tisdag 17 maj 2011

Låtar jag gillar


Härmed några länkar till Youtubelåtar jag gillar. Det är en samling med stort och smått, högt och lågt, rock och pop och klassiker och lite till. Det är själva tonerna som är viktiga, inte bilderna; vissa videos är banala eller störande men skrolla i så fall ner själva bildrutan på Youtube och lyssna.

1. Suggo

Med "suggo" menar jag suggestiv musik, oavsett genre. Här är det moderna danslåtar inramade av två 50-talslåtar. De sistnämnda, Flamingos och Peggy Lees låtar, tycker jag är "sobra en hårsmån från smärtgränsen". De andra tre är helt enkelt odödliga mästerverk, oavsett stilen.

Flamingos, "I Only Have Eyes For You"
Planet Funk, "Chasing the Sun"
Opus 3, "It's a Fine Day"
Heed, "Seldom Seen"
Peggy Lee, "You're My Thrill"



2. Soundtrack till Harmageddon

Youtubevideos om aliens, konspirationer och växthuseffekten ackompanjeras ofta av en satanspolka vid namn "Requiem for a Dream". Det är ett fränt crescendo av fioler, komponerat av Clint Mansell. Sedan har vi 009 Sound Systems låt som för mig är inbegreppet för "2011, Youtube, apokalypsstämningar" och lite till. Sist har vi Carl Orffs "Carmina Burana" som är en gammal klassiker för undergångsromantiker och andra. (Musikversionerna av dessa tre låtar är noga utvalda av mig; bilderna som ackompanjerar däremot är lite si och så. Skrolla bort bildrutan i så fall.)

"Requiem for a Dream"
009 Sound System, "With a Spirit"
Carl Orff, "O Fortuna"



3. Annat

Här finner vi först en 70-talslåt jag hörde i svensk version som barn ("Jag tar dig med till en annan värld, en bättre värld") - sweet. Och suggestiv. Sedan är det en ANTIK LÅT: äntligen har vi fått rekonstruktioner av de gamla grekernas musik, som denna pärla. Sist en gåtfull låt av Rolling Stones.

Les Humphries Singers, "We'll Fly You To the Promised Land"
Antique Song
Rolling Stones, "Gimme Shelter"



4. Female Pop

Fragmas låt är lätt banal men härlig ändå. MelC:s är likadan: banal men med karaktär. Och Rebecca Blacks egenutgivna låt är för mig vårens soundtrack. Ofta när det är fredag brukar jag påminnas om denna trallvänliga sak.

Fragma, "Every Time You Need Me"
MelC, "I Turn to You"
Rebecca Black, "Friday"



5. Religiöst

Som kristen gillar man kristna sånger. Dock inte alla. Men "Father God, I Wonder" är speciell eftersom den är lite dunkel, lite mollstämd. Som ett kyrkorum i mörkt tegel. "Jesus Christ, You Are My Life" är för sin del en ståtlig hymn. Många poplåtar kan vara hymniska (Hey Jude, Bridge Over Trobled Water, A Whiter Shade of Pale) men här har vi originalformen: en kristen hymn. Lyssna även på Hildegard av Bingens låt, en medeltida suggo. Utan det kristna arvet skulle Europa inte vara någonting.

Father God, I Wonder
Reflections of Christ
I Can Only Imagine
Hildegard von Bingen, "Spiritus Sanctus"
"Jesus Christ, You Are My Life"

Relaterat
Popgruppens psykologi: Beatles
Jazzrock och fusion
Bild: en Corgi Toys polisfolka ur de egna samlingarna.

Inga kommentarer: