lördag 11 januari 2014

Nyhetssvepet: Jim Olsson, New Antaios Journal, Motpol


Det är medio januari och det händer en del.




Jag fick nyligen Nya Tider nr 1/2014. Det var fullmatat.

Här finns sammanfattningar av Expressens misslyckade uthängningskampanj, om Kärrtorp och om Researchgruppens skumma förflutna. För Expressenkampanjens belysning har NyT till exempel uppsökt den Jim Olsson som blev något av en hjälte för internethögern. Olsson bad ju Expressens David Baas att flyga och fara när det begav sig i december. Och nu, i NyT, får Olsson berätta i lugn och ro hur han ser på det hela.

Vi får till exempel veta hur han kunde vara så förberedd på Expressens konfrontation. Ty detta skedde dag 2 av kampanjen. Dag 1 for Expressen hem till politiker och bråkade. Nu, dag 2, tog man itu med privatpersoner. Och Olsson var då beredd och bad Stasiblaskan dra.

Detta kunde han göra eftersom han visste att han hade rätten på sin sida. I NyT-intervjun säger han bland annat:

"[Jag visste ju] att jag inte hade skrivit något som var brottsligt eller hetsande eller vad vet jag. Jag hade ingenting att dölja, jag har ju mest upplyst om vad ledande auktoriteter, till exempel professor Assar Lindbeck skrivit och sagt."

Heder åt Olsson. Så här vinner vi kulturkriget, så här segrar vi i den metapolitiska kampen. Inte med slagord och kampanjer, utan med lugn och klokhet och talang.

- - -

Vad gäller den tidning där Olsson intervjuades, Nya Tider, så har den funnits i drygt ett år nu. Och den går från klarhet till klarhet. Jag bidrar själv ibland. Och i övrigt så har tidningen förstklassig bevakning av Mellanöstern (bäst i svensk media), man skriver om invandrad brottslighet och maktmissbruk och man låter tystade röster komma till tals. Mycket hallå blev det till exempel när NyT i höstas sökte, och fick presstöd på cirka 1 miljon kronor.

Alla krav uppfylldes. Men Makterna skrek sig hesa av indignation och ansåg att detta var en extremistisk tidning. De har fel, NyT är oberoende och speglar verkligheten.

Tidningen är i tabloidformat, har 16 sidor och kommer en gång i veckan, hela året. Vill du prenumerera, gå till AlternaMedias hemsida. Eller ring kundtjänst på 08-410 677 70 och fråga hur du ska göra. Eller maila kund@nyatider.nu

- - -

Fler nyheter: det finns en engelskspråkig internettidskrift som heter New Antaios Journal. Det är en nystart av en lärd tidskrift som drevs 1959-1971 av Ernst Jünger. Den nya Antaios skriver liksom sin föregångare om myt, esoterica och andlighet. Dessutom skriver man om Ernst och dennes bror Friedrich Georg, samt om författare och företeelser som associerar till detta.

Nyheten för mitt vidkommande är att jag har en blänkare i Antaios om vad Ernst Jünger ville med sin tidskrift, när den startade 1959. Han såg den som "en fri tidskrift som en fri värld", och för att odla friheten måsta man odla andligheten ansåg han. Detta kan jag berätta i sammanhanget plus lite till. Mer här.

- - -

Slutligen i detta nyhetssvep kan jag meddela att tankesmedjan och bloggnätverket Motpol går som tåget. I höstas var denna sajt på plats 1700 på Alexa. Och när jag senast kollade (på eftermiddagen igår, 10/1 2014) så var Motpol på plats 670.

Det kallar jag ett rejält kliv. Uppfräschningen och nystarten har alltså lockat mängder med nya läsare.

Mitt senaste inlägg på denna sajt är detta. Där berättar jag minnen av rårock som har nationell och traditionell betydelse. Politisk rock alltså, högervarianten. Och här finner ni Motpols startsida med den artikel som för dagen är aktuell. Vilken artikel det är vet jag inte. Det postas ju hela tiden nytt av sajtens 20 skribenter.




Relaterat
Motpol: Rårockens roll
Ett rike utan like (2017)
Svensson: biografi
"Eld och rörelse" åter tillgänglig
Redeeming Lucifer
Det röda massanfallet
Trotylstorm i öster (2018)

Inga kommentarer: