söndag 26 augusti 2012

Födelsedagsdikt: så skriver du den: steg för steg


Många vill ha hjälp med att skriva födelsedagsdikter. Det tror jag mig veta: man vill gratta någon bekant med några klingande rader. Det kan jag förstå. Därför detta inlägg som ger tips och råd i ämnet.




Att skriva en födelsedagsdikt är inte så svårt. Man kan om man vill göra den väldigt kort, som denna:
Om du hör något i luften som surrar
så är det bara jag som hurrar!
Grattis NN på XX-årsdagen.
Det där "NN" betyder såklart att man sätter in gratulantens namn där. "XX" betyder aktuell ålder.

Nåväl, detta var den enkla varianten. Sedan finns det en svårare variant. Den består i att man gör en veritabel sång, företrädesvis med känd melodi. T.ex när min farmor fyllde 75 skrev min mamma en hyllningslåt, en hel episk sång till melodin "Vals ur glada änkan". Första versen löd:
Våren 1904 i april
fick familjen Andersson en flicka till.
Namnet blev Linnéa, invid älvens strand
flickan växte upp, snart var hon konfirmand.
Där har ni allt: rim och klang, sjungbart till känd melodi och unik text. Farmor hette mycket riktigt Linnéa, född 1904 i Åsele invid Ångermanälven. Fler verser fanns men dem minns jag inte. Men de berättade om farmors hela liv med giftermål med Sven, bosättning på Bennyhill, barn och resor osv.

Sedan har vi ju Cliff Richards låt "Congratulations". Där kan man försvenska texten på aktuellt tema:
Vi gratulerar
och celebrerar
Nittstreck Nossnoj som idag blir 35...
Ja, må han leva
inte kverulera
och ha en jätterolig trettifemårsdag...!
Man får tråckla till det om namnet inte passar metriskt. Typ skriva "Våran Kalle som idag blir XX" eller vad man nu hittar på.

Ännu ett exempel på ny text till känd låt har vi här. Det var när jag diktade till min egen ära på 45-årsdagen. Melodin var "Anarchy in the UK":
Årskalas i Svenssonland,
på Storgatan i Härnösand;
45 år, jag kan knappt sitta still,
nu planerar jag för 45 till -
för jaaag
ja vill vaaa
Svensson jag.
Nu har jag visat hur man skriver födelsedagsdikter. Man kan förvisso göra det ännu enklare: man kan sjunga/citera Stevie Wonders "Happy Birthday". Den kan googlas så får ni veta både text och musik. Den har blivit populär på sistone: "Happy birtday to you, happy birthday to you, happy birthday"... Jag gillar den, den funkar bra som alternativ till "Happy birthday to you" från anno dazumal.

Att skriva en födelsedagsdikt, att tota ihop hela texten själv - är det lätt? Man kan säga: antingen kan man dikta eller så kan man inte. Jag kan dikta. Men jag kan inte säga att det är lätt att tota ihop rim osv så att det blir fattbart. Min mamma hade också, som synes, viss talang för det hela. Men återigen, den inledande tvåradingen med "surrar/hurrar" går alltid hem, den kan användas av envar diktsugen grattare som vill ha något snabbt och enkelt att hylla gratulanten med.

Den funkar. Eller ta mitt exempel med Cliff Richards sång, jag tycker den är essensen av födelsedagshyllning. Trallvänligt och med en text som alla något sånär skrivkunniga kan tota ihop utifrån min förlaga. det blir därmed en låt man både kan sjunga om man grattar IRL, eller citera i mail eller brev eller telegram eller på ett paket eller hur man nu väljer att gratulera.




Relaterat
Min debutbok
Eld och rörelse
Maurice de Vlaminck: "Bogserpåtar på Seine vid Chatou", 1906

1 kommentar:

Svensson sa...

Jag nämnde i inlägget min mors diktarbegåvning. Ett tidigt exempel på den var när hon skrev en hyllningsvisa till sin bror Paul på dennes födelsedag en gång. Han gillade korv som pålägg. Då fick han sig sången "Det ska va' tunna skivor av korv" förärad, baserad på "Det ska va' tunna skivor av dig [/ lilla amatör-Casanova]" med Siv Malmqvist.