tisdag 7 april 2009

Tidningsbud


"Morgondimma. Soligt väder" stod det på dagens väder häromdagen, i UNT närmare bestämt.

Sicken poesi! Sånt vill jag läsa i mina tidningar, annat klarar jag mig utan.

Jag går med mina tidningar på min dagliga runda, går och går och går, tänker på allt och inget; ser blad, gröna blad; DETTA är mina sanna morgonblad, DN och SvD och UNT däremot klarar jag mig utan. Jag läser dem inte, slänger alla när jag är klar.

Blad av järnek och cypress och krokus och påsklilja är mina morgonblad, ej dasspapperstidningar med elände.

Jag går med tidningarna på armen, vänster arm, och delar ut med höger. Jag går med baksidan upp, ser bara vädret, bara väderprognosen; det räcker, framsidan får vara, jag struntar i den. Sol och måne, friska vindar, ett liv i elementen om ni fattar -

Inga kommentarer: