fredag 3 september 2021

Historisk podd med mig

In Swedish, about a Swedish pod cast I've contributed to. -- En ny podd med mig har sett dagens ljus. Den finns här och handlar om historia.



Svegot är en mediaresurs av ypperligt slag. Namnet Svegot uttyds för sin del "Svea- och Götaland". Man är ett mediehus som fokuserar på Sverige, därtill med nationalistisk vinkel.

Skapare av Svegot är Dan Eriksson och Magnus Söderman, som tidigare sysslat med nationell media såsom tidskriften Framåt, Radio Motgift med mera.

Nu har man Svegot. Som ger ut Nationalisten. Och som har flera poddradiokanaler.

En av dessa poddar är "På gamla och nya stigar" av Jalle Horn. Med bred och kunnig penselföring har man tidigare täckt in ämnen såsom Gustaf Fröding, R. E. Howards Conan, Njals saga, Rolandssången och annat intressant.

Nu senast var ämnet Oswald Spengler och hans historieverk. Alltså främst Västerlandets undergång (1918). Men även Människan och tekniken (1931).

Programmets titel är: Oswald Spengler och hans syn på vår faustiska kultur.

Jalle är redaktör och leder oss in i den spenglerska världen med passande inramning: Carl Orff, Carmina Burana. Sedan så är jag gäst och jag kommer med inpass.

Så vitt jag kan bedöma är detta en utmärkt podd. Det var trevligt att medverka; det finns en "tonträff" i det hela. "Tight but loose", liksom. Lyssna här.



Relaterat
Podd om Spengler
En annan podd med mig: om sf
Sf-podd, del 2
Bokrecension här på bloggen: Människan och tekniken

Inga kommentarer: