tisdag 2 februari 2010

Dikt: Svärd och stav


I går publicerade jag en dikt. Den var omtyckt av en kommentar att döma. Så den som gillar mina poem kan läsa mer under denna etikett, mitt poetiska fack.

Ännu en drapa ger jag er idag, nedanstående sak med tema mystik, esoterism och andlighet.

- - -

En gammal visdom säger oss detta:
vi behöver både Förnuftets Svärd och Intuitionens Stav,
både Tapperhetens Spira och Sympatins Bägare.
Ta med dig alla på din vandring,
glömmer du en är du förlorad.

Utan svärdet blir du galen.
Utan staven går du vilse.
Utan spiran vågar du inget
och utan bägaren förlorar du ditt hjärta.

Så säger oss en gyllene visdom.
Så ta denna vers som minnesramsa:
”svärd och stav, bägare, spira,
smaragd och safir, topas och rubin –
förnuft, intuition, tapperhet, sympati,
isicke-disicke-luntan-tuntan”...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för dina instruktioner. Det blir rätt mycket att kånka på, vilket är ofördelaktigt, t ex om man ska ut och handla på ICA. Men man kan ju lägga varorna i bägaren.

Är dock lite skeptisk inför tanken att på samma ärende dra med mig mitt mäktiga Claymore-svärd med tvåhandsfattning (svärdet är längre än mig).
Men det är klart, jag skulle kanske få ha hela butiken för mig själv...:-)

Anonym sa...

Själv har jag svärdet i gehäng och resten av prylarna i ryggsäcken :)

Man ska inte äga fler saker än man kan bära på sa Miyamoto Musashi. Dessa fyra objekt faller innanför denna regel tycks det mig -

/svensson