tisdag 4 april 2017

Lennart Svensson, författare till "Ett rike utan like"


Det finns mer än en författare i detta land som heter "Lennart Svensson". Därför detta inlägg.




Om man söker på "Lennart Svensson Adlibris" får man upp en rad olika titlar. Och merparten av dem har inte skrivits av mig.

Det finns flera Lennart Svensson som skrivit (akademiska) böcker. De är alla födda på 40-talet. Låt oss numrera dem.

(1) Lennart Svensson, professor emeritus i sociologi vid Göteborgs universitet. Han doktorerade 1978 med en avhandling om universitetshistoria. Han tycks som författare kalla sig "Lennart G. Svensson". [Länk]

Detta är alltså INTE jag.

- - -

(2) Lennart Svensson på Linköpings universitet. [Länk] Han blev fil dr 1984. Han är också professor emeritus. Och hans forskning påminner om ovanstående persons verksamhet men är tydligen mer orienterad åt beteendevetenskap.

Detta är alltså INTE jag heller.

- - -

(3) Lennart Svensson, professor i mikrobiologi. Mer exakt: professor, avdelningen för molekylär virologi, Linköpings universitet, Linköping. [Länk]

Detta är alltså INTE jag heller.

- - -

Som sagt, fler än jag med namnet "Lennart Svensson" skriver böcker.

För att förtydliga: jag, Lennart Svensson, redaktör för Svenssongalaxen, född 1965 i Vilhelmina, författar romaner och skönlitterära essäer.

Sådana böcker skriver jag. Inget annat.

Jag är inte född på 40-talet; jag är född på 60-talet. Jag skriver inte mallade läroböcker, inte akademiska rapporter och kompendier. Jag skriver inte som del av ett team (som man ofta gör i den akademiska världen och som mina namnes tycks göra).

Där har ni tumregeln att gå efter. Om ni skulle förvirras av boktitlar med "Lennart Svensson"-etikett.

Och som vägledning för vad jag verkligen skrivit, här är min bibliografi. Min verklista.

Och här är min biografi = "min levnadssaga".


- - -

Vad gäller svenskspråkiga böcker av mig till salu online, så finns idag framför allt Ett rike utan like -- Sveriges historia.

Detta är en polemisk historik över Sverige och det folk som byggde landet: de etniska svenskarna.

Detta är en stridbar svensk krönika, en traditionell svensk historia. Och inget blanknött, reviderat nonsens av den typ storförlagen ger ut.

Detta är boken som ger oss Sverige tillbaka -- ord för ord, sida för sida, kapitel för kapitel.

Detta är boken som "... tydligt deklarerar att det här är vi, det här är vår historia och det är ingenting vi ska skämmas för utan tvärtom inspireras och stärkas av."

Detta skrev Nya Dagbladet nyss. I detta inlägg ges en länk till recensionen. Plus lite mer info om boken.




Relaterat
Ett rike utan like -- Sveriges historia
Levnadssaga
Bibliografi
Svenska stories
Poe: Den gyllene skalbaggen (1962)

1 kommentar:

Unknown sa...

Jävligt bra sagt. Jag själv heter Lennart Svensson boende i Lomsjö, Åsele Kommun, Jag har skrivit åtskilliga böcker på FB, inte för avsikt att tjäna pengar för det har jag i mitt hela liv fått höra att det kan man bara göra genom att skaffa ett riktigt arbete. Att jag när nöden så kräver alltid överlevt på musiken har aldrig räknats, att jag i hela mitt vuxna liv överlevt på och av slälvmedicinering är det inte många som vågat reflektera över.

Jag behöver ingen som säger till mig vad jag borde göra framför allt inte när det gäller klimatalarmister för jag lever så snålt jag kan, mycket snålare än klimatpolitikerna, skillnaden är väl att jag betalar skatt på mina egna pengar medans politiker betalar skatt av våra pengar, tja, det är inte lätt för oss Lennartar och inte är det lättare för mitt Ex som än en gång hittat en som heter Lennart och nej för i helvete! det är inte jag :)