God morgon.
Detta skrivs 20 januari. Det gläder mig. Det betyder att januari snart är över, årets värsta månad.
Härmed en utflykt i filmens värld. Det ska handla om två klassiska film noir från cirka 1950, plus en pastisch på genren från 1982. Alla handlar om författare.
. The Third Man, 1949, manus av Graham Greene. Hans stil kan verka imponerande på en del; på andra är den typexemplet på "finlitterär jargon, 'novelese', tom retorik". Nåväl. Han hade i alla fall varit med. Levt ett liv. Vilket speglas i denna historia, som handlar om Holly Martins, en amerikansk författare av västernthrillers, som anländer till Wien efter andra världskriget för att söka efter en barndomsvän som har erbjudit honom ett jobb. Martins författande skymtar litegrann i början, han ska alltså föreställa hackwriter, men det är ändå en kär figur i modern myt. Filmen per se är rätt tajt och stilbildande som kallakrigs-thriller.
. Sunset Boulevard, 1950, manus och regi Billy Wilder. Den handlar om en manuskriptförfattare i Hollywood som blir indragen i intriger, ofta relaterade till att skriva manus. Många vitsiga repliker ges här om filmernas grunddokument, manuset, som många inte vet (1) kräver arbete och omarbete (2) är själva impulsen och utgångspunkten för allt fiktivt orienterat filmskapande. Kul är även att hjälten möter en gammal stumfilmsstjärna, som har idén att göra film av Oscar Wildes Salome med henne i huvudrollen. Han läser hennes manusutkast och tänker, "I had forgotten how [I]bad[/I] bad writing could be"... -- Salome har på 2010-talet filmatiserats men i gamla Hollywood gick det nog inte, att kyssa ett avhugget huvud var nog för magstarkt för den kulturen. -- Sunset Boulevard är en svartsynt komedi med svenskättlingen Gloria Swanson (fadern född Svensson) i huvudrollen som den passé stumfilmssjärnan Norma Desmond.
. Hammett, Wim Wenders 1982, en av denne tyske regissörs Hollywoodfilmer. Den skildrar fiktivt den historiske Dashiell Hammett, deckarförfattaren, som här blir involverad i en "riktig" kriminalintrig... om ni förstår. Boken börjar episkt med inzooming från ett gaturum in i en lägenhet, där Hammett sitter i skjortärmarna och skriver slutet på en roman: "THE END". Sedan intriger och på slutet kan han skriva en ny roman, med adaptioner av vad hans nyss upplevt. Manus skrevs av krimförfattaren Ross Thomas. Jag minns den som en skaplig film. Föga djupsinningt sägs om författandets konst men "författaren som hjälte" skiner iaf fram i början och på slutet.
Coda: att skildra författare på film är svårt. Att ha en gubbe vid ett skrivbord gör sig inte på vita duken. Men de ovanstående tre gör iaf en del försök att trovärdigt lyfta fram författaren som hjälte.
Relaterat
Lästips hösten 2023
JVM
Jag vid skrivmaskin 1989.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar