onsdag 21 juni 2017

Intervju med mig på Motpol


This is about an interview with me on a Swedish website. -- Motpol är en svensk sajt för diskussion av traditionalism, identitarism och svenskvänliga ämnen. Den startade 2006 och firade tioårsjubileum förra året, markerat med boken Höger om åsiktskorridoren -- Motpol i urval 2006-2016. -- Jag var själv Motpolsskribent 2011-2016. Att läsa och skriva på Motpol var en nyttig skola i traditionalism och ny nationalism. Det var ingen urvattnad kulturnationalism, det var en ny radikal höger som definierade sig själv på grunden av etnicitet och indoeuropeiska traditioner.




En av dagens Motpolsskribenter är Robin Carell, författare till Rusäventyret och de skeppsbrutna piraterna (2016). Detta är för sin del en medryckande roman om en odyssé genom droger och rus, äventyr och elände. Detta är en "Jack" eller "Cigarett" för 2010-talet med en viss, omisskännlig högervinkel. Bland debutromaner är detta en "stand-out," tro mig.

Carell har nu intervjuat mig på Motpol. Vi pratar om min bakgrund, mitt intresse för sf och Ernst Jünger, kommande böcker mm. I tio frågor portätteras jag och mitt projekt som författare och metapolitisk aktör.

Som ett slags polemisk tillspetsning säger jag detta om vad som är viktigt idag för den Sverigevänliga rörelsen. Det är ju så, preliminärt, att det är viktigt att man ser verkligheten som den är och rapporterar om mångkulturismens framfart. Men man får inte göra detta fokus till en reaktiv-negativ trend i ens liv, till en veritabel livsstil, för då hamnar vi i en steril defaitism. Jag säger:
Det får vara nog med den reaktiva livsstilen. Nu måste vi istället mobilisera viljan och ta tillbaks landet på riktigt, med entusiasm och en levande vision. Ingen kan besegra ett folk som vet vilket det är och som bestämt sig för att försvara sitt land, det land som varit deras sedan tusentals år. Historien och traditionen står på vår sida.

Du finner intervjun här.




Relaterat
Motpolsintervjun
Drag åstad till ÅVC på berget

Inga kommentarer: