lördag 8 april 2017

Radio Motgift recenserar "Ett rike utan like"


Min svenska historik fortsätter sitt segertåg.




Låt oss tala om Radio Motgift. Det är en nationell, svenskvänlig nätradiokanal som drivs av Magnus Söderman, Jonas De Geer och Dan Eriksson.

Ett av programmen på Motgift är GMM = Godmorgon med Magnus. Det har Magnus Söderman som värd. Han håller låda i en timme och talar om det som intresserar honom, med radikal/Sverigevänlig vinkel. Programmet sänds varje vardag, om jag inte misstar mig. På torsdagar har man ett inslag med bokrecensioner. Och i nyss förlidna avsnitt recenserades Ett rike utan like -- Sveriges historia.

Söderman var överlag positiv till boken. Och det finns mycket att citera ur hans recension. Så var ska jag börja? Kanske med denna dragning. Söderman sa bland annat följande:
Lennart Svensson har en speciell stil (...) också i detta så är Ett rike utan like en bok utan like.
Detta kan ange tonen för det hela. Och fler citat ur recensionen blir dessa, utan kommentar:
Det är någonting unikt som Logik förlag har släppt. -- Den här boken ger dig en förståelse för ditt land och det görs utifrån en traditionell och nationell synvinkel.

[Se denna bok som] ... en möjlighet att för en gångs skull, kanske för första gången någonsin i ditt liv, få ta till dig en berättelse om ditt eget land, skriven av en person som faktiskt älskar det landet och älskar det folket. Och det är någonting unikt idag.

Det är en fantastisk bok. -- Den här ska finnas som standardverk hos varje Sverigevän.
Jag bockar och bugar för dessa ord. [Jag kan ej ge en länk ty recensionen finns ej längre online.]




Relaterat
Ett rike utan like -- Sveriges historia
Nya Dagbladet recenserar "Ett rike utan like"

Inga kommentarer: