måndag 30 mars 2020

Världsångesten driver folk framför sig med gisselslag


Det är en märklig tid. Våren är här men en gastkramande ångest har gripit själarna. Detaljer åsido tycks ledmotivet i media vara "död och förintelse". Ångesten regerar, den allomfattande, existensiella världsångesten. Domedag och undergång följer i dess spår.




Dirigerat av media råder ångest. Dödsångest.

Vad kan då jag bidra med i saken...?

Jag kan möjligen lindra den individuella personens dödsångest.

Och då är det så... att man måste konfrontera sin rädsla för döden. I långa loppet kan man då bli kvitt ångesten überhaupt.

Det är en besk medicin. Men den fungerar.

- - -

En persons ångest är ett tidlöst problem och jag har behandlat det förr på bloggen.

Rädsla för döden behandlas genom att konfrontera denna rädsla -- och på sikt besegra den.

Det är tufft men det går. Och det är det enda sättet. Se här.

- - -

Men bortom det individuella då...?

Om vi ser bortom personen och tar oss an världsångesten.

Det är alltså en tid av ångest, samhällsomfattande ångest. Ja världsomfattande. Vi tycks leva i de yttersta av dagar. Civilisationen går under. Tycks media säga. Då kanske denna novell kan passa bra.

- - -

Man kan säga: jag inte bara följer tidsandan... jag skapar den, föregriper den. Ty detta med världsångest och undergång som vi ser idag, där var jag redan i juli 2019. Med novellen Det flammande svärdet.

- - -

"Domedagen är här, gör bot och bättring" tycks vara tidsandan. Hjälper det då att tvätta händerna med handsprit...?

- - -

Världsångesten har folk i sitt grepp. Undergångsstämningar grasserar. Jag ger er alltså den konstnärliga speglingen av detta i sagda novell.

Och den enskildes ångest kan möjligen botas av råden i detta inlägg.




Relaterat
Konfrontera dödsångest
Det flammande svärdet
Burning Magnesium -- presentation på svenska
Typer: Modern man
Redeeming Lucifer: presentation på svenska
Målning: Robert Svensson

Inga kommentarer: