måndag 24 januari 2022

Svensson: Lyx (dikt)

In Swedish. -- Härmed en ny dikt. Den heter, som ni kan se, "Lyx".



Jag lever i lyx och sus och dus...

att leva i lyx är att leva i ljus --

"luxe, calme, et volupté"...

+++

Jag har ett guldhus och en guldbil --

ett marmorhus och en marmortron --

"se hur alla fälten har vitnat till skörd"...

+++

En grinande demon visar mig vägen till
underjordiska skatter -- genom faror och
vidrigheter går vägen till den dolda
skattkammaren, det hemliga valvet, där alla
ens önskningar går i uppfyllelse...

De tre vise männen gav det nyfödda
Jesusbarnet guld, rökelse, och myrra --
där myrra stod för VILJA, rökelse för
MEDKÄNSLA, och guld för TANKE -- så den
som är rik på guld är rik på ratio, han
är TANKFULL -- han är klurighetens kung, han
löser Klaus Schachts Knepiga Sidor, han
löser Dumnötens Tankenötter -- och i sin
ägo har han därtill en ekorre som knäcker andra
nötter, riktiga nötter är det men också
mycket märkliga nötter -- ty var nöt har i sig
en ädelsten -- så med denna ekorre i sin tjänst
blir man både rik och berömd.

+++

Guldhus med guldbil... guldhus med guldrum...
samt ett bärnstensrum, det är mycket lyxigt...
organiska ädelstenar såsom pärla, korall och
bärnsten är liksom toppen av allt, de slår
ibland de klassiska kristallerna av typ rubin,
safir och smaragd... nog för att jag har dem
också, lyxmannen har allt... så jag pryder mina
salar med färgstenar överallt, allting skiner
så man blir nästan galen, "embarasse de richesse"...
men så är det, man ska inte spara på lyxen, nej
man ska ge med slösande hand... ett guldhus måste
ha en passande interiör, det ska va färgprakt inuti
och guldskimmer utanpå... c'est la largesse,
the abundance, der Überfluss
-- överflödet helt enkelt...

+++

Jag är så god som guld.



Relaterat
Byxdress i Düsseldorf
ÅVC
Svenska berättelser

Inga kommentarer: