torsdag 17 november 2011

Svenssonaffären rullar vidare: intervjuad av Mittnytt


Tidigare idag kommenterade jag det TT-telegram som cirkulerar om mig. Det är tydligen fler som läst det. Nyss var till exempel Mittnytt här och intervjuade mig. dn




Åren 1974-85 bodde jag i Övik. Övik ligger i Västernorrland. Västernorrland hör TV-mässigt till Mittnytt-regionen. Som ivrig TV-tittare följde jag ofta detta Mittnytt. Jag förtrollades av historier som de om Sunds Defibrator, om Taråbergskollektivet och andra hjärtevärmande stories som våra regionala nyheter hade godheten att sprida.

1985 lämnade jag Övik och bosatte mig i Uppsala. Åren gick. Men våren 2010 flyttade jag tillbaks till Mittnytt-regionen i form av Härnösand. Det var liksom dags att flytta hit, återvända till Ångermanland. Erkännas ska att jag inte följt Mittnytt på sistone. Men ikväll kanske man ska slå på det, kolla in programmet och se hur man själv tar sig ut i rutan.

Vid ettiden idag ringde det nämligen på dörren. Det var Tomas Tiberg från Mittnytt. Han frågade om han fick prata med mig. Visst fick han det.

Jag tog en minut och snyggade till mig och gick sedan ut i trapphuset. Där presenterades jag för Tibergs andra medarbetare, Erik Nordanström (nedre bilden) plus filmfotografen vars namn jag inte noterade.

Well, jag gav i alla fall samtycke till intervju. Och, kan jag säga, formerna för det hela var rätt OK, vi förde en normal konversation. Och de lät mig ta bilder på dem när det hela var slut.

- - -

Med kamera och bandare på började Tiberg fråga mig saker som om jag stödjer Breivik (svar: nej), om jag är högerextrem (svar: jag är en fri man, kalla det vad ni vill), om jag har åsikter om invandring (svar: ja) et cetera. Med lite tur så sänds det hela i kväll, inte bara regionalt utan även i Rapport som brukar ta in regionala inslag.


Inte så att jag gör mig några illusioner. Kanske redigerar de ner det till 5 sekunder där jag hinner säga "Ted Kaczynski", kanske citerar de denna blogg ur kontext. Allt kan hända, det är min livsfilosofi. Men jag har inte gjort något olagligt så jag anser mig ha ordentligt på fötterna.

TV ansåg det i alla fal mödan värt att sända ett TV-team från Sundsvall för att intervjua min ringa person. Vi får se vad det blir. La' kamera gå! som de säger i Norge.




Relaterat
Svensson: biografi
Eld och rörelse: fri pdf

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vad var det du hade för motto: Hellre ökänd än okänd? Det verkar ju fungera riktigt bra. Även jag som inte precis är politiskt korrekt hajade till av ett av dina inlägg där du skrev något om att Breiviks största svaghet var brist på tålamod. Jag tänkte var att en illvillig läsare lätt kunde missförstå din poäng. Det kanske är vad som har hänt?

Svensson sa...

Det jag menade i aktuellt inlägg var att multikultismen kommer att kollapsa av sig själv snart. En helt negativ agenda som denna saknar inneboende vitalitet. Att då som Breivik begå ett terrordåd mot multikultismen, ett dåd med viss karaktär av egotripp och narcissism, det kan ses som "att vara för otålig".

Han han gett sig tåls hade han ju sett hatsentimentet och antigermanismen ge vika av sig själv. Ty de saknar styrka att motstå de prövningar som väntar, prövningar jag skildrat i Antropolis.

Mr Speck sa...

På detta lärosäte gick även jag en gång för att tillskansa mig en ganska blygsam 80p examen i data.

När jag besöker Sundsvall brukar jag titta in på universitetsbiblioteket som är riktigt skapligt.

Att bli fockad från nån slags tjänst där var ju trist , men "c´est la vie"
Skolans ledning har ju så klart inget val i PK-paradiset :-|

Men varför inte ta sats mot att ta en riksdagsplats för SD till valet 2014. Exempelvis Petzälls plats bör ju vara vakant.....

Svensson sa...

MIUN har kvalificerade kurser. Bland annat har man kurser i krigshistoria. Det är man rätt ensamma om i Sverige tror jag. Och inom littvet och engelsk litteratur kan man forska om science fiction och fantasy; det är vanligt idag men för 20 år sedan var det inte riktigt comme il faut.

Anonym sa...

Jag tror inte du behöver några råd inför ev fortsatta mediekontakter men om vi rent hypotetiskt antar att du ändå önskar sådana följer mina här:

Stressa inte. Tänk noga igenom vad du skriver och säger. Tänk framför allt på vilka motargument, undanflykter och motbeskyllningar du kan få - sådana kan vara hur lögnaktiga och ohederliga som helst - och undvik att onödigtvis blotta dig för dem. Räkna inte med att få genmäla, hur lögnaktiga påståenden du än utsätts för. Kör med understatements mycket hellre än motsatsen. Om det faller sig naturligt att hänvisa till någon tänkare som återfinns i din oerhört omfattande bildning - gör det.

En poäng kan kanske vara att det är märkligt att ett universitet klandrar och stöter bort någon som försöker diskutera Breivik och hans terrorhandling sakligt och balanserat. Breivik och hans dåd är ju en utmaning för samhället inte minst förståelse- och tolkningsmässigt. Mittuniversitetet tycks ju mena att en saklig diskussion är liktydigt med att stödja Breivik, dvs att det inte finns något att förstå och tolka rörande honom och hans dåd. Detta är en anti-intellektuell hållning ovärdig ett universitet som möjligtvis kan ursäktas när man är i chock en tid efter händelsen, men inte nu. Det är vidare ytterst märkligt att Mittuniversitetet av politiska skäl vill hindra en medarbetare att delta i en diskussion som lär komma att pågå i många år, bl a inom vetenskapen, om hur Breivik och hans dåd ska förstås och tolkas.

I all välmening,

PB

Anonym sa...

"Svensson sa...
MIUN har kvalificerade kurser. Bland annat har man kurser i krigshistoria. Det är man rätt ensamma om i Sverige tror jag."

Hmm .. är det dom som har en distanskurs om andra världskriget i ett underifrånperspektiv (=soldatperspektiv, antar jag) ?

Hur vore det om du skrev in dig som studerande i krigshistoria och anmälde din önskan att skriva en uppsats om Breivik "som soldat" och hans dåd "som stridshandling"? Och diskutera hans "krigsperspektiv" på samhällsutvecklingen?

Gör det nu, så kan du samtidigt psyka dem för att de föregripit vetenskapens kommande analys av Breivik och hans dåd.

Fortfarande i all välmening,

PB

Svensson sa...

Jag har alltid tänkt att allt jag säger kan användas emot, ända sedan jag stratade bloggen, så jag är rätt garderad där.

Gällande MIUN tänker jag inte polemisera mot dem. MIUN är ett avslutat kapitel, nu drar jag mot nya mål. Den eventuella debatt jag för, den för jag på ett principiellt samhälleligt plan, inte för vad som angår akademin.

Tack i alla fall för moraliskt stöd. Och du är i gott sällskap; jag har knappt fått en enda negativ kommentar sedan detta drog igång. Jag har haft 3000 (tretusen) besökare sedan affären började i förmiddags och bara en (1) har varit negativ. Det var Anonym 14.49 i detta inlägg. Sentimentet är på min sida iaf på bloggen, vi får väl se hur det utvecklas efter eventuellt TV-inslag, Expressenartikel och Verldens Gang.

Tannhäuser sa...

Tretusen besökare på en dag - det tycker jag är extremt stort - och intervjuer - det vågar jag inte ens ge - sedan mer än åtta år tillbaka.

Hejar ivrigt på, men är för dagen ovanligt slätstruken... Har ju upplevt allehanda affärer själv, rena tillfälligheter enligt mig - de flesta av dem utan att ens så mycket hålla i ett vapen, än mindre avlossa det... Men - tydligen är jag kontroversiell inför mina likar, om än inte i Norrland..

Svensson sa...

@Tannhauser: ibland blir man kontroversiell mot sin vilja. Jag skriver samma sak nu som förr, skillnaden är att jag tydligen är intressant för andra nu.

Vi får väl se vad det blir av denna affär. Kanske dör den ut, kanske tar nya hotbilder vid i MSM och Svensson avförs från dagordningen. Men jag ska för den skull inte tystna, den saken är säker.

Dagens samhällsklimat är sådant att man blir kontroversiell för ingenting. Det får man ta, man får acceptera och gilla läget. Även om man "bara" gillar traditionalism eller hedendom så är man misstänkt. Det är en radikalisering på gång, en polarisering. Neutralitet verkar vara en svår position numera.