torsdag 19 mars 2009

Bilens aura: det intryck bilen ger


Det ska här handla om bilar och det intryck de ger. Bilden ovan föreställer en Buick Century Gran Sport 1973, en vacker bil må jag säga.




Jerry Cornleius lämnar sin Duesenberg lyxbil olåst i vid ett tillfälle i "The English Assasin". Han gör det medvetet, eftersom "its aura would protect it."

Det är nu inte alla lyxbilar som har en sådan aura, skulle jag vilja hävda. När Clarkson testade nya Aston Martin i "Top Gear" jämförde han den med Ferrari, och sa att denna nog vore en bättre bil men "du blir bättre bemött i en Aston Martin"...

Ferarri ger ett lite vulgärt intryck, ger associationer till nyrik snobb, medan Aston Martin erinrar om stil och klass.

Eller ta Mercedes S-Klasse på 80-talet. Mercedesdirektörer som körde runt i såna kunde i Frankfurt mötas av öppet hån, ja fientlighet, i samband med tuffa tider för företaget. Det var också en ful bil, såg ut som en pansarödla. Annat då med den evigt lockande Rolls Royce.

Decembernumret 2007 av Diego besöker Rolls Royce-fabriken i Goodwood, dit den flyttat efter att ha legat i Crewe i flera år. Det är i samband med de tyska ägarna som flytten skett, mycket skapades nytt då i början av 2000 -talet. Men Rolls Royce skulle förvisso förbli en engelsk bil tillverkad i England. Och sitt renommé som stilfull lyx har den behållit, dess aura är intakt.

- Bortsett från ett tillfälle då en kille gav mig fingret när han körde om mig, säger fabrikschauffören Rodney, har det inte varit så - ta i trä. Folk är i allmänhet väldigt intresserade av bilen och kommer fram och ställer en massa frågor när jag parkerar någonstans.

Det räcker inte med att göra en dyr bil, den måste ha något annat också: aura, "feeling", "det". Ungefär som när den där tyske generalen beslöt att inte försvara Paris som en fästning inför de allierades anstormning; kanske var han en särdeles reko typ, en som ändrade historien med sitt beslut, men jag vill hävda att han var tvingad att handla som han gjorde. Paris aura hade honom i sin makt. Choltitz hette han för övrigt.




Relaterat
Japansk bilindustri
Channeling, sectioning, chopping...
Wagner: Nibelungens ring
Mythago Wood

3 kommentarer:

Anonym sa...

En favoritbok i hyllan är Len Deightons udda och burleskt roliga "sluten avdelning" advokat på dekis i Hollywood, kör Caddy 59:a cabbe. Och genom det sedvanliga galleriet av personer med brustna hollywooddrömmarså finns ju den excentriska skurken också som glider runt i en Darrin-Packard från 1940. ett upplägg som bara funkar i en skruvad hollywoodmiljö och ingen annastans.
Bokens fullständiga titel är "Om amerika är ett dårhus, är kalifornien en sluten avdelning!"

Anonym sa...

... och i Kalifornien är Hollywood värst!

Man säger ju: "Only in L. A., only in Hollywood, only in west Hollywood"...

/svensson

Anonym sa...

Trevlig läsning!