lördag 13 december 2008

Sanningens silverflod


Jag gick runt i natt
på min tidningsrunda och fann en silverskatt.

Det var månen som lyste för mig,
en fulllödig måne who lit my way.

Jag blev glad och god
där jag simmade fram i sanningens silverflod.
Så kan man skalda en dag som denna. Faktum är att månen lyste min väg i morse. Jag såg några lussande typer utanför ett studenthus också, det var kul.

Annat som är kul är recensioner av ens böcker. Nu har Granlund på "Marmeladkungen" dragit åstad och granskat min "Eld och rörelse", den första riktiga recensionen frånsett BTJ:s.

FG har verkligen gått in för uppgiften, han har något att säga om nästan alla noveller i boken. Mest förbluffad är han över titelstoryn och dess synbarliga "fel" (tempusbytena, syntaxen, gåtfullheten i var det hela utspelas osv) men funnit att det tycks funka ändå.

Hela räkan finner du här, och inlägg på denna min egen blogg om boken här.

(Marc Chagall, "Jag och byn", 1911)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Eld och rörelse skulle bli bättre med vartannat kapitel (eller kapitel/underkapitel) i vartannat presens respektive imperfekt. Som det ser ut nu rör det sig om tempushopp mellan stycken. Men visst fungerar det! Inget snack. Jag är imponerad.

Ett tips förresten till din blogg: mer beskrivande rubriker. Det tog ett tag innan jag insåg att ditt senaste blogginlägg handlade om just en bokrecension av din bok - min. Så har det även varit tidigare.

När du t. ex. recenserade min diktsamling (tack, tack, oh, tack!) var rubriken: "Orfiska tongångar" vilket i sig inte beskriver vad det är du skriver om.

Bara ett tips. Och keep up the good work, käre Svensson. (Förresten hette min mor Svensson innan hon gifte sig med min far - vi kanske är släkt på långt håll...)

Svensson sa...

Har nyss varit inne på din blogg och kommenterat du-vet-vad...

Och visst: mer faktarika rubriker. Jag ändrade till exempel rubriken på inlägget om din bok i lördags, gjorde den googlingsbar.

Annars vill man ju ibland ha poetiskt välljudande rubriker, det är därför det ser ut som det gör ibland. En avvägningsfråga. Men räkor ska alltid ha författarnamn plus titel numera.

Tempusbytena i "E&R" bara blev så, jag skrev i trans.

"Keep up the good work": tack. Och kanske kommer det en ny bok av mig i början av nästa år; man ska aldrig lova men produktionen är rätt framskriden.

Anonym sa...

Ska kommentera din kommentar snarast.

Men, jo, man tackar! Jag får ta och uppdatera mina länkar, om du ändrat. Underbart att du berättar det. Men visst ska det vara poetiskt välljudande rubriker. Fast de kan alltid innehålla underrubriker såsom boktitel och författarnamn.

Vad gäller tempusbytena i Eld och rörelse vet jag ju att den skrevs som i trance, så det är förståeligt. Men jag tror att det går att göra ännu bättre. Vad tycker du om mitt förslag i ovanstående kommentar.

Svensson sa...

Om jag tänker ändra i "Eld och rörelse"? Nej, den är fullbordad och har varit det sedan 1991.

Sedan vad gäller släkten Svensson, som du nämnde överst, så är det förvisso så att vi är en rikt förgrenad dynasti; vi finns överallt, utan att synas...