onsdag 23 november 2011

Svenssonaffären dag 7: öppet brev till Anna Olsson Werkström


Svenssonaffären har nu varat i en vecka. Den handlar om mitt bloggande om Breivik. Detta bloggande har bland annat fått Säpo att rynka på pannan. Och i SVT:s Mittnytt har jag hängts ut som ett monstrum, ett hot mot samhället och en paria. Mitt ansikte har suddats ut och det nämns inte vem jag är, varken i reportaget eller i en artikel på Svt.se där förföljelsen fortsätter. Därför har jag skickat ett mail med nedanstående text till Mittnytts ansvargige utgivare, Anna Olsson Werkström. dn dn dn ab ab ab exp exp




Öppet brev till Anna Olsson Werkström, ansvarig utgivare för Mittnytt

Bakgrunden är denna: jag Lennart Svensson har bloggat om den norske terroristen Anders Behring Breivik. Jag har från dag 1 tagit avstånd från våld. Jag har analyserat Breiviks världsbild, jag har skildrat aspekter på hans biografi och hans profil. Jag har citerat ur hans manifest och gett min syn på det hela som radikal konservativ. Enligt min mening finns det vissa aspekter av Breiviks analys som kan ha fog för sig.

Detta accepteras inte av Makterna. När TT 17/11 sände ut ett telegram om att jag avpolletterats från min praktikplats på MIUN för detta bloggande, kom Mittnytt genast och gjorde ett reportage om mig. Jag lät mig godvilligt intervjuas. Men i reportaget som sändes på kvällen 17/11 suddades mitt ansikte ut. Med kameravinklar, citat ur kontext och glidande formuleringar framställdes jag, milt sagt, som ett hot mot demokratin.

Jag protesterar mot denna behandling. Jag vänder mig mot att 1) utmålas som en extremist som hotar samhället 2) att samtidigt anonymiseras och framstå som ett ansiktslöst monstrum. Jag är en publicerad författare och känd bloggare, online sedan 2007. Jag har aldrig "satt mitt ljus under en skäppa" som det heter i Bibeln.

Jag kräver upprättelse. Media ska inte kunna tysta och dehumanisera bloggare på detta vis. Genom att anonymisera mig har SVT förvägrat svenska folket att själv bilda sig en uppfattning om vad jag säger på min blogg. Jag står nämligen för allt jag skrivit på bloggen. Jag har inte brutit mot några lagar, jag följer TF och jag respekterar kvinnor och minoriteter. Jag har åsikter om invandringspolitiken men för det ska man inte behöva bli en paria.

När mitt fall blev offentligt startades en tråd om mig på Flashback Forum. Jag gavs då automatiskt rätt att yttra mig där. Nu kräver jag samma rätt att yttra mig i Public Service-media som i social media.

Jag kräver:

. att SVT på sin hemsida publicerar en bild på mig, opixlad, där det står motsvarande att detta är Lennart Svensson, den bloggare som skildrades i reportaget 17/11 om hur han avpolletterats från MIUN.

. att det i texten ska ges en klickbar länk till Svenssongalaxen, den blogg som är orsaken till all storm som drabbat mig. Länk:

Dessa krav är ställda så att folk åtminstone ska ha en chans att bilda sig en egen uppfattning om vem jag är.


Härnösand 23/11 2011

LENNART SVENSSON

- - -




Relaterat
Gotiska Klubben säger sitt i affären
Negativ legitimering

8 kommentarer:

Goten sa...

Besvarar Anna Olsson Werkström inte Lennart Svenssons öppna brev är hon inte intresserad av att försvara de värden Public Service och Sveriges Television står för. Så enkelt är det.

ref: http://www.radioochtv.se/Tillsyn/Granskning-av-program/Reglerna/SVT-SR-och-UR/

Programverksamheten ska bedrivas opartiskt, vilket innebär att

en klart utpekad part som utsätts för kritik ska få möjlighet att bemöta kritiken

kontroversiella ämnen eller händelser inte får behandlas på ett ensidigt sätt

en representant för programföretaget inte får ta ställning i en kontroversiell fråga.

Svensson sa...

Tack, detta ger mig understöd i denna strid.

Anonym sa...

Mycket bra! Oavsett om Werkström och SVT väljer att försöka ignorera dig eller om man besvarar ditt öppna brev, kan detta utvecklas till något riktigt inressant!

Du har rätt i vad du nämnt flera gånger, att dina kritiker inte har fattat vem du är och vad du står för. De har snabbt placerat dig i ett fack där de tror att du hör hemma. Undermåliga journalister som de är, har de inte förstått hur illa du passar i det facket.

Jag reser nu bort ett par dagar men önskar dig all framgång i ditt - för oss alla och för hela Sverige - viktiga värv!

PB

Svensson sa...

Tack PB. Och även om det här går över så kommer det nog fler Svenssonstormar. De vill ju ha en fiende att racka ner på. MSM lever på det: negativ legitimering.

Jag vill ha lugn och ro att skriva mina romaner. Men nu är man en Offentlig Paria och då får man vara beredd på ett och annat.

Karpstryparn sa...

MSM och SVT styrs av fascister och andra antidemokrater, Anna Olsson Werkström är själv en sådan.

Lennart, du är bra och saklig, du gör helt rätt som kräver detta.

Får du inget svar tillbaka eller om inte SVT gör det du kräver så bevisar de att de är antidemokratiska lögnare.

Anonym sa...

Lite OT men du är indolog. Betyder det att du kan sanskrit ? Läser Bhagavad-Gita på orginalspråket och så.

Lars sa...

Vill bara säga att jag stödjer Dig. Fy för den lede vad fulmedia och ängsliga pk-universitets-karriärister är en vidrig kombination!

Kämpa på herr Svensson och tappa inte modet.

Svensson sa...

@Anonym 22.19: ja, det stämmer. Om Bhagavad-gîtâ har jag skrivit här, med citat ur originalet.

@Lars: tack. Det är onekligen så att jag behandlats orättvist. Något juridiskt case är inte möjligt att driva, varken mot MIUN eller MSM, men nu är mitt fall "posted all over the internet" med inlägg som dessa. Så jag har slagit tillbaka, det kan man lugnt säga.

Med stöd som det du visar Lars så ska jag fortsätta kampen för detta handlar om yttrandefrihet och dess gränser, om oskrivna lagar för vad man får och inte får säga.