måndag 23 januari 2023

Självporträtt i bilder

In Swedish. -- Det här är ett porträtt av mig genom åren. Man kan säga: om det überhaupt finns något tema så är det min andliga utveckling som här skissas. -- Bilden överst föreställer, föga förvånande, mig, på Galleri Granen i Sundsvall 2017. Tavlan är Roberts "Akvedukt, rosa himmel".








Venedig, 1976. Jag och min bror (bror tv, jag th) vid Canal Grande med Santa Maria della Salute i bakgrunden. Alltså en barockkyrka av vit marmor i en stad full med antika artefakter. Redan då var jag "trad" med andra ord... det ska börjas i tid.



Saltoluokta 1980... jag fjällvandrar... "Meditations on the Peaks" i Evolas anda... Actionismen grundlägs här.



Uppsala 1989... jag och min dåvarande flickvän på Hågahögen... en bronsåldershög, en tämligen stor gravhög i landskapet... vi tycks sitta där och sjunga, ja så hedrar man sitt förflutna allra bäst... "På blomsterklädd kulle satt Hjalmar och kvad" osv.



Uppsala cirka 2009, möte med sf-fans. Platsen är Williams pub i Uppsala. Jag börjar redan då fjärma mig från sf-fandom -- ty jag hade fått ett kall -- att bli guru, Actionist guru. Ni ser det på bilden, ni ser glorian över mitt huvud: "Detta är min enfödde son, i vilken jag funnit behag" liksom.



Bild tagen på Robert Svensson-retrospektiven i Sundsvall, april 2017. (Bilden överst i detta inlägg är från samma tillfälle.)



Här föreläser jag på DFS 2019... bloggreportage här.



Övik, återvinningscentralen Må, mars 2020... urstädning och terminering av dödsbo... detta var sista rycket, hyra av lastbil och bortforslande av sängar och gamla soffor. Vädret var regnigt med isig villagata, men ett tecken från ovan var när jag kom körande på denna ÅVC och på bilradion fick höra "United" med Judas Priest. "Halleluja, Makterna är med mig" kändes det som... senare på dagen tittade även solen fram.



DFS, oktober 2021, Logikdagen... jag är inbjuden för att promota Ernst Jünger -- en biografi.







Relaterat
Logikdagen 2021
Min Jüngerbok
Actionism -- presentation på svenska

Inga kommentarer: