lördag 21 september 2013

Nyhetssvepet, medio september 2013


Härmed några nyheter från tillvaron.




Jag stod häromdagen i mitt kök. Där har jag en spis av märket Husquarna Regina. Och ett kylskåp av märket Electrolux TR 1230. Jag har även en modell som prydnad där, en Revell Junkers 88 som jag byggde när jag var ung. Se bilder!

Jag stod häromdagen och betraktade modellen. Jag noterade flygkroppen med sin glasveranda i nosen, de två radmotorerna i sina gondoler och den intrikata målningen med ljusgrönt-mörkgrönt i sinistra, ja rent ut sagt gåtfulla och egendomliga vinklar. Och jag sa för mig själv:

- Junkers 88. En av västerlandets klassiker. Ett förnämligt plan, sannerligen...! Det användes ju som både dagjaktplan och nattjakplan, som högbombare och störtbombare, som sambands- och spaningsplan och lite till. Ja min själ. Det kan man kalla mångsidigt. A versatile, all-purpose aircraft på min ära.


Vad har nu detta med nyheter att göra? Rubriken är ju "nyhetssvepet". Men i min bok är "jag går ut i köket" en nyhet likaväl som att Annie Lööf står på centerstämman och snackar goja. Nåväl, vill ni ha tidens viktiga nyheter kan jag dra dem i sammandrag:
. Det blir ingen intervention i Syrien. Mina och andras protester satte stopp för det.
. SD går fram i opinionen. Man är limmade på 10%. Dit har man tagit sig på 20 år. För V tog det 80 år att komma dit. -- Jag stödjer inte allt SD gör, men visst gör partiet marginalnytta som kritiker av massinvandring.
. På min Motpolsblogg har jag nyss bloggat om Marinetti och futurismen. Marinetti var en banbrytande konstnär som gav fabriker, bilar och rörelse hemortsrätt i konsten.
Det var nyheterna. Och nu vädret. Det är höst. Det är den årstid vi har. September lovar storm sägs det. Nog stormar det. Men det är en godartad storm. Halleluja.




Relaterat
Autointervju
Sverige behöver en ny berättelse

Inga kommentarer: