torsdag 1 maj 2014

Jordkrönikan, del 5: Gudarnas återkomst

Här slutar min serie om jordens och människans dolda historia.

Index till alla delar




Jag har nu i ett antal inlägg skildrat oortodoxa teorier. Om människan. Och jorden. Och historien.

Jag skulle ha kunnat säga mer. Men jag slutar här. Jag har mer material i ämnet. Men jag tror jag portionerar ut det separat, utanför ramen med del 1, del 2 osv.

Till ämnet för detta avslutande inlägg så, "gudarnas återkomst". Med det förhåller det sig så här.

Ernst Jünger (1895-1998) sa innan han dog att 2000-talet skulle innebära gudarnas återkomst. Han kanske får rätt. Gudar är ju vad Jordkrönikan handlar om: asuras och devas, avancerade änglar som haft inflytande på människans och jordens historia. Det har jag alltid trott och nu har denna berättelse nått kritisk massa.

Jünger spådde detta, gudarnas återkomst, i dagboken "Ziebzig verweht". Den kom ut med fem band 1965-1995.

Det kan även finnas spår av denna åsikt i "An der Zeitmauer" (1950) och "Eumeswil" (1977). Jünger sysselsatte sig där med titanernas roll, de livsfientliga gudar som försökte storma Olympen. Dessa titaner var som de asuras jag berättat om i följetongen.

Jünger ansåg att 1900-talet var titaniskt till sin natur: människofientlig teknokrati styrde. I kontrast till det behövdes det som de olympiska gudarna (= "devas" i min följetong) står för, nämligen sång, dans och festglädje. Kanske var det dessa devas återkomst Jünger förespeglade sedan titanismen rasat ut.

- - -

"Jordkrönikan" är den följetong ni nu läser. Jag har påstått en massa i dess inlägg. Och jag har sagt att det är teorier. Men även teorier måste ha någon form av systematik och sammanhang. Kanske har jag inte lyckats förmedla syntesen av allt. Kanske blir det uppgiften framöver. Vi får se. Sant är att detta med nya teorier och dold historia har sitt intresse. Det kan ofta vara en snårig intrig att följa. I så fall borde min uppgift, som författare, vara att presentera det hela som en intrig man kan ta till sig utan att bli helt konfys. Något man kan relatera till, vare sig som "historisk sanning" eller "teori".

Vi får se om jag lyckas med det. Jag kan inte lova något. Men mellan tummen och pekfingret känner jag inspiration inför att blogga om nya teorier, andlighet, hemlig historia och allt däremellan.

Som jag brukar säga: detta är Svenssongalaxen och här finns allt, en gigantisk och kaotisk jazz av idéer, teorier, berättelser och åsikter.

- - -

Gudarna kommer tillbaka. Kom ihåg var ni läste det först.





Index till alla delar




Relaterat
Svensson: biografi
Eld och rörelse: fri pdf
Evola: The Doctrine of Awakening (1943)
Glädje
Kopisten i Babylon
Klara kyrka, Stockholm

3 kommentarer:

Anonym sa...

I vilket sammanhang sa Ernst Junger det där om gudarnas återkomst ?

Svensson sa...

Det var i dagboken "Ziebzig verweht", vill jag minnas. Den kom ut med fem band 1965-1995.

Det kan även finnas spår av denna åsikt i "An der Zeitmauer" (1950) och "Eumeswil" (1977). Jünger sysselsatte sig där med titanernas roll, de livsfientliga gudar som försökte storma Olympen. Dessa titaner var som de asuras jag berättat om i följetongen.

Jünger ansåg att 1900-talet var titaniskt till sin natur: människofientlig teknokrati styrde. I kontrast till det behövdes det som de olympiska gudarna (= "devas" i min följetong) står för, nämligen sång, dans och festglädje. Kanske var det dessa devas återkomst Jünger förespeglade sedan titanismen rasat ut.

Svensson sa...

[Tillägg: dagboken heter "Siebzig verweht" och inget annat.]