torsdag 17 januari 2019

Kyrkor: bildreportage


Jag besöker kyrkor.



Jag brukar besöka kyrkor. För diverse syften. Såsom enskild andakt. Och kulturhistoriskt intresse.

Härmed några av de kyrkor jag besökt och dokumenterat i text och bild på bloggen:
Arnäs kyrka
Gideå kyrka
Graninge kyrka
Gustav Adolfs kyrka, Sundsvall
Härnösands domkyrka
Själevads kyrka
Så att, detta med tempel roar mig.

Jag kan for the record nämna att min bok Ett rike utan like (2017) har ett kapitel där jag går runt i stockholmskyrkor. Och insuper atmosfär och historia.

Och när jag var liten besökte jag Venedig. Det var 1976. Då var jag inne i S:t Markuskyrkan. En fascinerande, förgylld grotta. Och jag spanade även in Santa Maria della Salute på andra sidan Canal Grande. En barockdröm i marmor (se bild nedan, jag LS th.).

Jag gillar tempel helt enkelt. Starka, majestätiska sinnebilder för fromhet och vilja.





Relaterat
Ett rike utan like (2017)
Science fiction från höger
"Actionism" -- presentation på svenska
Svensson: biografi
"Eld och rörelse" åter tillgänglig

Bilden föreställer Arnäs kyrka.

Inga kommentarer: