måndag 29 december 2008

Godståg kör inte efter tidtabell


En gång bodde jag på andra sidan ån, i västra delen av stan: Tuna backar, döpt efter en Linnélärjunge (Tunström?). Det hade sin charm må jag säga, och härmed några intryck från den miljön. (Apropå "chrysantemum och japanska kejsardömet": Japans kejsarhus har en chrysantemum, typ prästkrage som symbol.)




Rapport från min nejd, anno 2006: en duva bor i linden, kuttrar och hoar, ett riktigt litet kuttrasju. Jag ser en igelkott, en hare och en katt, ja mer än en katt: svart katt, bondkatt, kosmoskatt och brun-och-vit-katt.

Jag ser koltrast, skata, kaja och korp, korpen som är alla korpar: korpens urbild, dess mönster, dess idé. Och allting blomstrar: liljor, tulpaner och narcisser, och så chrysantemerna med drömmar om japanska kejsardömet...

Nejden lever, ån flyter, molnen seglar och fasader i gult fångar solen, värmer mig och dess gäster, dess hyresgäster.

Ett solur på en vägg räknar tiden, evig tid i evig kretsgång, Torbjörns torg i Tuna backar torg: gult tegel, världens tak.

En vattenspridare vattnar fotbollsplanen samtidigt som det regnar, sicket slöseri, kanske är det åvatten de vattnar med, i så fall gör det ju inget, kostar bara energi, elen som driver pumpen -

Flaggor på Fyrishov, fladdrar i vinden -

Glas på gatan, tistel i rabatten -

Fåglalåten en hymn till Gud, "av barns och spenabarns mun har du berett dig lov"... I söder domkyrkan, i norr Uppsala högar och på himlen en kondensstrimma, en diagonal som rinner upp i Arlanda.

Jag ser Venus i väster och månen i öster, hör murrigt buller från järnvägen, Uppsala-Sala, diesellok i morgonväkten: godståg kör inte efter tidtabell har jag hört, de kör lite hur som helst, när de vill, när det finns luckor i trafikrummet -




Relaterat
Svensson: biografi
Eld och rörelse: fri pdf

1 kommentar:

Visa Vägen sa...

Hej, du har en utmärkelse att hämta hos mig, om du vill...! :-) /Svante