söndag 15 april 2012

Sången i drömmen


Idag tänkte jag lägga upp en dikt. Den heter "Sången i drömmen".




Det är dags för en dikt. En poetisk utflykt i väntan på den storm som ska komma. Det handlar om att minnas en sång man just drömt om -- och att försöka fånga denna sång i diktform, innan den rinner mellan fingrarna som fiskar man fångat med drömmens nät.
Tänk så märkligt att sjunga en sång i drömmen
och sedan vakna med samma sång:
att fortsätta sjunga samma sång
som man nyss sjöng i sin dröm.

Jag drömde i natt att jag sjöng en sång
och den gick, ja den gick så här...
Rytmen den var som denna dikt,
den var rytmisk, ni fattar nog...

Ja jag sjöng denna sång i min dröm
fast med lite annan text;
det var intoning på Herren Gud,
det var kosmisk energi.

Jag har bevarat drömmen här,
den lever i denna dikt.
Melodin och rytmen, allting jag fann
finns nu att läsa för varje man...!




Relaterat
Eld och rörelse: fri pdf

Inga kommentarer: