onsdag 8 januari 2014

Jag vaknar upp, stel som en pinne. Efter några längder i poolen och en kopp honungsvatten känns det bättre


Halleluja.




Jag vaknar upp, stel som en pinne. Men efter några längder i poolen och en kopp honungsvatten känns det bättre. Jag utbrister, likt Schopenhauer: Dagen är min...!

Jag kollar travet, tipset. Sedan far jag bort till Gudmundrå för att kolla in en samling tennsoldater jag tipsats om. Jag köper dem på stående fot. Silhuettfigurer, fabrikat Hilpert 1908. Snabb affär...!

- - -

Efter en lunch på Kramm far jag upp på ett berg, går en bit, ställer mig och ser ut över den klara, milda, snöfria, blåsiga nejden. Jag tänker: det är sunnanvind. Det är Anden som blåser. "När denna världs ande blåser blir det vinter, när Anden blåser blir det sommar." Sommar är det inte än. Men det är milt. Det sägs att Bottenviken sannolikt inte kommer att frysa till i år. Det lovar gott får man väl säga.

- - -

Efter ytterligare affärer tar jag en kopp te på ett tradarfik i Docksta. Jag växlar några ord om dagens ondits. PK-ismen är död framgår det bland dem som vet, tradarchaffisarna.

Jag kommer hem vid sextiden. Lastar in tennsoldatslådan, lyssnar på Jethro Tulls "Stand Up". Kollar tipset, kollar travet. Och sedan lovsång till Guds namn, dvs. det "Jag Är" som finns inom oss alla. Halleluja.




Relaterat
Nicholls: Fantasi och vetenskap i science fiction (1984)
Pollack: Arabs at War (2002)
von Luck: Pansarchef under Rommel (2005)
Wilcock: The Source Field Investigations (2011)
Salvador Dalí: "Crucifixion" (utsnitt)

Inga kommentarer: