fredag 25 juni 2010

Usla grejer


Det finns mycket som är uselt, dåligt och värdelöst. Dynga helt enkelt. Härmed en lista på sådant jag stött på i mina dagar.

. Sämsta Tintinalbumet: Castafiores juveler

. Löjligaste handeldvapnet: StG 44 med krökt pipa ("för att skjuta runt hörn" etc)

. Sämsta bok jag läst: Graham Greene, The Human Factor (middle brow-dynga)

. Fulaste WWII-planet: Blohm&Voss 141


Mer uselt finner ni här, en bloggtråd om dåliga böcker, fula bilar och båtar och annat.




Relaterat
Svensson: biografi
Eld och rörelse: fri pdf

4 kommentarer:

Perra J sa...

Håller med dig lite om Graham Greene. Men en av de bästa böcker jag läst är också skriven av honom:
Brighton Rock.

Inget av det andra han har skrivit går upp mot denna.

(Och världens sämsta tekniska uppfinning: Kulspetspennan.)

Olov L sa...

*flämt* Castafiores juveler är ju det bästa Tintin-albumet! Jaja, smaken är olika.

Men fungerade skjuta-runt-hörnpistolen?

Anonym sa...

Karbinen-med-böjda-pipan fungerade nog, men den var ju så ful och löjlig...

Vad gäller Castafiore så ogillar jag den för intrigen: någon har stulit Castafiores juveler, vem, jo skatan! Visst var albumet ett experiment men det funkade inte tycker jag.

/svensson

Bellis sa...

Jag ber att få hålla med Olov L. Castafiores juveler är främst av alla Tintin-album, i mitt tycke.

Jag tycker att intrigen fungerar utmärkt (vilket den däremot inte gör i en del andra Tintin-album, som i det barockt löjliga dubbelalbum där han åker till månen!), men även om man bortser från intrigen så innehåller ju albumet så mycket mer. Den fantastiska Castafiore, en Haddock i högform, zigenarna, m.m.

Lysande, helt enkelt.

Men som sagt, smaken är olika och därom tvista inte de lärde. :-)

Kör hårt,
Bellis