lördag 15 oktober 2011

Topp 5 sätt att hantera en känslig mage


Generellt mår jag bra. Det är inget kliniskt fel på min mage, den är bara känslig. Uppkördhet och matsmältningsbesvär förekommer. Här följer mina sätt att hantera detta. OBS - notera att det inte primärt handlar om att "äta nyttigt" här. Eventuell nyttighet är en bieffekt av målet att "äta lättsmält".




1. Sluta med mejeriprodukter

Det blev bättre sedan jag slutade med smör, mjölk och ost. Mjölkfritt margarin på mackan, inget annat, och goodbye mjölk. Mjölk är en alltför raffinerad produkt för att vara lättsmält.




2. Bra vatten

Man måste ha bra vatten. Kranvatten duger bra, bara det inte är för hårt. Hårt, kalkrikt vatten har man i östra Svealand, i Skåne, på Öland och Gotland och i en viss region i Jämtland. I Uppsala kunde jag inte dricka kaffe, nu när jag bor i Härnösand går det bra. Det beror på att vi bara ha hårdhetsgrad 2 på vattnet. Uppsala har 15.




3. Ät inte köttfärs, korv

Magen måste ha något att arbeta med. Hel fisk, helt kött är bättre än korv och köttbullar. Det är som med mjölk: maten får inte vara för raffinerad. Tendens till stenåldersdiet.




4. Ät riktig mat

Lev inte på pizza, hamburgare och fika, lev på riktigt lagad mat tre gånger per dag.




5. Ät fiber- och vattenrikt, varierat

Maten du äter ska vara fiber- och vattenrik och vara varierad (och med fett i form av matolja och eventuellt späck på köttet). Ju mer lik puré maten går att tänka sig, ju lättsmältare. Potatis äter jag inte alls. Ris och fullkornspasta däremot en del. Och i övrigt linser, grönsaker, svamp och rotfrukter. Plus lite kött eller fisk. Gröt, palt, pommes frites och alltför mycket bröd går bort = förstoppningskalas.




- - -




Det finns mer att säga här. Målet har dock varit att visa på den diet som är LÄTTSMÄLT. Sedan kan man tala om ekologiskt odlade grönsaker, sprätthöns och allt. Och man kan tala om farlighet i att äta vitt ris och vetebröd. Men va f-n, jag äter godis också. I lagoma mängder.

Något som kanske säger sig själv är att, säg, kokt torsk är mer lättsmält än inlagd sill. Och färskt, kokt fläsk är bättre än saltat dito. Marineringar, inläggningar, insaltningar och alltför exotiska kryddningar är bara att glömma. Smak får du av ingredienserna själva = koka och erhåll en smakrik fond. Visst är kryddor roliga, de där glasburkarna man har på kryddhyllan, men egentligen klarar jag mig utan dem. Men salt då? Salt använder jag.

En annan möjligen självklar sak: kokt mat är mer lättsmält än stekt.

Ett sista ord om lättsmälthet: ska man koka eller äta råkost? Själv kokar jag nästan allt. Sallader äter jag inte. Det är för hårdsmält. Jag blir uppkörd av det helt enkelt. Men vitaminerna då, försvinner inte de vid kok? Kanske en del, men mycket finns kvar i kokspadet/kokar in i själva maten. Och kokta morötter lär till och med vara nyttigare än råa. - Dock gillar jag råa morötter också (ger bra motion för tänderna). Och rå gurka. Men det är nog det enda jag äter rått.




Relaterat
Svensson: biografi
Eld och rörelse: fri pdf
Glädje
Kopisten i Babylon
Jordkrönikan, del 1

2 kommentarer:

Börjesson sa...

Har du provat att slopa allt vad spannmål och socker heter? Det tycks ha funkat för förvånansvärt många. Se t ex här.

Svensson sa...

Jag har funderat på icke-spannmåls-idén. Men det skulle 1) bli för dyrt 2) jag skulle svälta ihjäl. Det bröd, ris etc jag äter, i lagom mängd, mättar. Jag skulle gå hungrig utan det gissar jag.