torsdag 17 november 2011

Det är jag som är huvudperson i denna affär


Jag, Lennart Svensson, har just blivit omnämnd i ett TT-telegram. Detta finns att läsa i DN:
Sparkad för Breivik-stöd




En praktikant vid Mittuniversitetet i Härnösand har tvingats att sluta efter att i sin blogg ha uttryckt stöd för den norske massmördaren Anders Behring Breivik.

– Jag blev uppmärksammad om hans bloggande under förra veckan, säger Tomas Berglund, prefekt vid institutionen, till SVT:s Mittnytt.

Mannens högerextrema åsikter stred enligt Berglund mot allt vad universitetet står för. Han hade även bloggat på arbetstid.

Och det var allt. Mitt namn nämns inte. Någon bild på mig har de heller inte lyckats få fram. Nåja, jag ska posta en i det här inlägget.

För övrigt vill jag protestera mot formuleringen: jag har inte uttryckt stöd för Breivik. Jag har bloggat om honom. Det var detta inlägg som var aktuellt medan jag var där. Jag skildrar där hur Breivik kan ha tänkt, hur han gick i krig mot multikulturen, men jag säger ju själv att jag är emot våld:
Men - det är mitt basala budskap - jag tänker inte svara med privat våld mot detta. Jag svarar på ett ideellt och metapolitiskt plan, utnyttjar min germanska rätt att fritt yttra mig på tinget.

Där har ni sanningen, DN, TT, Mittnytt och alla. Ja visst, jag har tydligen nämnts i TV också. Men utan bild och namn? Det är som att hängas i tysthet.

Detta skrev jag om denna affär igår. Jag säger där att, visst, jag bloggade på arbetstid. Och jag tänker inte driva denna affär juridiskt. Men jag förbehåller mig rätten att yttra mig, även om Breivik, utan att det ska klassas som "stöd" bara för att man inte fördömer honom på varje rad.

Skulle media mot förmodan vilja gå vidare med det här kan jag bjuda på denna biografi, bara att copypejsta.
Lennart Svensson föddes 1965 i Åsele. Sedan ett par år har han bloggen Svenssongalaxen. Han har även gett ut böckerna "Eld och rörelse" (2007), "Antropolis" (2009) och "Till Smaragdeburg" (2010). Han bor i Härnösand. Han är fil kand i indologi.




Relaterat
Är det förbjudet att blogga om Breivik
En dag på MIUN

20 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns inte en chans att uppsägnignen är laglig. Men vi vet ju nu var mitthögskolan står för när det gäller yttrandefrihet och demokrati. Det är inte något som man uppskattar.

Någon nämner ABB, får sparken. Samtidigt skickas skolelever till teatern för att åse en SCUM-manifestet (en uppmaning till våld mot män, författaren försökte personligen mörda Andy Warhol). Politiskt våld är tydligen helt OK, beroende på vad det gäller. Kommer det från vänster så är det inte bara accepterat, utan även önskvärt.

Händelsena 22a juli visade att svensk media inte är demokratiskt mogen. Skillnaden mot Norge (där jag bor) är extrem. Sverige framstår som oerhört slutet och pressat.

Anonym sa...

Det finns ju inte ett ord av uppskattning eller uppbackning av Breivik i den aktuella krönikan. Så då vet vi det - allt utom att kalla honom galen massmördare och spy galla över honom är att "stödja" honom, i etablissemangets ögon.

Som väl Anonym 11:51 implicerar skulle man nog se annorlunda och nyktrare på din krönika i Norge. Och det var ju ändå där det hände, för att travestera Tage Danielsson.

Som etnologen Arnstberg konstaterat är "värdegrund", som oftast inbegriper "allas lika värde", en metod för att sortera bort de mindre värda - de som har fel åsikter.

PB

Svensson sa...

Jag fick faktiskt ett mail från en norsk tidning nyss. Jag mailade tillbaks och bad dem ringa. De uppgav även ett eget nr men vad betyder "+47"? Landsnummer, visst, men vad jag än slår (047, stjärna 47) får jag höra "ingen abonnent".

Jag tänker inte driva denna sak juridiskt. Men jag känner mig fri att skriva om den och reflektera över den. Intressant affär onekligen, ett lackmusprov på samhällsklimatet i Sverige 2011.

Anonym sa...

Försök att slå 0047. Och hoppa över den eventuella nollan i det eventuella riktnumret.

PB

Anonym sa...

Jag tror du kan göra mycket av detta.

Hur vore det att fråga den norska allmänheten, genom någon intresserad tidning, om de hittar något "stöd" för Breivik i din krönika?

Eller skriv ett öppet brev till Mittuniversitetet och be dem tala om var och hur du uttalar "stöd" för Breivik.

Skulle kunna ge många en tankeställare om det hysteriska debattklimatet i Sverige.

Anonym sa...

Jag säger som Non Serviam! - jag glömde signera mitt inlägg nyss.

PB

Ingenjören sa...

+47 betyder: Norge. Antingen slår man 0047, eller något annat prefix om man har ett ovanligt exotiskt telefonabbonemang.

Svensson sa...

@PB och eventuellt andra: tack för tips "0047", nu har det samtalats lite på tfn kan jag säga, mer detaljer ger jag inte nu.

Gällande MIUN så tänker jag inte processa mot dem. Men att jag inte gett "stöd till Breivik" kommer snart att stå klart för folk gissar jag.

Anonym sa...

Bäste Anonym, det finns inte en chans att du vet vad du pratar om. Praktik kan avslutas lagligen efter att chefen haft en dålig morgon om denne så önskar.

"Skillnaden mellan praktikplats och anställning, är att vid praktik har inte ett juridiskt bindande avtal om anställning träffats. Ett anställningsförhållande föreligger alltså inte.

Därmed är inte kollektivavtal och arbetsrättslig lagstiftning tillämpligt, undantaget arbetsmiljölagen."

Anonym sa...

Du drmmer om du tror att vi inte kommer tillbaka från utöya. Vi har redan kommit tillbaka, större och starkare. Töntar som du och Breivik får försöka så gott Ni kan men vi är fler, större, starkare och har förmågan att som för inte så länge sedan avsätta dessa från akademiska sammanhang! Jag förstår inte vilken media du tror är intresserad av vem du är, vännen. Det finns ingenting i din blogg som är av någon betydelse, att mittuniversitetet sparkat dig är en samhällstjänst. Inget mer, ingen bryr sig.

Svensson sa...

@Anonym 14.49: Kom gärna tillbaks från Utöya, det välkomnar jag. Jag har här skrivit om möjligheterna för Arbeiderpartiet att "ta tillbaks Utöya". Det är, som jag skriver, en rimlig målsättning. Dock är frågan hur man bäst gör ett monument av ön; man gör fel, tror jag, om man bara lämnar det fruset i tiden.

Mitt seriösa förslag, gett i all vänlighet - vilket är storsint av mig eftersom du Anonym använder glåpord som "töntar som du" - är att med de 30 miljoner man samlat in omforma ön till en park med ett minnestempel. Därinne kan det finnas nischer med eller utan bilder för de 69 offren, där man kan lämna en blomma/motsv. På så sätt fokuseras på offren, inte på Breivik.

"Vilken media är intresserad av mig"...? TV, Expressen, Verldens Gang... De två sistnämnda har ringt och talat med mig, nog tyckte jag de verkade intresserade av att höra min version av händelsen.

Anonym sa...

@Anonym 14:49: vi andra väntar på att Stasilistan publiceras och dina gelikar avslöjas. ;-)

Anonym sa...

Apropå Miun så finns några hundra inlägg här: http://jeanette-jeanettesblogg.blogspot.com/2010/03/tiden-ar-inne.html

Sture sa...

Var det att bloggandet skedde på arbetstid eller bloggandets ämne som var skälet till uppsägningen?

Det ena är en fråga om avgränsning mellan arbetstid och fritid. Det andra om ett åsiktsförbud som inte hör hemma i ett demokratiskt samhälle och i synnerhet inte på ett universitet. Ett universitet ska vara akademiskt neutralt och inte ha någon politisk inriktning.

Dess företrädare ska därmed inte göra uttalanden om vilka åsikter som strider "mot allt vad universitetet står för" så länge det inte handlar om strikt forskningsfientliga uttalanden.

Om denna "hemska" åsikt vore kritik mot massinvandringen så skulle det innebära att universitetet dels bedriver politik, vilket strider mot den akademiska neutraliteten, dels att den politiken är ett stöd för massinvandringen vilket är ett direkt hån emot de vetenskapliga undersökningar som faktiskt har gjorts avseende massinvandringens konsekvenser på det västerländska samhället. Man stödjer en linje som andra forskare har fastslagit är destruktiv för oss.

Detta är med andra ord allvarsamt både ur ett demokratiskt och ett akademiskt perspektiv. Tankarna går till Sovjetunionen där forskare fick sparken om deras teorier gick emot statsideologin.

Svensson sa...

@Sture: det hela är ju inte juridiskt så formellt eftersom det bara var en praktikplats. Vill praktikanordnaren att praktiken ska upphöra så upphör den. Då kommer man med mer eller mindre bra argument.

Men som jag varit inne på ovan, denna affär - "förlora praktikplats pga bloggande" - visar på något principiellt, nämligen tryckfrihetens gränser. Det är dessa gränser jag undersöker. Att jag bloggade på arbetstid är sant; frågan är bara hur stor affär man gjort av det om bloggaren varit regimtrogen, anti-svensk och pro-multikulti.

Anonym sa...

Hmmm, tror du gjort en tabbe här, du borde skrivit bloggen hemma och visat den på jobbet. Om du då fått sparken hade du kunnat sätta åt dom.
Nu kan dom bara hänvisa till att det va en praktikplats...
Synd, det hade varit roligt att se en självgod makthavare fått sprattla i media...
Hur som hellst, stå på dig och fortsätt skriva !

Svensson sa...

Tack Anonym 15.27. Verksamheten fortsätter, det är ett som är säkert alltså.

Men juridiskt har jag inget case mot MIUN. Inget anställningsförhållande förelåg. En praktik kan sägas upp av anordnaren på snart sagt vilken grund som helst, inte bara ideologiska som här.

Visst hade det hela legat på en mer metapolitisk nivå om jag bett om lov att blogga. Då hade man fått sig en intressant ideologisk debatt. Men vare därmed hur som helst: gjort är gjort och nu får jag se vad morgondagen bringar.

Anonym sa...

Jag läste ditt blogginlägg igen. Det är en bra analys och jag kan inte se att du tar ställning för breiviks dåd eller uttrycker att han är en schysst kille, som de påstår på teve.

Återigen blir det alltså tydligt att jounalisterna egentligen inte är journalister utan åsiktspoliser som karaktärsmördar oliktänkande. Oerhört ynkligt.

Jag ogillar Breivik och vill inte låta honom ta plats i mitt sinne. Men det viktiga här är yttrandefrihet. Du uppmanar inte till våld, uttrycker inte ett stöd för hans dåd, utan talar om hans idéer. Så vad är egentligen problemet?

Anonym sa...

Hej det är en sak jag inte fattar men vill veta mer om, du skriver att du:

"utnyttjar min germanska rätt att fritt yttra mig på tinget."

Frågor som jag behöver svar på, för jag vill göra samma sak, är

1- hur vet man att man är german?
2- Var finns denna rätt, vart kan jag hänvisa, svensk lagtext paragraf vaddå? Skulle också vilaj åberopa denna rätt nämligen.
3- om jag nu INTE är german, får jag inte uttala mig då?

Eftersom du inte verkar ringt utomlands innan (problemen med +47) vill jag göra dig uppmärksam på att samtal utomlands är dyrare. Be därför de norska journalisterna ringa dig. Så får de betala. Fiffigt va?

/villafarsan

Svensson sa...

@Villafarsan: på de gammelgamla, sant fornnordiska TINGEN hade envar friboren man rätt att yttra sig innan beslut fattades. Det är denna rätt jag åberopar mig på. Läs Snorres Konungasagor, läs om Torgny lagman så får du veta mer.

Denna yttrandefrihet har vi ärvt och kodifierat; det skedde i förstone på 1700-talet. Då fick vi vår första Tryckfrihetsförordning. Sedan har den ärvts av oss i nutiden. Den omfattar alla svenska medborgare, oavsett etnicitet. Utnyttja denna rätt om du vill; try it, you'll like it.

Hur vet man att man är german? Tja, kalla det vad du vill. Nordeuropé, etnisk svensk, german. Svenskan är för sin del ett germanskt språk, även engelskan och tyskan, danskan, norskan osv. Någon juridiskt ofelbar definition på "german" finns inte. Det är delvis en känsla, delvis ett etniskt arv, delvis ett kulturarv.

För övrigt respekterar jag folk från alla kulturer. Invandrare per se kan jag umgås med och har gjort det under hela mitt vuxna liv. Har du?

Gällande detta att ringa till Norge så fick jag VG-journalisten att ringa upp mig. Fattas bara.