fredag 22 juni 2012

Slutplädering



Idag sker slutpläderingar i Breivikmålet. dn dn svd svd ab




Jag har haft rätt ända från början. Jag förutsåg att Breivik inte skulle bryta ihop under rättegången, se här. Jag ställde tre frågor som kan anses vara med ja besvarade, se här. Jag har av Isabella Varricchio fått bekräftat att Breivik är speciell, se här.

Jag hävdade att Breivik hade rätt i metapolitisk mening, se här och här.

Jag förlorade jobbet för att jag fritt skrev om dessa saker, se här.

Jag har som radikalhöger haft rätt i min analys, vänstern har mest kommit med nålstick och mörkanden. Go figure.




Relaterat
Breivik enligt Varricchio
Arntzen mot Breivik
Svenssonaffären
Frankfurtskolan

8 kommentarer:

Mr Speck sa...

Jag ska inte påstå att jag delar "galaxens" åsikter till 77% men det har i alla fall varit en nykter motvikt till medias neurotiska PK-svammel.

Nu är det snart årsdagen av Utöya och jag har en tydlig känsla ... det kommer mera.

Svensson sa...

Tack. Och visst, Breivik kommer att dra läsare till MSM. Och jag kommer antagligen att kunna blogga ett och annat i ämnet.

Pappan sa...

Jag jag jag och jag... snälla käre Svensson, det här handlar väl ändå inte om DIG? Eller om mig eller oss? Var och en må vara sitt eget största hinder men i ditt fall är det så uppenbart, och så malplacé. DU skulle kunna göra så mycken nytta om du inte satte ditt eget jag i centrum ideligen. Du GÖR mycken nytta NÄR du inte sätter ditt eget jag i centrum. I dina histroriska betraktelser, till exempel.

Men den där oegennyttan skulle vara så otroligt välgörande i fallet Breivik -- och där orkar du inte bjuda på den. I stället blir det Breivik som liksom får lansera din person och dess personliga angelägenheter. Det är trist.

Men kanske finns det ännu tid för bättring?

Svensson sa...

Mästrad av Pappan - tack för inget...!

Ingen bestämmer vad jag får skriva. Inte MIUN, inte Mittnytt . Och inte du.

Du är som PerraJ, tar illa vid dig av ett polemiskt tonläge. Get used to it är allt jag kan säga.

I morgon kanske jag skriver så där bildat och kringsynt som ni brukar gilla, det är mitt fria val - men bara mitt.

Anonym sa...

En konservativs reaktion finns här:
http://fieldmarchal.blogspot.se/
, tyvärr utan något egentligen intressant att diskutera.
"Det är något som saknas" - i förklaringen till Breiviks dåd, menar Jan Kjaerstad i en artikel.
Ja, vad kan det vara...
Kanske en uns av verklighetsförankring?
Massinvandringens vardag är ett helvete.


/Wolfrechts

Svensson sa...

Exakt så Wolfrechts. Breivik reagerade på mångkulturalismen. En vilsegången, missriktad reaktion, men en reaktion.

Anonym sa...

I slutpläderingen rör Breivik vid den omvända dehumaniseringen genom att tala om den "traumatiske opplevelsen det er å bli stemplet som en høyreekstremist. Disse traumene som har oppstått etter lang tids trakassering av høyreorienterte. Hvor mange har tatt selvmord i Norge på grunn av dette? Kanskje 10, 100".
Hatet ångade i rättsalen och många reste sig under slutpläderingen, vände ryggen och gick rakt ut.

/Wolfrechts

Svensson sa...

Intressant. Jag ogillar själv extremiststämpeln, men man får inte bli för defensiv. Man får ducka och tåla detta och slå tillbaks, inte bli svarslös om man får "högerextremist" slängd efter sig. Gäller även epitetet "rasist".

Breiviks slutplädering sägs ha varit ineffektiv. Kan så vara. Han borde ha fokuserat på en fråga, typ, "jag är emot massinvandring" och utvecklat detta i högst tio minuter. Stackars man, nu får han sitta i fängelse när han ju (om han inte varit otålig och börjat mörda) kunnat verka som metapolitisk aktör i ett samhällsklimat som håller på att svänga i identitär, nationalistisk riktning, helt oberoende av hans vansinnesdåd.