torsdag 22 november 2018

Elvaårsjubileum


In Swedish. -- Denna blogg startades för elva år sedan. Den 22/11 2007 postades bloggens första inlägg.




Jag har drivit denna blogg i elva år nu. Genom högt och lågt, genom halva Sverige, genom eld och vatten.

Jag fick helt enkelt en dag infallet att börja blogga. Och sedan har det rullat på.

- - -

Här tänkte jag länka till olika inlägg som kanske än idag är intressanta.

Vi börjar med två inlägg om modernt och framtida krig.

. Hollywoods kurs i att skriva krigsberättelser: alltså hur man inte ska göra...
. Det moderna slagfältet: om "high-tech" krig

- - -

Härmed två musikinlägg, om grupperna Judas Priest samt Blue Öyster Cult.

. Judas Priest.
. Blue Öyster Cult.

- - -

Här har vi en följetong i 17 delar... Jag förväntar mig inte att folk läser den rakt av. Nätläsning ska ju vara korta texter. Men dock. Denna följetong har blivit läst. Den handlar om Melina Starr, en svensk Modesty Blaise. Engagerad i detta lands befrielse från imperialismen.

- - -

Vill man ha en lista med inlägg kan man gå hit. För detta är bloggens innehållsförteckning. Först listas engelskspråkiga inlägg, sedan svenska. Listan är selektiv men representativ.

- - -

Härmed en serie artiklar i tidsföljd. Det hela ger, kan man säga, ett tvärsnitt av bloggen.
. 2008: en samling stories om typer i vårt land.
. 2009: en hyllning till bilföretaget Koenigsegg.
. 2010: en reflektion över att hantverk inte ska bedrivas för perfekt, perfektionismen får inte härska oinskränkt.
. 2012: ett bildreportage från Mannaminne i Nordingrå.
. 2013: ett inlägg om kreativitet, med citat av vad storheter som Baudelaire har att säga i ämnet.
. 2014: det år då engelskspråkiga inlägg hade något av en högkonjunktur på bloggen: några rader om Clark Ashton Smith.
. 2015: mer på engelska, en "konsumentkortis" om Julius Evolas måleri.
. 2016: en handfull dikter på engelska, som den asbra "Flower in the Desert".
. 2017: ett inlägg där jag drar mig till minnes min tid som sf-fan.

- - -

Det om detta. Jag kunde länka till fler inlägg. Men detta får räcka.

Välkomna att fortsätta följa Galaxen.




Relaterat
Ett rike utan like
Redeeming Lucifer
Målning: Robert Svensson

Inga kommentarer: