söndag 20 juli 2008

"Uppsalaslättens svar på Ernst Jünger"


Nej, jag har inte blivit galen. Jag är fortfarande Svensson, född 1965, ej Jünger, född 1895.

Men vad gör man inte för lite PR...

Alltså, så här:

Ni vet alla att jag gillar Ernst Jünger, se annars etikett. Och vissa paralleller finns mellan oss. Som dessa:

. Göran Lundstedt (kritiker på SydSv) jämförde "Eld och rörelse" med Jüngers "Sturm"

. Redan på 80-talet var jag känd som Jüngerfan, och Christian Rosenfeldt kallade mig i ett fanzine "Uppsalaslättens svar på Ernst Jünger". Rosenfeldt är idag redaktör på Hemmets Journal

. "Eld och rörelse", som var min debutbok, gavs ut på eget förlag. Detsamma skedde med Jüngers debutbok, "In Stahlgewittern". Att båda handlar om krig är onödigt att påpeka

. Om jag satte mig mitt emot min bror "Bastion Styrbiskop", så skulle vi förete en slående likhet med E. Paul Webers målning "Schackspelarna". Den föreställer bröderna Ernst och Friedrich Georg, spelandes schack

Nåväl, det kan räcka. Jag ska inte överbetona denna parallell. Men förhoppningsvis har jag väckt lite intresse för den bok ni ser avbildad ovan. Vill ni ladda ner pdf:en till boken går ni hit. Det är gratis via tjänsten Dropbox.

1 kommentar:

Anonym sa...

Boken verkar onekligen intressant,så det får nog bli ett köp och en liten gratulation till publiceringen!