fredag 15 oktober 2010

Sången i drömmen (dikt)


Tänk så märkligt att sjunga en sång i drömmen
och sedan vakna med samma sång:
att fortsätta sjunga samma sång
som man nyss sjöng i sin dröm.

Jag drömde i natt att jag sjöng en sång
och den gick, ja den gick så här...
Rytmen den var som denna dikt,
den var rytmisk, ni fattar nog...

Ja jag sjöng denna sång uti min dröm
fast med lite annan text;
det var intoning på Herren Gud,
det var kosmisk energi.

Jag har bevarat drömmen här,
den lever i denna dikt.
Melodin och rytmen, allting jag fann
finns nu att läsa för varje man...!

2 kommentarer:

Goten sa...

Skönt skrivet.

När man uppnår ett konstnärligt tilltånd, eller som du beskriver, i drömmen, så är det som om alla ord liksom finns i en slags kokhet men ändå hanterbar massa som formar sig efter hur, nej. inte vi, men dikkten inom oss, vill ha det.

Tänker även på hellströms nya sång, hur han låter de mest omöjliga textrader få en melodi

http://www.youtube.com/watch?v=SypWvVDukXQ

Anonym sa...

Man befinner sig i trans när inspirationen slår till. Så brukar jag se på det hela.

/svensson