onsdag 2 maj 2018

Hollywoods kurs i att skriva krigsberättelser


In Swedish. -- Härmed en något speciell skrivkurs...




Jag har kommit över en instruktion i att skriva krigsberättelser. Utgivare: Hollywoods manusskribenter. Det gäller både film och romaner. Innehållet i denna instruktion är mycket enkel och kan sammanfattas i punktform:
. Du behöver inte ha någon kunskap om stora operationer, massverkan och "striden som tillstånd". Nej, ett litet löjligt kommandoföretag räcker, ett gäng grabbar på äventyr. Som i "Saving Private Ryan", "Kanonerna på Navarone", "Örnnästet", "Bron över floden Kwai" och "De nakna och de döda". All action i denna sista roman är ju koncentrerad till en patrull. Och de övriga fokuserar på liknande patrullföretag.

. Överhuvud taget är action inte så viktigt, nej koncentrera dig du på gruff mannarna emellan, lägerlivets nolltillvaro, "sergeanten är dum, majoren är dum" osv. Detta kan lösas genom att ha hela, eller en stor del av handlingen förlagd till utbildning. Som i "Full Metal Jacket".

. Känslopjunk är ett måste. Detta löses lätt i filmen med att ha smetig musik i bakgrunden till varje scen. I textform utförs det hela med introspektion i personernas psyken, gärna med tillbakablickar över vad som hänt innan, allt med målet att visa hur synd det är om dem.

. Ett tillgjort språk måste till. Kalla för all del inte en spade för en spade, nej sökta omskrivningar är alltid bäst. I film är detta lika med utstuderade kameraåkningar, överdrivet långa inzoomningar på själsplågade ansikten och frosseri i militär formalia vilket ger en "ironisk" effekt.

. Du behöver inte känna till något om hur militära operationer och ledning går till, nej alla bara rusar i en skock och skjuter. Samurajartad coolness kan du strunta i. Däremot får alla soldater gärna skrika och kommentera vad de gör, à la "nu är det hett om öronen", "vi kommer aldrig att klara det här" (q.v. "Pearl Harbor").

- - -

Så går det alltså till enligt handboken. Enligt Hollywoods manusskrivarmall.

Enligt den kort sagt skitdåliga mallen.

Men en god krigsberättelse då, hur ser den ut...?

Därom ska jag nu ge besked.

Vill ni ha en krigsstory som bryter mot alla dessa "regler" ovan -- en story som behandlar stora, sammanhängande operationer med befäl i brännpunkterna som leder sina förband, utan fredsmässigt gruff och känslopjunk, med ett avskalat språk där en spade kallas spade -- kolla då in "Eld och rörelse".

"Eld och rörelse" är en novellsamling jag gav ut som pappersbok 2007. Nu finns den som fri pdf.

Titelberättelsen är en gråzonsberättelse från ingenmansland. Den bryter som antytt mot alla de regler och syndrom som idag gäller för denna konstform.

Här känslopjunkas inte, här skildras inte futtiga patruller. Här GESTALTAS. Här råder, mutatis mutandum, SAMURAJARTAD COOLNESS från början till slutet. Apateia, samatva, bushido. Döden som närvarar från första sidan till sista.




Relaterat
Ett rike utan like (2017)
Science fiction från höger
"Actionism" -- presentation på svenska
Svensson: biografi
"Eld och rörelse" åter tillgänglig
Redeeming Lucifer
Det röda massanfallet
Trotylstorm i öster (2018)
Kaninbibeln
Fenor och krom
Mythago Wood
Ballard
Min privata Operation Barbarossa
Reportage: kyrkogården
Edith Södergran: krigiskt sinnelag
Bertil Malmberg hedras i Härnösand
Boye: Kallocain (1940)
Gedin: Verner von Heidenstam -- ett liv (2006)
Ballard: War Fever (1990)
"Burning Magnesium" (2018)
Bibliography of Svensson
Ernst Jünger -- A Portrait (2014)
Science Fiction Seen from the Right (2016)
Actionism (2017)

Inga kommentarer: