. Så kära USA, anklaga inte Etiopien för att nyttja denna stämpel när ni själva använder den på allt och alla. Schibbye-Persson har hamnat i en tajt sits, mer här och här,men en amerikan som i sammanhanget babblar om pressfrihet - tillåt mig skratta. dn dn dn dn exp exp exp svd svd ab ft




Schibbye-Persson sitter fängslade i Etiopien. Etiopien ligger i Afrika. Härmed ett OT-inlägg om Afrika. Det är dock inget marginellt bidrag, någon randanmärkning. Afrika är ju så inne idag. Vi lever, kan man säga, i afrikaniseringens tidsålder. Historien ska revideras för att höja afrikanerna, de svarta folken. Ett rimligt intresse för denna kontinent är OK, det finns mycket intressant i negritude och afrikansk särart, men ibland löper forskarna amok och då måste man få påtala det.

Några exempel:




1. Nefertite

År 2003 fick en manipulatör för sig att revidera bilden av den egyptiska prinsessan Nefertite. Hur? Hon blev då, kan man säga, en aning för välutrustad labialt. Dvs: hon fick för tjocka läppar. Jag har inget emot fylliga läppar per se men detta var en falsk bild. Man gjorde det antagligen med motivationen ”Egypten ligger i Afrika = negroida folkslag”. Men det är fel här, inte en siffra rätt. Dels så har Nordafrika historiskt aldrig haft bantufolk eller andra subsahariska, "typiska" afrikaner; egyptierna igår och idag är skilda från afrikaner söder om Sahara etniskt (även om förstås blandformer finns). Dels så var Nefertite strängt taget inte egyptiska, hon var en mitanniprinsessa, alltså indoeuropé. Mitanni var ett ariskt rike i centrala Mellanöstern. Dess språk var besläktat med sanskrit och fornpersiska.

Nefertite var vit/arisk/indoeuropeisk. Så de sedvanliga bysterna av henne med smala läppar, höga kindknotor och smalt ansikte torde vara de historiskt korrekta i sammanhanget.

Rekonstruktionen av den labialt fylliga Nefertite gjordes annars på grundval av en mumie man tror är henne. OK, det är en vedertagen teknik. Bland annat har vi gjort något liknande i Sverige med Birger Jarl. Men gällande Nefertite så är läpparna ren gissning, det är svårt att veta hur sådana ser ut på basis av skelettet. Hon ser ju i övrigt helt arisk ut så läppjobbet är precis vad det är, en projektion av en 2000-tals-Lolita som sprutat silikon i läpparna för att se ut som en Hollywoodbabe. Man kan skratta åt det här men jag ser det som historieförfalskning av värsta sort. Länk




2. Moses

Ännu ett felslut på linjen ”negroida egyptier” såg jag i någon rätt ny dokumentär om Moses. Så klart var han spelad av en afrikan, återigen enligt felslutet ”Egypten = Afrika = negerland”. Negroida skådisar är iofs ett ärevördigt släkte. Jodå, det är de, så kom inte och ge mig några billiga motargument tack. Men att casta dem som Moses stämmer inte med verkligheten.

På 1990-talet kom den tecknade filmen ”Prinsen av Egypten” om Moses. Här hade man dock vett att rita honom som en mer heroisk jude/semit/egyptier. Ibland får vettet trots allt råda.




3. Thor

Svarta skådisar som är felcastade: hit hör även Heimdall i ”Thor” (2011), en Marvel-film för vita duken. Och Heimdall gestaltas av en afroamerikan. Nu är denna ”Thor” i sig redan en amerikaniserad skapelse, ursprungligen en tecknad serie från 60-talet med starka sf-element; den har föga att göra med Eddan, susande skogar och nordism så jag retar mig egentligen inte så mycket på det här.




4. Svart Athena

”Svart Athena” (Black Athena), Martin Bernal 1987). En akademisk monografi som försöker visa att all grekisk kultur kommer från Västasien och Nordafrika. Visst har stora influenser kommit från Asien – ”ex oriente lux” sa man redan under antiken – men detta med Afrika är problematiskt. Det rör sig nämligen endast om EGYPTISKT inflytande. Och, som jag visat ovan, Egypten är inte svart-Afrika.

Att grekerna influerades mycket av detta gåtfulla Egypten är vedertaget. Och Egyptens alla mysterier är ännu inte kartlagda. Men Bernals bok övertolkades och gav afro-akademiker alltför mycket vatten på sin kvarn. Men alltså: grekerna hade som sagt inte fått något från de svarta. Grekerna var indo-européer influerade av Västasien.




5. Högkulturer

Dokumentär om Afrikas högkulturer. Tidigare i år körde Kunskapskanalen en dokumentär om Afrikas högkulturer. Nog finns det saker att ta på här men låt oss konstatera det, det är i Egypten (som är en kultur för sig, se ovan) och Östafrika (som i det afro-semitiska Etiopien med sin kristna kultur) som kulturen blomstrat, övriga afrikanska imperier är förhållandevis omärkliga. I ett avsnitt av serien betraktade man djupsinnigt några ljudande stenar, stenblock i en öken som om man slog på dem gav ifrån sig toner: storögd förvåning hos programledaren, detta är verkligen fantastiskt!

Historien för Afrika söder om Sahara är nog intressant men några högkulturer uppstod inte där i forntiden. Jag avstår från att spekulera i varför.




Coda

Bara så att vi är överens: jag har inget emot de svarta as such. Jag behöver här inte dra vad jag gillar i svart kultur; mina skivbackar är inte etniskt rensade. Den svarta kulturen i musik, film mm har sin plats. Idag är dock klimatet felvänt, svartafrikas plats i fornhistoria och antik har blivit felproportionerad. Man har tagit på sig äran för Egypten och Greklands blomstring.




Relaterat
Science fiction från höger
"Actionism" -- presentation på svenska
Ett rike utan like (2017)
Svensson: biografi
"Eld och rörelse" åter tillgänglig
Redeeming Lucifer
Det röda massanfallet
Trotylstorm i öster (2018)

söndag 30 oktober 2011

Kritik mot Breivik


I Norge börjar man nu kritisera polisinsatsen i samband med Breiviks dåd 22 juli. Själv är jag också kritisk, mot själve gärningsmannen denna gång. svd dn dn ab




1. Kritik mot Breivik

Man kan kritisera Breivik för ett och annat. Till exempel är hans inställning mot islam extrem. Han låter den inte ens existera i Mellanöstern.

På sidan 1322 i manifestet yttrar han tankar som att den muslimska världen ska isoleras tills islam slutar existera. Västra Turkiet ska annekteras, en kristen assyrisk nation ska skapas samt en iransk zoroastrisk. - Nog är det så att islam idag diskriminerar kristendom och mazdaism. Det är allvarligt. Det ska sluta. Men islam i sig kan i mina ögon få ha MENA. Där kan de ha sin islamism och sharia. MENA är islams naturliga biotop.

Man får som invandringskritiker inte bli alltför anti-islamsk och tro att alla problem med massinvandring från MENA försvinner bara för att islam i sig försvinner. Vi ska inte ha sharia här, islam ska vänligt men bestämt få satta gränser kring sig, men i övrigt kan man ju inte utplåna religionen.

Att kritisera Breivik? - Man kan förvisso kritisera honom för att vara
militärwannabe. Samt för att ha brackig smak (Lacostetröjor, Breitlingklocka (såld för 1800 euro före kuppen), en viss porslinsservis han var stolt över att äga). Uppkomlingsstil, noveau riche.

Detta är smått graverande. Möjligen hade han även en lätt musisk ytlighet. När han nämner favoritfilmer är det synnerligen hastigt avklarat: "300, futuristic, sci-fi, zombie, Lord of the Rings, Star Wars, Passion of the Christ”. Jag gillar själv kristusfilmer och sf, men nog finns det mer här i livet än Larger Than Life-epos. Tarkovskij...?

Breivik namedroppar. Hans favoritböcker sägs vara dessa: "1984", Thomas Hobbes, "Leviathan", Ayn Rand, "Atlas Shrugged", "The Fountainhead", Clausewitz, Bibeln, "Fursten", Shakespeare, Homeros, Dante, Toynbee, "A Study of History". Några analyser av verken bestås vi dock inte med. Men det är väl manifestförfattarens privilegium att namedroppa lite, lägga ut ett vitt nät och sedan vänta på reaktionerna. Som denna: hey Breivik, you suck!

Sedan hade Breivik också en felaktig syn på hur framtiden kommer att bli. Han räknar med ett långt och utdraget krig. Själv tror jag kriget är över på ett par år. Å andra sidan, har man hans långa räkning så blir ju scenen bra beredd för renässansen 2165 så som jag extrapolerat det här.




2. Jämförelse melllan Breivik och andra

Nu byter jag omärkligt ämne. Nu ska det handla om olika figurer som Breivik associerar till. Det är nämligen så att Breivik kan få en att associera till olika personer. Om vi då börjar med fiktiva gestalter får man till exempel dessa:
. Dr. Mabuse -- som i Fritz Langs film "Dr. Mabuses testamente" satt och skrev om "attentat mot industrier, kraftverk och kemiska anläggningar". Och Breivik talar om att slå mot broar, höghus och oljeriggar (avdelning 3.54 i manifestet).

. Hannibal Lecter -- i bemärkelsen "farlig kriminell som hålls isolerad".

När det gäller verkliga kriminella påminner Breivik om dessa:
. Timothy McVeigh -- politisk massmördare, sprängdåd.

. Mihail Mihailovic -- angriper socialdemokratin med symboliskt våldsdåd.

. Albert Spaggiari -- intelligent högerradikal, leende brottsling.

. Carl Sumonja, Mats Rimdal -- militär approach till brottet.

Ska man nämna en tredje kategori Breivik påminner om får det bli gurus. Breivik påminner nämligen om Helena Blavatsky, som också skrev en tjock bok och snodde passager till denna: "The Secret Doctrine" del I och II. Breivik påminner förstås också om UNA-bombaren och Ulrike Meinhof. Viss likhet även med Mattias Flink, som i juni 1994 mördade sju människor. Mördar man fler än fyra räknas man som massmördare enligt FBI:s definition. Breivik dödade 77. Ett herostratiskt rekord.

Men likheten med Flink får sägas vara avlägsen. Både han och Breivik har mördat flera, iofs; de gjorde det och ansvarar för det. Flink handlade dock utan planering: han fick spel, begav sig till regementet, hämtade sitt vapen och började skjuta alla han såg. Breivik däremot planerade sitt dåd under år. Flink var i så fall en massdråpare, Breivik en massmördare.




Relaterat
Breivik jämförd med Kaszynski och Meinhof
Svensson: biografi
"Eld och rörelse" åter tillgänglig
Redeeming Lucifer

söndag 23 oktober 2011

Breivik och "Requiem For a Dream"


Breivik gillade låten "Requiem For a Dream". Även jag hade uppmärksammat den - före 22 juli, Utöya och allt det där. dn




Låt mig berätta om en låt.

Sedan jag skaffade internet 2007 surfade jag mycket på nätet. Jag blev överraskad: det hela var roligare än jag trott...! Jag trodde på sin höjd att jag skulle ha nätet till att blogga och läsa Wikipedia. Men det blev mer än så; framför allt Youtube med sina videos och filmer var en glad överraskning.

Jag hängde en del på Youtube. Jag såg bland annat hemmagjorda faktafilmer om UFO:s, konspirationer och märkliga ting. Med tiden var det vissa låtar som återkom i ljudspåren till dessa filmer och slideshows, särskilt dessa tre: 009 Sound Systems "With a Spirit", Carl Orffs "Carmina Burana" och ett stycke jag omsider lärde mig hette "Requiem for a Dream". Jag bloggade om den och de två andra här (punkt 2 i inlägget).

Det var som synes i maj i år. Så kom 22 juli. Breiviks dåd blev ett megaevent, en händelse alla måste förhålla sig till. Även jag. Jag läste artiklarna och fick snart veta att låten "Requiem for a Dream" av Clint Mansell var en favorit hos Breivik. Han planerade att ha den på repeat medan han mördade på Utöya, uppges det.

Det fick mig så klart att reagera. Jag hade ju uppmärksammat låten före Breiviks dåd. Jag och Breivik har, kan man säga, fastnat för samma låt, för denna suggestiva demondans som tycks säga "apokalyps, danse macabre": ett crescendo av stråkar som drar allt med sig. Det är väl magstarkt för vardagsmuppar att höra detta, men jag vill ändå säga: vi såg primärt samma sak, mördaren och jag, men Breivik har fört låten till ett högre plan genom att välja den som soundtrack till sitt dåd.

Redan före dådet ansåg jag att låten - "Requiem For a Dream", även kallad "Lux Aeterna", det andra är titeln på en film den använts i - var suggestiv som få. Jag spelade den ofta för att ge ljud åt de apokalyptiska stämningar som råder idag. Musik som katharsis. Och nu har låten för mig blivit än mer apokalyps, kaos och "dancing at the edge of time". Lyssna själva: kolla denna version som var trailer till Tolkienfilmen "The Two Towers". Breivik gillade ju även Tolkienfilmerna så det torde passa i sammanhanget, smaklöst eller inte. Jag menar, man ska inte odla samma smak som en massmördare, men jag gillade förvisso Tolkien före 22 juli så därför känns det rätt att länka till denna version.

Jag ger er alltså "Requiem For a Dream" med Tolkienbilder. Egentligen är låten så fulländad att man kan se den utan ackompanjerande bilder. Pröva det som alternativ. Sedan, när ni lyssnat, kommer låten att ha er i sin makt. Det kommer att bli soundtracket för 2012, sanna mina ord. Like it or not, moraliskt förkastligt eller inte. Breiviks dåd har nått en metafysisk nivå som nästan är oåtkomlig för etiska invändningar, ungefär som 9/11 med sina rasande skyskrapor nådde ikonisk kvalitet genom sin blotta monumentalitet. Det är gestaltkvalitet i dåden: en makaber kvalitet, en terrorkvalitet som, tyvärr, består. Man måste föra det till en viss nivå för att lyckas med det. Det muslimske terrorbombaren i Stockholm, december 2010, Taimour Abdulwahab, nådde inte samma terrornivå eftersom han klantade till det. Vi bör komma ihåg honom för den fientlighet han odlade mot oss svenskar, han ansåg oss värda att sprängas eftersom vi krigade i Afghanistan bland annat. Glöm inte det, glöm inte denne terrorist! Men gällande dådet i sig kommer Taimour att bli en fotnot i attentatshistorien eftersom han ju misslyckades.

En klåpare vinner ingen gestaltkvalitet. Sådan är konstens järnlag.




Relaterat
Svensson: biografi
"Eld och rörelse" åter tillgänglig
Redeeming Lucifer
Breiviks bondgård i Åmot

tisdag 18 oktober 2011

Eurasien -- det är här det händer


Karen Armstrong skriver om islam, Grekland har en skuldkris, Israel växlar ut fångar, Kinas tillväxt avtar, Libyenrebeller har framgång i Bani Walid och FN varnar Syriens president. Dessa saker handlar inte direkt om att de sker i Eurasien, men indirekt. Här följer därför ett resonemang om Eurasien, världens centrala kontinent. Fram till upptäckten av Nya världen 1492 hade all historia av betydenhet ägt rum här. Eurasien fortsatte också att vara viktigt och är det än idag. Man bör dock komma ihåg att detta komplex består av fyra delar - Europa, Mellanöstern, Kina och Indien. exp svd




Inledning

Låt oss tala om Eurasien.

Här har vi flera delar att skärskåda. Först har vi Europa. Europa är en klart urskiljbar historisk komponent anser jag: påvedömet, Habsburg, Napoleon, Hitler och EU. Men rötterna går tillbaks längre än så. Antikens Romarrike hade för sin del den statliga tyngdpunkten i Europa. Europa var det geopolitiska kärnlandet. Besittningarna i Mellanöstern var en periferi av erkänt viktig ekonomisk betydelse (men ej geopolitisk). Europa är från antiken över medeltiden till våra dagar en realitet, en av flera byggstenar i pusslet "världen".

Så vad har vi för fler komponenter i Eurasien, vilka nischer eller kretsar har världshistorien utspelat sig på i övrigt?

Asien är för sin del ett alltför vitt begrepp. Asien består egentligen av tre klart urskiljbara nischer, geografiskt som historiskt: Mellanöstern, Indien och Kina.

Till Mellanöstern hör även Afrika norr om Sahara. Ser vi temporärt till världen i övrigt har vi då som nischer eller kulturkretsar Afrika söder om Sahara och Nord- respektive Sydamerika, samt perifera områden som Australien och Sydpolen.

Detta är alltså vad världen består av historiskt och geografiskt: Europa, Mellanöstern, Indien, Kina, Afrika söder om Sahara, Nordamerika och Sydamerika.
Här ska vi dock koncentrera oss på Eurasien:
. Europa
. Mellanöstern
. Indien
. Kina

Vad kännetecknar dessa fyra som subjekt, som byggklossar, som mer eller mindre avgränsade kulturer genom historien?



1. Rötter

Vilka är, att börja med, Europas rötter? Jag har redan nämnt dem men vi tar det igen. Romarrikets nationsbyggande skedde i Europa; de östliga territorier man tog hade redan mognat inom Perserrikets ram och återtogs snart av det i namn av Kalifatet. Europas rötter förutom Romarriket är Karl den stores rike, Habsburg och Napoleons välde samt möjligen Nazityskland och EU. I öster har vi även Ryssland som klart hör till Europa.

Mellanöstern då, vilka är dess rötter? Det är Assyriska riket, Perserriket, Kalifatet och Ottomanska riket.

Indien är Ashoka, Muhammad bin Tughluq (1300-talet) och barockens mogulhärskare med namn som Shah Jahan, Jahangir och Akbar den store. Sedan kom det engelska kolonialväldet -- the Raj. Och idag har vi staten Bhârat som fullvärdig arvtagare till de historiska storväldenas Indien.

Kinas historiska rötter går tillbaks till Shi Huang Di och Hankejsarnas imperium från tiden kring Kristi födelse. Sedan har det varit en stabil kontinuitet med dynastier som Tang, mongolerna, Ming och Manchu. Det kommunistiska Kina är dagens arvtagare till allt detta.




2. "Världserövrare" som inte erövrade världen

Detta är klart urskiljbara eurasiatiska kulturer: Europa, Mellanöstern, Indien och Kina. Hur klara dessa byggstenar är ser man lätt om man synar de så kallade världserövrarna i sömmarna. Till dessa brukar räknas Hitler, Djinghis Khan och Alexander. Må så vara. Men de härskade aldrig över världen eller ens Eurasien, de härskade bara över EN kultur. I den mån de sträckte sig över flera hade de likväl tyngdpunkten i en.

Börjar vi med Hitler så var Europa hans förstahansmål; Liddell Hart hävdar att det var amiral Raeder som förespråkade intervention i Medelhavet med påföljd i det nordafrikanska vansinnet. Hitler drogs endast motvilligt till Medelhavet uppges det (Liddell Hart 1988). Man kan vidare hos Liddell Hart se hur överdriven de allierades rädsla av år 1942 var, rädslan för en nazikniptång från Kaukasus och Egypten. Med denna förmodades tyskarna erövra Mellanöstern och hota Indien men detta var något OKH endast flyktigt berörde, aldrig övervägde som handlingsalternativ (ibid s 186). Ännu ett belägg således för att den nazistiska krigspolitiken prioriterade Europa.

Det gällde alltså världserövrare som inte var det. Mongolernas bestående erövring var för sin del Kina. Alla övriga mongolvinster (Indien, Centralasien, Östeuropa) gjorde man föga intryck på. Någon varaktig stat byggdes inte. Vad gäller Alexander så erövrade han "världen" bara i begränsad, grekisk-antik mening: den av dem kända världen var Medelhavet, Hellas och Mellanöstern. Och Alexander tog förvisso mycket av detta. Men Kina tog han inte. Han visste likt dåtida greker inte ens att det fanns.

Alexander förtjänar epitetet "den store", dock ej namnet "världserövrare". Alexanders inskott i Indien var även högst marginella. (Dock sägs att hans krigande i Punjab försvagade regionen så pass att Chandragupta kunde samla hela Indien under sin spira något senare. Chandragupta härskade 322-298 f Kr och hans son Ashoka 273-232; under den senare konsoliderades väldet över subkontinenten.)




3. Religiös definition

Eurasien rör sig alltså historiskt med vissa nischer: geografiskt är de de kretsar där stater byggs och kultur utvecklas och frodas. De är i Spenglers mening världskulturer: Indien, Kina, Mellanöstern och Europa som vi talar om här. Så vad gäller kultur kan man ju se på religionen och hur den definierat kulturerna ifråga. Naturligtvis hamnar man i cirkelresonemang här: nischerna finns och i dessa nischer verkar de religioner som uppstår. Men religionerna sätter onekligen sin prägel på respektive region. Nischerna/kulturerna/kretsarna (Indien, Kina osv) blir de formar i vilka den religiösa substansen gjuts och framträder som gestalt.

Vilken religion dominerar på varsitt håll? I Europa är det kristendom. I Mellanöstern islam. I Indien hindusim. I Kina är det buddhism (den taoism och konfucianism Kina har är underordnade i det att de saknar svar på den yttersta frågan, vart man kommer när man dör. Buddha ger det svaret, ej Lao Tse och Konfucius).

Att det finns religiösa minoriteter här och där bevisar ingenting. Vilken religion som dominerar var vad som gällde i denna klassifikation.




4. Nutida spörsmål och nischsynsättet

Dessa nischer hjälper oss att avgöra vissa aktuella spörsmål. Som Kinas så kallade hot mot Taiwan. Visst har Taiwan rätt att vara självständigt men historiskt anser jag att Kina har rätt till Taiwan; det tillhör den kinesiska kulturkretsen, det kinesiska storväldet, den kinesiska nischen. Detsamma gäller Korea, där Kina i så fall hade formell rätt att intervenera 1950. Man ville återta en gammal historisk provins. (Koreakriget ses som Stalins påhitt men det hade aldrig gått utan Maos medverkan: vapen från Stalin men manskap från Kina. De ryska vapnen måste man för övrigt betala för till sista patron enligt Mao; källa Bjöl, "En ny världsordning", 1987.)

Indien: varför strider man om Kashmir? Det handlar om indisk enhet, om aktioner inom den indiska geostrategiska nischen. Alla krig här är egentligen att se som ett enda indiskt inbördeskrig, eftersom både Indien och Pakistan är indiska nationer. Etniskt och språkligt är man båda indier, fast pakistanierna skriver med arabisk skrift.

Mellanöstern: alla krig här, från 1945 till dagens Libyenkrig, handlar om vem som ska ha makten i Kalifatets, Perserrikets och Osmanska rikets hävdvunna nisch.

Varför ovänskap Västeuropa-Ryssland, trots "kalla krigets" slut? Det är en splittring som går tillbaka till 395 e Kr, Östroms och Västroms delning. Det är en europeisk affär från början till slut.




5. Så är det

Så måste man se på världen: som bestående av nischer eller kulturer som dessa. Inga andra. Visst sker ökat samarbete, visst har vi globalisering, visst ökar ekonomisk och kommunikativ integration. Men man kan för den skull inte bara sudda ut särarten och historien som lever i dessa kulturer implicit. Hela världen kanske ser på CNN; för den skull pratar inte alla dålig engelska vid middagsbordet.

Religioner och traditionell kultur spelar ännu roll. Internationella bankier, plutokrater och illuminater skulle säkert må om alla männsikor bara såg sig som konsumenter, kedjade till TV:n och livlöst accepterande varje påbud, lobotomerade exempel på "das Man" som villigt låter sig ledas som får. Men det finns, tack och lov, en tröghet i systemet. Än idkar kinesen taosim, än har vi muslimer i Mellanöstern som tillber Gud, än har vi europeiska kristna som glatt sjunger "We are going to meet the King". Där har ni en berggrund ni inte kan nöta ner.

Ska världen integreras mer än idag, ska globaliseringen fortgå, ska det ske med bevarande av särarten i respektive kultur. Kultur och andlighet är morgondagens lösen. Globalisering på materalismens grund är dömd att misslyckas. Den har redan misslyckats vill jag hävda. Den gamla svindeln går inte hem längre. Livet består av mer än att konsumera och lyssna på MSM. Som symptom på det nya har vi INTERNET. Och internet är fritt och sanningen ska göra oss fria.




Litteratur
Bjöl, Erling: En ny världsordning. 1987
Liddell Hart, sir Basil Henry: På andra sidan kullen. Stockholm: Natur & Kultur 1988



Relaterat
Mellanösterns geografi
Eurasien: kärnlandet