söndag 24 december 2023

Jul, jul, strålande jul...

God morgon i vinterottan....




Min vän Ildefonsa Impala sa häromdagen:

"Det lackar mot jul. Och det gör mig lack. Fetlack."

"Varför då?" sa jag.

"Stressen," sa hon. "Fridens högtid inverterad till stress med köphets och socialt tvång."

Då sa jag att jag kunde förstå det till viss del. Men det fanns ju så mycket annat. Som medeltidsaktig mat av marinerat och saltat slag, filmer på tv med förnumstiga, pisshumanistiska budskap, och ateistiska artister sjungande kristna julsånger.

"Ahh, du har rätt!" sa Ildefonsa. "Det är något visst med julen ändå. Som att se Jill Johnson i tajta läderpants stå och torrjucka i altaret till Johannes kyrka, sjungade "Away in a Manger". Gå runt på stan i ett lätt koma och ta in stämningen av pynt och dekor i närmast "hinduisk" anda -- allt ska pyntas, änglar och tomteväsen i varje vrå. Och som sagt maten, den sönderkryddade, överarbetade maten, fet och oätlig, från kött och fisk till bakverk. Så nu ska jag sluta klaga och gå i koma fram till Tjugondedag knut. Ett månadslångt koma, nästan."

"Man kan inte kämpa mot julstämningen," sa jag förnumstigt.

Med andra ord: GOD JUL...!



Relaterat
Byxdress i Düsseldorf
ÅVC
Svenska berättelser

Inga kommentarer: