Alla bloggande författare brukar förr eller senare ha inlägg om Hur Man Skriver. De har Skrivarskolor och Brorduktiga Råd För Blivande Författare och allt. Jag har länge planerat en dylik text och nu kan jag inte kan stå emot längre. Även jag vill magistralt säga er Hur Det Är i denna fråga, hur man blir skönlitterär författare. Men för att lyckas måste man bara följa dessa fem regler.
1. Skriv
Sitt inte på fiket och snacka om den roman du ska skriva En Vacker Dag. Istället ska du dricka upp, betala och gå hem och börja skriva - nu.
2. Skriv färdigt det du påbörjat
Gör färdigt det du påbörjat, då kan du bedöma verkets värde mycket bättre än om du bara lämnar en halvfärdig ruin efter dig.
3. Skicka in det du skriver
Det är sant att förlagen blivit strängare mot "lovande debutanter" nuförtiden, men försöka duger.
4. Ändra aldrig annat än på redaktionell uppmaning
En regel given av Heinlein (liksom regel 1-3, kan jag erkänna). Är ditt verk klart, håll inte på och peta i det även om du möter refuseringar. Det tar förstås en tid innan man lär sig "när verket är klart", men här kan ett tips vara att låta verket ligga till sig ett tag innan slutversionen skrivs ut.
5. Vill ingen förläggare ha dig, publicera dig själv
Om du sedan väljer att ge ut ditt verk i pappersform eller som e-bok bestämmer du.
- - -
Där har ni reglerna, svårare än så är det inte. Regel 1-4 fick jag som antytt från Heinlein. Det var i talet "Roadmarks". Det där med att man måste skriva samt fullborda det man gjort är de bästa råd jag fått, enkla men genialiska. Alltför många författarråd går in på teknikaliteter som första eller tredje person, hur man beskriver miljö osv. Men sådant lär man sig snabbt; det viktiga är att ha en vision och fullborda den.
Fullborda dina verk! Plastmodeller man bara byggde halvfärdigt orkade man ju sällan fullborda, och detsamma sker med noveller som fått ligga för länge på hårddisken. Förbehållet är förstås att texter, som antyddes i punkt 4, mår bra av att ligga till sig innan slutversionen görs. Men nödvändigheten av en sådan mognadsprocess ska för den skull inte göra lättjan till en dygd.
Relaterat
Svensson: biografi
Eld och rörelse: fri pdf
Métrostationen Arts et Métiers, designad av serietecknaren François Shuiten.
7 kommentarer:
Jag hörde nyligen Cry Doctorow säga att Heinleins råd fortfarande är de bästa som står att få. Han tillade att detta att skriva _varje dag_ är något han funnit mycket bättre än han först trodde. Anledningen är att det inte nödvändigtvis blir bättre alster när man skriver varje dag, men själva processen blir automatisk till slut.
Människor är inte medvetna om 5. Vill ingen förläggare ha dig, publicera dig själv. Bra råd.
Som jag skrev i punkt 3: förlagen är inte så generösa mot debutanter längre. "Lovande debutanter" hade förr visst spelrum men inte idag, inte i samma mån som förr. Högst 1 av 50 obeställda manus antas sägs det.
Heinleins tredje råd kan verka förbryllande:
"You must refrain from rewriting except on editorial order."
Jag *tror* han menade att författare lika gärna kör fast när de börjar ändra i texten -- alltså, att skriva om är det samma som att inte skriva färdigt.
Just det, Heinlein hade ett råd till: "ändra inte annat än på redaktionell inrådan".
Det tolkar jag som: man skriver sin text och fullbordar den. Sedan skickar man in. Och man ska inte hålla på att ändra i den efter det.
Det är ett sunt råd. Nu har det så klart förekommit att jag ändrat i texter jag betraktat som färdiga, men i stort sett gäller: man ska inte ändra.
Detta (avstå från ändringar bortom en viss punkt) kan åstadkommas genom att låta texten ligga till sig lite innan man skickar in, för att det ska mogna och man ska kunna ändra det sista. Men när man väl börjat skicka in manuset ska man inte hålla på och ändra det bara för att det refuserats här eller där. Man ändrar, kort sagt, endast om någon förläggare kräver det som villkor för publicering.
... så du har nog rätt Yngve. Den författare som är alltför begiven på att ändra tenderar att köra fast och inte bli klar.
mycket intressant och vettigt!
Skicka en kommentar