tisdag 7 juni 2011

Bildreportage: Arnäs kyrka


I påskas besökte jag Övik. Närmare bestämt var det byn Arnäs det gällde. Jag växte upp där. Nu passade jag på att fotografera min mammas grav. Samtidigt tog jag bilder av kyrkan utanpå och inuti.


Arnäs kyrka är ett tempel i empirestil, invigd 1784. Före det fanns det en medeltidskyrka på platsen. Två helgonbilder i trä finns bevarade från den, se nedan.




Bilderna är alltså från i påsk. I januari begravde jag min mamma här. Bilden i denna länk är från Wikipedia. Man ska inte ta bilder under pågående ceremoni. Förresten så ägde jag inte någon kameramobil då, jag köpte den strax efter.



Altartavlan är målad av Olle Hjortzberg 1927. Den föreställer Jesus i två olika roller: som det upphöjda, himmelska majestätet samt som den inkarnerade människan, där för att hjälpa andra människor. Sann Gud, sann människa.



Utsikt mot Stranneberget i öster.





Den kvinnliga helgonbilden är intressant. Telhammer säger att det kan vara Jungfru Maria med ett nu förkommet Jesusbarn. Jag lutar mer åt Wiklunds åsikt att det är S:ta Katarina. Det finns flera heliga Katarinor. Min tes är att det gäller Katarina av Vadstena: Katarina Ulfsdotter som levde 1331-1381, svensk birgittinnunna, dotter till Heliga Birgitta.

Den manliga helgonbilden (nedan) är Nordens skyddshelgon S:t Olof.





Inskription över södra porten.




Farväl, fantastiska tempel...!

Ingrid Telhammer: Kyrkor och kapell Nolaskogs (1985)
Gunnar Wiklund: Arnäs kyrka (odaterat infoblad)




Relaterat
Eld och rörelse: fri pdf
Bildreportage: Härnösands domkyrka

Inga kommentarer: