måndag 4 mars 2024

Om detta

Idag är det måndag.




Låt oss tala om etnicitet.

Etnicitet är idag minerat område. Det är mer eller mindre tabu. Det vet jag mycket väl.

Men alla talar idag om sin etnicitet -- andra andra. All etnicitet utom vit / nordisk / svensk hyllas.

Detta tycker jag är skevt. Därför har jag velat lyfta det etniska svenska perspektivet. Bland annat i min bok Ett rike utan like.

“Etniska svenskar”... detta begrepp kom i svang ganska sent. 2012, faktiskt. Det myntades som begrepp av Fredrik Reinfeld. Citat s. 17 ur Ett rike utan like:
[S]tatsminister Reinfeldt talade ju i maj 2012 om ’etniska svenskar’ som en speciell kategori. Det ansågs i debatten som följde kontroversiellt. Det förstår jag inte. När invandringen är stor (15% utrikes födda enligt integrationsminister Erik Ullenhag) behövs ett begrepp för att beskriva ’gammelsvenskar’, ’traditionella svenskar’.”


Vi svenskar existerar. Detta är budskapet i Ett rike utan like. Från första sidan till den sista.

Den traditionella svenskheten, skapad och levd av etniska svenskar, är den grund varpå detta land vilar.



Köp boken på Alternamedia.

Köp boken på Amazon.se.

Köp boken från förlaget.



Relaterat
Boken
Citat mm
Radio Motgift recenserar boken i april 2017

Inga kommentarer: