måndag 30 mars 2020

Världsångesten driver folk framför sig med gisselslag


Det är en märklig tid. Våren är här men en gastkramande ångest har gripit själarna. Detaljer åsido tycks ledmotivet i media vara "död och förintelse". Ångesten regerar, den allomfattande, existensiella världsångesten. Domedag och undergång följer i dess spår.




Dirigerat av media råder ångest. Dödsångest.

Vad kan då jag bidra med i saken...?

Jag kan möjligen lindra den individuella personens dödsångest.

Och då är det så... att man måste konfrontera sin rädsla för döden. I långa loppet kan man då bli kvitt ångesten überhaupt.

Det är en besk medicin. Men den fungerar.

- - -

En persons ångest är ett tidlöst problem och jag har behandlat det förr på bloggen.

Rädsla för döden behandlas genom att konfrontera denna rädsla -- och på sikt besegra den.

Det är tufft men det går. Och det är det enda sättet. Se här.

- - -

Men bortom det individuella då...?

Om vi ser bortom personen och tar oss an världsångesten.

Det är alltså en tid av ångest, samhällsomfattande ångest. Ja världsomfattande. Vi tycks leva i de yttersta av dagar. Civilisationen går under. Tycks media säga. Då kanske denna novell kan passa bra.

- - -

Man kan säga: jag inte bara följer tidsandan... jag skapar den, föregriper den. Ty detta med världsångest och undergång som vi ser idag, där var jag redan i juli 2019. Med novellen Det flammande svärdet.

- - -

"Domedagen är här, gör bot och bättring" tycks vara tidsandan. Hjälper det då att tvätta händerna med handsprit...?

- - -

Världsångesten har folk i sitt grepp. Undergångsstämningar grasserar. Jag ger er alltså den konstnärliga speglingen av detta i sagda novell.

Och den enskildes ångest kan möjligen botas av råden i detta inlägg.




Relaterat
Konfrontera dödsångest
Det flammande svärdet
Burning Magnesium -- presentation på svenska
Typer: Modern man
Redeeming Lucifer: presentation på svenska
Målning: Robert Svensson

måndag 23 mars 2020

Redeeming Lucifer: presentation på svenska


In Swedish. -- Härmed några rader om en bok. Den gavs ut 2017 och är på engelska. -- Edit 2021: här recenseras boken av The Golden One.




Köp boken på Adlibris

Köp boken på Bokus




Carl Griffensteen är kapten i ryska armén. Vid tiden för det rumänska fälttåget 1917 får han i uppdrag att reka kvarter för regementets stab. Detta för honom till ett slott där han möter en mystisk greve. Efter en middag med fler gåtfulla deltagare får kaptenen ett uppdrag i en främmande dimension. Det hela leder omsider till ett fältslag som kommer att avgöra jordens och himlens framtid.

Detta är handlingen i min roman Redeeming Lucifer. Den är på engelska.

Det är med andra ord en fantasyroman som tar avstamp i vår värld. Det är ett äventyr i en sagovärld, en melodram med historien och astralvärlden som spelfält, med öst och väst och gott och ont i mixen, och med Lucifer i en nyckelroll. Han ska "återlösas" = be redeemed. Det är vad titeln antyder. Det handlar om att dra honom in i ljuset och bekämpa mörkret.

På Amazon.co.uk recenseras boken så här: "Writing in the great tradition of epic quests, this author gives genuine meaning to his theme by his obvious deep historical and esoteric knowledge."

Sist lite produktfakta... Sidantal: 208. Bindning: trade paperback (= mjukpärm). Omslag: Albrecht Altdorfer, "Alexanderschlacht" (1529).




Köp boken på Adlibris

Köp boken på Bokus




Relaterat
Boken recenseras av TGO
Tolkiens verk
Inlägg från 2017 som presenterar boken på engelska
En annan av mina romaner

torsdag 19 mars 2020

Lästips, mars 2020


In Swedish. -- Det är återigen dags för lite lästips. Det är den vanliga blandningen av sakprosa och fiktion. Ett liknande inlägg finner du här.




1. Fakta / essä

Peter Haventon och Alrik Söderlind. Stora boken om Saab (2017). -- De första kapitlen är OK ty de är specialskrivna av Haventon. Och behandlar Saabs tidiga historia. Resten är till 90% återpublicerade artiklar ur Auto Motor och Sport om olika aspekter av Saab. Och det kan man vara utan. Ty den efemära, tidsbundna karaktären är för tydlig i dessa texter: provkörning av bil, debattartikel om Saabs framtid osv. Med andra ord, slött av dem att mestadels bara värma upp rester på detta sätt.

Peo Thyrén. Från Noice till nu – du lever bara en gång (2019). -- Har man redan läst Bogerius' bok om Noice är det mesta i denna bok redan bekant. Och Bogerius' text är mer stringent och har färre pinsamma anekdoter. Men OK, Thyréns egen bok är också rätt läsvärd. Bland annat skriver han om när han blev kristen; det var bland annat kompromisslösheten i Kristi attityd som tilltalade honom. Tonvikten i boken ligger på Thyréns musikkarriär. Med Noice, Easy Action och Sha-Boom samt som låtskrivare och producent. Basfakta i målet ges i min recension av Bogerius' bok om Noice.

Marko Smedberg. Krigföring (2004). – Jag vill hävda att boken i stort sett är värd att läsa. Översikten över krigföring till lands, till sjöss och i luften från Napoleonkrigen till idag är koncis och mer eller mindre vettig. – Plus också för att författaren läst och noterat tyska källskrifter. Inte många svenska författare idag erkänner öht existensen av tyska källor. – Dock retar man sig överlag på språkbehandlingen i Smedbergs bok. Det är som ofta i dessa fall (i genren "SMB-böcker, modern svensk krigshistorisk litteratur"...) en likstel, stilblind framställning. Det är en sak att grundkravet för en historisk handbok är ämnesmässig stringens. Och här finns sådan: forskningsmässig koll. Men man saknar stil på anrättningen... Man saknar den ”tight but loose” stil som kännetecknar militärskribenter som J. F. C. Fuller, Cyril Falls och Liddell Hart. Man saknar det uns av personlighet som får en att läsa och läsa om böcker av dessa britter. – ”Krigföring” används enligt uppgift för utbildning av svenska officerare i krigshistoria. Det passar den väl för; de får iaf veta något här. Men inslaget av ”militär mumbo-jumbo” är påfestande. Såsom malandet av angloamerikanska begrepp, såsom detta att inom flygkriget både nämna ”interceptor” och ”air superiority fighter” vilket (som även nämns av Smedberg) är nästan samma sak men de båda termerna måste trots det tuggas. I sådana fall blir militärbyråkratismen väl påfrestande för mig. Dessutom slängs det ofta in meningslösa rader som ”krigföringen blev mer komplex” och ”det är svårt att dra slutsatser om utvecklingen”. – Som sagt, en likstel, stilblind framställning som dock är värdesäkrad genom sitt faktiska innehåll. Någon liknande bok på svenska kommer nog inte att skrivas på bra länge.





2. Fiktion

Fred Hoyle. Det svarta molnet (1957; på svenska 1958). -- Ett interstellärt moln hemsöker jorden. Vetenskapsmän, politiker mm. möter utmaningen. Denna bok är högst rekommendabel. Hoyle berättar både med strikt vetenskap i bagaget och med livaktig dialog och scengestaltning. Han återger dessutom ekvationer och beräkningar för molnets karaktär; det ser man inte ofta i sf, en oskriven regel är där att inte ha med sådant -- men Hoyle struntar suveränt i det och det är jag på sätt och vis tacksam för. Hoyle var astronom till vardags och skrev fiction tämligen sällan men Det svarta molnet är i stort sett värd att prisa. Det är ingen särskilt märkvärdig text men här och där firas triumfer. Stilen är mer livaktig än hos till exempel A. C. Clarke, för att nu nämna en snarlik landsman.

Christopher Priest. Inverterad värld (1974; på svenska 1985). -- Boken stod där i hyllan och kallade på mig -- en svår bok, en hypad bok. Den och andra Priest-verk var nämligen proklamerade som da shit under mitt 80-tal som sf-fan. Den visade sig nu, vid läsning, mer än OK. Läsbar, läsvärd. Krånglig ontologi spelar huvudrollen (jämte huvudpersonen och hans strävanden i en gåtfull stad) men allt är berättat med ledig stil. Inga ekvationer...! Men Priest återger förvisso en del invecklade geometriska koncept i ord, utan siffror. -- Detta är som Ballard, vidareutvecklat på egen hand. Inte en bok att aktivt söka upp men den levererar -- för den som vill ha metafysisk sf med föredömlig stil, underhållande och lagom tjock, 240 s. Den läses ungefär som Clarkes novell Mörkrets mur: invecklad metafysik står i centrum men denna bok är faktiskt lättare att förstå än den.

Fritiof Nilsson Piraten. Diverse. -- Jag har nu för första gången någonsin läst texter av Piraten. Det visade sig vara helt OK. Man möts av sådant som konservativ världsbild, nöjaktig stilmässig verkshöjd, ingen påträngande tragik (även om han kan se tillvarons tragik också). Det är ett författartemperament ungefär som Frans G. Bengtssons, dock är jag personligen färdig med Bengtsson, Piraten ger mig mer just nu. -- Den stilmässiga briljansen kan till exempel ses i inledningen till Bock i örtagård, om ett smörgåsbord, dock är det ingen i sig schangdobel fest som skildras, bara ett vanligt smörgåsbord på ett stadshotell som Piraten får ut det mesta av i sitt inledningskapitel. -- Bock i örtagård var den i ordningen andra boken, den var OK, dock gillar jag mer novellerna, som Högvilt om en engelsk lord som kommer på besök hos en medelklassig svensk, denne bjuder lorden till ett hotell som han lurar lorden är hans herrgård; det tyckte jag var roligt. Andra nämnvärda novelltitlar, roande skrönor som överlag känns rätt äkta, är Afrika; Yankee fashion; Fallet med de svarta fötterna; Kapten Anton. -- Jag jämförde nyss Piraten med Bengtsson. Ett annat skånskt jämförelseobjekt kan vara Hasse Alfredsson. Piraten slår även denne; Alfredsson ska nämligen i sina romaner alltid vara så pretentiös och seriös, ha sådan uppenbar tragik; effekten blir konstlad och tillgjord. Piraten däremot har lagom tragik. Han går den perfekta balansgången mellan "för pretto" (= Alfredsson) och "för raljant" (= Bengtsson).

Olof Svedelid. Anmäld försvunnen (1972). -- En rätt rekommendabel svensk polisroman. Svedelids första om Roland Hassel. Påminner om Sjöwall-Wahlöö fast utan vänsterismen. I så måtto är denna som en tidig motsvarighet till Hans Holmérs serie om Loppan (första självbetitlade romanen 1990). Dvs. en kunnigt skriven och säkert berättad polisroman utan vänstervriden predikan (det där som Sjöwall-Wahlöö annars hyllats för). Läs Svedelid, läs Holmér, iaf dessa två titlar (Anmäld försvunnen; Loppan). Loppan är något starkare eftersom huvudpersonen bland annat är socialt mer framgångsrik, såsom hos damerna, medan Hassel understryks vara en lite stukad figur och det känns rätt uttjatat. -- De nyssnämnda Sjöwall-Wahlöö är förstås inte dåliga de heller; utan kommentar kan jag rekommendera dessa titlar av dem: Mannen på taket, Brandbilen som försvann, Den skrattande polisen, ja möjligen även Terroristerna som var den sista i serien.




3. Detta

Slutligen en samling snabba lästips inom genren spionage och underrättelsetjänst... -- Trepper, Röda kapellet. Skriven av chefen för sovjetkommunismens spionage i Tredje riket. Läsvärd. – Kummenius, Kontraspion för fem länder. Finländare som fångade ryska spioner under AVK. Han bidrog även till Stig Berglings infångande. Inalles bra läsning. – Wright, Spy Catcher. Kontraspionage i England 1950-1975. Man var infiltrerade av Philby, Burgess, Maclean och Blunt, och Wright deltog i att rensa upp här. – Treholt, Ensam. En norsk förrädares memoarer, rätt läsvärd. – Nordblom, Industrispionage. Väldokumenterat avslöjande av Sovjets 1980-talsspionage i Sverige. – E7, Jag är spion. Bok från 30-talet, en engelsk frilansande spion som verkar i Sovjet, Italien mm. Dokumentär skildring, dock ställvis med stilbriljans som en roman. – Wennerström, Från början till slutet. Memoarer av en förrädare på toppnivån = överste i svenska flygvapnet. Och förräderiet åsido, visst var han smart. Och kunde skriva. – Härmed en länk till Anders Sundelins Wennerström-biografi från 1999.




Relaterat
Sundelins Wennerströmbiografi
E.7: Jag är spion
Bogerius: Bedårande barn av sin tid
Lästips antiken
Lästips april 2018
Jim Ballard

torsdag 12 mars 2020

Dharma Town: Cathedral and Surroundings


These are images from my own town... my model city, my private diorama. Call it Antropolis, call it Dharma Town, call it whatever. An earlier exposition was this one [text in Swedish].




So, what do we see...?

We see a cathedral. And a red palace and a white. Etc.

My town. Peopled by diverse figures. And trafficked by spiffy cars.

We also have a park with a tiger statue. Ride the Tiger in the spirit of Evola...! [Hereby a review in Swedish of Evola's book in question.]

Below, a gallery of pictures. With pertinent captions with links and stuff. Enjoy.



- - -






1-2. The cathedral of Dharma Town, dedicated to the worship of the Spiritual Superman.


3. Overview.


4. The architecture of this diorama goes from modernist to the left to increasingly traditionalist on the right. In pic we see Manderley, a modernist house.


5. Tiger Park [link to Swedish post] with palaces in the background.


6. In front of his White Palace, Ritter von Epp. Sports car aficionado, reader of early Heinlein.


7. Guards Barracks with mustering of guards detail.


8. Tiger Park [link to Swedish post].


9. Street scene.


10. This is Jack Steelnack, "the Steeler," a renowned Dharma Town citizen. And here is an interview with him.


11. To the left, the mysterious couple Signe and Orvar. They always prowl the cities of Dharma Town, unknown why. However, among other things I know that they are fans of the author Gordon Dickson.


12. Ride the Tiger monument [link to Swedish post].


13. Steelnack, red palace and red limo.


14. White Palace, premium car, Ritter von Epp.


15. Café Existence, a focal point for meetings and discussions over a cup of your favorite brew.



16-17. Manderley.




18-20. Views.




Related
Good Reads: Gordon R. Dickson etc.
Jack Steelnack Interview
Heinlein Revival
Antropolis: Place du Carrousel [lots of pictures, text in Swedish]
Evola: Ride the Tiger [review in Swedish]

torsdag 27 februari 2020

Story by Me Published


A new short story has been published in Terror House Magazine. It's a humorous take on going to Hell, a weird fantasy about deviltry and striving. And it's written by me. And here it is.




I often write about people going to Hell, meeting an infernal master. It's in my Swedish novel Till Smaragdeburg, it's in the English language Redeeming Lucifer.

And now, a short story of mine on the theme. Entitled A Trip to Hell.

It's kind of humorous. But it's not a complete send-up of occultism.

It isn't -- for it presupposes other realities than our ordinary, everyday world.

Enjoy.




Related
Redeeming Lucifer: A Novel
An Interview With Jack Steelnack
World History -- A Short Summary

fredag 14 februari 2020

Om Eld och rörelse


In Swedish, about my 2007 debut. -- För 13 år sedan gav jag ut min debutbok: Eld och rörelse.




Eld och rörelse innehåller noveller.

Jag gav ut verket på eget förlag 2007.

Hela boken presenteras här.

- - -

Vad har jag att tillägga i ämnet idag då?

Inget annat än att jag nu offentliggör det som först var tänkt att bli omslaget. Se ovan.

När det kom till kritan fixade jag ett annat omslag. Ett mer återhållet. Ett med mindre känsla av "död och natt och blod".

Men nu så... nu har jag äntligen fullbordat det ursprungliga omslaget. Så pass att det kan illustrera detta inlägg.

Bilden sammanfattar bokens titelberättelse ganska bra tycker jag. Vinterkrig, smyga i skogen, en något nihilistisk känsla över det hela. Yla i natten, pansar och blod...

- - -

I tillbakablickens karga sken är det ibland så att en författare inte längre står för sin debutbok. Särskilt om det är en egenutgiven sådan.

Men så är det inte med mig. Jag står ännu för mitt debutverk, ord för ord...!

Jag tycker till och med att det bara blir bättre med åren.

Men det är väl bara jag.



Relaterat
Mer om boken
Motpol recenserar
Min privata Operation Barbarossa
Reportage: kyrkogården
Edith Södergran: krigiskt sinnelag

tisdag 4 februari 2020

A Dream


I sometimes dream at night...




A dream. I am visiting my brother Robert in Uppsala. It’s a kind of dorm house, many people sharing it. They point down a meadow or lawn, go there they say, the door over there goes to Rob’s room. So I go down this slope, greensward in the sun and a door ahead, nice to meet your brother...

The next scene I’m in the room and there’s a complete change of atmosphere. The room is empty, it isn’t even a room, just an empty space of scaffolding. Dark, stormy skies all around. It all says “empty, nobody home” like nothing on earth. Bringing this message home: “Your brother is dead, you can’t visit him anymore. You can’t go to Uppsala and see him.”




Related
My Portrait of Rob
Timeline Secret History
Heinlein and SF
The dreamy pic illustrating this is of course painted by Rob... and more of his fantasy art can be found in this post.

söndag 12 januari 2020

An Interview with Jack Steelnack, Part II


I recently published an interview with "Jack Steelnack, the Steeler". Now for Part II of this talk with a New Age superman.




Q: Describe yourself in one sentence.

A: I walk around town with a body language that says, "I'm the man"...

Q: Really...?

A: Really. 

Q: OK.

A: I'm the king of it all, that's just it. The king of swing of Enköping. I envision grandeur, striving, man's going off to create an empire among the stars. Like terraforming and colonizing Mars.

Q: Space is the place...!

A: It is; a unique endeavor for white man, Faustian man.

Q: I see. Now, further... you speak about Will-Thought, you speak about willpower and vision. However, others have done that before you.

A: Name one.

Q: OK, I can't expressly do that. 

A: Ha-ha. But I do admit that I have forebears in the rigorist realm. I stand on the shoulders of giants. Like Jünger.

Q: They call you superman.

A: And I am. With willpower and vision I shape reality. Reality obeys the will of a dedicated man.

Q: Indeed?

A: Indeed. I'm a myth, not a man; I'm spirit, not matter. I walk the hard road, not the soft and easy road.

Q: You're superman, then... a virtual god...!

tisdag 7 januari 2020

An Interview with Jack Steelnack, aka. "the Steeler," aka. "Superman in a Sidecap"



We all know Jack Steelnack: "The Steeler," "superman in a sidecap"... that's how we know him, that's some of the nicknames he goes by. And we've all seen him drive around town in his red limo, and we've all seen him standning in his red mansion looking out over the urban vistas; see the pic above...! That's him alright. So, we know him that much. But -- for a deeper probing of him and his worldview, hereby an interview with this living legend. -- Part Two of the interview is here.




We've had the honor of interviewing Jack Steelnack, superman of the new age and an upcoming politician with his Steely ideology. The text will be reproduced below in Q/A form; needless to say, "Q" means our question, "A" means Mr. Steelnack's answer.

- - -

Q: Starting at the beginning, at the nexus of all realities, I'd say: what’s your opinion of God?

A: I worship God. I live with his light before my eyes. 

Q: You do?

A: Yes. God is within me, before me... He's always there. You could say: from his Unfathomable Being a light shines forth, illuminating my mind. Giving me a path to follow.

Q: So faith in God is a centerpiece of your creed?

A: It is. My creed is called Steelism. It shimmers like blue steel in the night -- a hard creed -- a rigorous creed. Fight, strive... life is about being active, conducting operations. Action brings knowledge; conversely, to just sit and think doesn't lead to true understanding. Contemplation must be balanced by action.

Q: Then Steelism, to me, seems like a hard creed, a creed for the active man... but there's faith in God in it, too...?

A: There is. Walking this hard road you can always draw strength from the Source, from God.

Q: Would you label yourself a shaman?

A: I would. A kind of magician, an alchemist; an active idealist, a fighter for truth.

Q: Fight to the death, eh...?

A: Fight for the fight itself. Keep always on the move. Never stop the action...

Q: Who are the worst enemies of the Western world?

A: Defeatism. Dejection. Weakness of will.

Q: You speak of will. Is will-worship compatible to God-worship?

A: It is. Will is always pure. It is desire we must avoid. Desire is materialistic. Will is spiritual.

Q: So Steelism is a kind of voluntarist theism?

A: Put academically -- yes.

[And that closes the first part of the talk. Here is Part II.]




Related
Part Two of the Interview
Astral War
Johnnie Holt -- First on Mars (short story)
Actionism -- the Next Big Thing

måndag 9 december 2019

Timeline: Secret History of Man


What of the history of Man, the history you don't hear at school or in MSM...? Well, hereby a suggestion for a secret history outline. It's given in the form of timeline.




6 Million Years Ago: Mankind created in the Lyra constellation of the Vega system. Mankind then evolves in the Pleiades (qv. Sheldan Nidle).

900,000 BCE: Settling of a human colony on Earth on Lemuria (qv. Nidle, Blavatsky).

500,000 BCE: Lemurians founding Atlantis (qv. Nidle).

450,000 BCE: Annunaki arrive in the Middle East, according to Sitchin. About 300,000 BCE they create a variety of man.

100,000 BCE: Hyperborea, symbol of the Golden Age, thriving. Annunaki getting friendly with earthly women (qv. Genesis 6:1-2).

50,000 BCE: Lemuria has its heyday. Atlantis evolves. Hyperborea submerged (qv. the Eddas on the submerging of Midgard).

50,000 BCE: Atlantis. Thriving of this culture as intimated by Cayce, Melchizedek, Plato. Age of Patriarchs in Bible probably set on Atlantis (= antediluvian man, long-lived according to his spiritual advancement).

30,000 BCE: last remains of Lemuria sinking beneath the waves.

10,000 BCE: the Deluge. Atlantis submerged; refugees escaping in diverse vessels, overlaying existing cultures in America, Europe, Egypt, the Middle East and India.

7893-5733 BCE: "Ancient Indian epoch" (Steiner).

5733-2970 BCE: "Ancient Persian epoch" (Steiner).

2970-747 BCE: "Egypto-Chaldeic Epoch" (Steiner), the thriving of this culture even acknowledged by exoteric history, in the form of "Dynastic Egypt".

After this we have the progress of recorded history in Greece and Rome, Europe, the (re)discovery of the New World etc., up to the present.




Literature
Cayce, Edgar: Edgar Cayce on Atlantis. New York: Little, Brown and Company, 1988
Melchizedek, Drunvalo: The Ancient Secret of the Flower of Life. Vol 1. Sine loco, 1998
Nidle, Sheldan: Your First Contact. Blue Lodge Press, 2000
Sitchin, Zecharia: The 12th Planet. New York: Stein and Day, 1976
-. Genesis Revisited. New York: Avon Books, 1990
Steiner, Rudolf: An Outline of Esoteric Science, 1910 (German original, Die Geheimwissenschaft im Umriss, 1910)
Wilgus, Neil: The Illuminoids. London: New English Library, 1980




Related
The Secret History of Our Current Age
Propaganda War as Total War
[In Swedish:] Jordkrönikan, del 3: Aspekter på den äldsta jordhistorien
[In Swedish:] Jordkrönikan, del 4: Egypten
[In Swedish:] Jordkrönikan, del 5: Gudarnas återkomst
Painting by Robert Svensson

fredag 22 november 2019

Tolvårsjubileum


Denna blogg startades för idag exakt tolv år sedan.




Det råkar vara så -- att denna blogg -- startades 22 november 2007.

Och idag är det 22 november 2019.

Med andra ord är det idag tolvårssjubileum för bloggen.

Så trevligt...

- - -

Bloggen har gått genom eld och vatten under dessa tolv år. Men essensen förblir: texter som jag LS känner för att publicera.

Allt genomsippras av stilen som är jag.

Så detta är något av en egotripp.

Men det är inte bara att dra åstad och köra när man skriver inlägg.

Bloggen kräver en viss inlevelse av en viss typ. Den har sina egna villkor, sin egen form.

Dvs., till vardags är jag skribent i tidningar etc.

Men bloggen får i kontrast till det inte bara bli lek och avkoppling.

Man kan säga: "inget är gratis". Vill man ha en blogg med atmosfär att tala om, en blogg med inlägg som attraherar läsare, måste man lägga ner lite möda.

En bokrecension som citerar och granskar sitt objekt; ett resereportage; en epokgörande novell. -- Texter som dessa kräver en del ansträngning av dig som skribent. Men det betalar sig vad gäller bloggens renommé. Det är texter som går att promota långt efter det de publicerats.

Bloggens hela väsen, dess under åren uppbyggda stilvärld och atmosfär, förpliktar. Man måste som skribent matcha plattformen och nå upp till den stil som Galaxen kräver.

Men det får inte bli för hårda krav. Det måste finnas lättillgängliga inlägg jämte de tyngre posterna. Annars kan det bli trögläst.

Jag vill hävda att jag under åren lyckats balansera mixen i denna blogg rätt väl. Korta (men i sig välmotiverade) inlägg har varvats med längre och mer genomarbetade. Och ämnesområdena skiftar från sf och annan litteratur över historia och esoterism till nationalism och porträtt.

- - -

Härmed några nedslag i bloggens arkiv av inlägg. Slumpvist valt, mer eller mindre:
. 2017: mina minnen av tiden som sf-fan på 80- och 90-talen.
. 2013: en titt på läget i utgivningen av svenska vecko- och månadstidningar.
. 2011: recension av Hassels Döden på larvfötter.
. 2010: en reflektion över att hantverk inte ska bedrivas för perfekt, perfektionismen får inte härska oinskränkt.
. 2010: en skiss över rockgruppen Judas Priest.
. 2009: en hyllning till bilföretaget Koenigsegg.
. 2008: en titt på Bertil Mårtenssons sf-kritik.
. 2008: en samling stories om typer i vårt avlånga land.
- - -

Jag har ett gott öga till traditionella aspekter på Sverige. Nationalism helt enkelt. Härmed lite av den varan på bloggen.

Vi börjar med "Reflektioner på nationaldagen 2017". Det handlar bland annat om varför Gustav Vasa är så viktig för oss, än idag.

Och här har vi en recension av Per Engdahls Fribytare i folkhemmet. Nationalisten Engdahl (1909-1994) hade sina poänger när det gällde en alternativ, traditionellt förankrad syn på detta land (låt vara att jag inte är 100%-ig anhängare av allt han ansåg).

Här är ett referat av en recension som förekom i Nya Tider i våras. Det gällde min bok Ett rike utan like. Och recensenten tycks ha gillat den.

Och härmed en följetong, en politisk thriller. Den handlar om Melina Starr, agent i befrielsen av Sverige.

- - -

Härmed några fler länkar till bloggens förflutna. Först fyra inlägg om mina böcker:

. Science fiction från höger.
. "Actionism" -- presentation på svenska.
. "Eld och rörelse" åter tillgänglig.
. [på engelska:] "Redeeming Lucifer".

Härmed fyra texter om svensk kulturhistoria:

. Reportage: kyrkogården här i stan.
. Edith Södergran: krigiskt sinnelag.
. Bertil Malmberg hedras i Härnösand.
. Boye: Kallocain (1940).

Slutligen dessa fyra inlägg om diverse, speciellt utvalda av mig eftersom de representerar bloggen ganska bra:

. Det blir inte storkrig: debattinlägg från 2013, ännu aktuellt i den krigsnoja som tycks råda...
. Äreminne över Starship Troopers, en radikalhögerbibel för vår tid.
. Esoterisk krönika kring det gamla Egypten.
. Ett reportage från när jag besökte Leningrad 1987.

- - -

Mer finns att länka till på denna blogg. Men då fick jag hålla på länge.

Jag nöjer mig därför med det ovan sagda. Och hälsar er välkomna att följa bloggen även i fortsättningen.




Relaterat
Botniabanan
Lindbohm: Frostens barn (1980)
Ett rike utan like
Redeeming Lucifer
Bild: Robert Svensson

söndag 17 november 2019

Botho Strauss: "Vi måste återupprätta Eros och Soldaten"...

Botho Strauss (1944-) är en tysk författare.




Det var i början av 90-talet. I Tyskland fanns det en författare vid namn Botho Strauss. Han var relativt uppburen inom facket "finkulturell, kvasireligiös författartyp". Dvs. typen som kommer ut på finförlag och recenseras i systemmedia. I bagaget hade han titlar som Tillägnan och Buller, sparsmakad men innebördsrik efterkrigsprosa av gråväderstyp.

Men så, i nådens år 1993, blev han mer än bara en erkänd författare. Han blev kontroversiell. För i och med stridsskriften Anschwellender Bockgesang tog det hus i helvete. Han sa bland annat att dagens kulturliv var urvattnat och nihilistiskt, inriktat på materialism och banalitet. Det behövde en injektion av allvar, av uppriktighet, av traditionalism.

Gott så. Men att säga det var inte lätt. Ty för vänsterismen i den tidens tyska kulturliv var detta lika med hädelse.

Så Strauss blev sedd som en paria. Men han fortsatte att ge ut en eller annan bok på finförlag. Såsom Kopistens misstag (2000), en rapportbok från hans vardag på forna östtyska landsbygden, med fortsatt kritik av Tyskland moraliska och kulturella elände.

- - -

I sin debattskrift från 1993 sa Strauss bland annat: "Vi måste återupprätta Eros och Soldaten". I denna riktning åberopades bland annat Ernst Jüngers skrifter om striden som mental höjare och katharsis.

Och i all blygsamhet har jag själv lyft Eros och Soldaten i mina skrifter.

Eros har fått sitt i alla mina romaner, kanske mest i Antropolis, Till Smaragdeburg och Redeeming Lucifer.

Och Soldatens filosofiska innebörd ligger till grund för både Eld och rörelse och Burning Magnesium. Och den speglas en del i biografin över Ernst Jünger.

- - -

Som ni kan se har artikeln nu, i stort sett, slutat handla om Botho Strauss.

Den fortsätter istället på vad han sa om Soldaten... den fortsätter alltså på temat Soldatenleben.

Texter om soldater... Det finns förvisso andra soldatiska författare i det här landet. Jag kommer bland annat att tänka på Staffan H. Westerbergs Fågelbröstet (1995). Den skildrar en svensk som går med i Airborne Rangers och sätts in på Grenada 1983. Det är OK skildrat men något i sak nytt har han inte att komma med. Det där filosofiska djupet finns inte. Men visst, boken levererar i stort sett litterärt.

Fler svenska fictiontexter om krig kommer jag inte på. Olov Jonasons Parabellum (1947) är nog bra i sin art, i genren "stilmedveten kortprosa". Det är svensk beredskap 1939-1945. Men det är ingen soldatisk zenbuddhism vi får.

För rena krigsmemoarer, nämnvärd svensk sakprosa, har vi såklart en sådan bok som När Finlands sak var min av Orvar Nilsson (2002). Skildringen av de hårda striderna i Finland 1944 är "över medel".

Vi har även Det röda massanfallet (1951) av Gösta Borg. Borg spränger ställvis gränserna för sakprosa och ger oss östfronten i impressionistiska bilder.

Soldaten är i detta verk återupprättad, vill jag mena.




Relaterat
Eld och rörelse
Jonason: Parabellum
Burning Magnesium recenserad på Motpol
Det röda massanfallet
Min bok om Ernst Jünger
[På engelska:] Redeeming Lucifer
[På engelska:] War as Being