fredag 27 april 2018

Radikalkonservativ litteratur


In Swedish. -- Den här bloggen har funnits i drygt tio år. Den startades i november 2007. Här ska jag berätta om denna bloggs politiska sida. För att vara exakt ska det handla om länkar till diverse högerpräglad, radikalkonservativ litteratur jag behandlat genom åren. I vid mening högerradikala böcker avhandlas nedan.




Denna blogg är ingen nischblogg. Den innehåller inte bara politik.

Svenssongalaxen innehåller ett och annat. Gå till exempel till denna innehållsförteckning och botanisera. Först listar den engelska inlägg, därefter svenska. I förteckningen ges länkar till artiklar om bilar, om politik, om science fiction och annat. Ni finner inlägg om filosofi, esoterism, historia och mitt liv. Och ni finner noveller och poesi.

Men om vi nu pratar politik, vad har jag då att komma med där? Om vi, som utlovat, talar högermässig litteratur, vad kan jag bjuda på?

- - -

Till vad kan jag guida er inom radikalkonservativ litteratur? Jo, detta.

Om vi börjar med högervinklad science fiction kan jag ge dessa två länkar:

. Robert Heinleins "Starship Troopers" var en kontroversiell bok när den kom 1959, ja även senare. Den gav inblick i det operativa, viljedrivna sinnelaget. Mer här.
. Min essä om science fiction från 2016 presenteras här på svenska. "Sf från höger, sf i relation till eviga värden" är bokens tema.

Det om sf. Om vi ser till politiska essäer, vad har jag då recenserat? Jo, till exempel detta:

. Julius Evolas "Ride the Tiger" (1961). Det är en bok om att, som radikalkonservativ, i viss mening bejaka den moderna tidens nihilism och materialism. Förutsatt att man har ordning inom sig, och har en tro på högre värden, kan nihilismen vara en renande kraft. Mer här.
. Oswald Spenglers "Människan och tekniken" ger en i huvudsak god sammanfattning av den faustiska människans historia med fokus på teknikens utveckling. En bok med föga av liberalismens utvecklingsoptimism (även om jag inte håller med om allt Spengler säger). Mer i detta inlägg.

Slutligen en relevant text i sammanhanget, om en bok av Jünger:

. En recension av romanen "Heliopolis" från 1949.

Det var några länkar till högerradikala texter på denna blogg. Väl bekomme.




Relaterat
Ernst Jünger -- A Portrait
Ambrose: Eisenhower -- Soldier and President (1991)
Starship Troopers: recension på svenska
Ångermanälven, fotograferad av min far

Inga kommentarer: