fredag 22 februari 2008

Respons på "Eld och rörelse"


Kring 1950 avtalade NATO till sig rätten att landa med bombplan på svenska baser, i händelse av krig med Sovjet. Bland annat skulle det amerikanska Convair B-36 kunna landa här, ett plan med kombinerad jet- och propellerdrift, 70 meters spännvidd och 21 mans besättning. Bomblast 38 ton.

Om ett sådant plan kraschat här under mellanlandning på en krigsbas, och händelsen i folkmyten förvandlats till en UFO-krasch, detta spekulerar jag över i novellen "Ett svenskt Roswell". Den finns att läsa i samlingen "Eld och rörelse", skriven och utgiven av mig.

Boken innehåller dryga dussinet noveller, som ovanstående samt en rad andra. Vad har jag då att säga om dem? För dagen inget - för jag tänkte citera vad en läsare meddelat mig, en viss Martin Glännhag i Linköping som köpt och läst boken.

De inledande pastischerna gick hem: "Såsom varande en ivrig läsare av litteraturhistoria och klassiker fann jag den första texten "Den svenska stilen" helt enkelt förtjusande; jag är glad att Jolo ännu inte fallit ur minne." Jolo var en av dem som parodierades, och denna novell finns för övrigt utlagd på nätet, se länk i blogrollen ("Eld och rörelse").

Glännhag säger vidare om innehållet i "Eld och rörelse":
Galaxens herre" är en fin space opera-fantasi med satirisk udd och "Nineves skatt" ett litet exotiskt skattjaktsäventyr i klassiska anda. "Riddaren, djävulen och döden" fann jag mycket underhållande; du har ett, för mig, mycket modernt språk som inte väjer för anakronismer vilket skapar många njutbara ironiska effekter.
Jag kan bara bocka och buga. Men det är inte slut än, Glännhag fortsatte i ett annat mail:
Åsiktskonstnär" var charmigt cynisk... och bland "Korta berättelser" fanns flera fina saker, bland annat den stilrena "Harmoni". Den längre berättelsen "Eld och rörelse" fann jag stark, gripande och välskriven, med såna ringlande meningar av barockstilsmässig hopning som jag brukar uppskatta och använda.
Och detta får vi väl kalla "stark köprekommendation"...! Jag har inte strukit något vitalt ur Glännhags mail, detta är vad han säger om "Eld och rörelse". Jag ser det hela som idel lovord.

Edit 2014: Boken, dvs pappersutgåvan, är numera slutsåld. Men pdf:en finns upplagd. Så att, vill ni ladda ner pdf:en till boken går ni hit. Det är gratis via tjänsten Dropbox.

Inga kommentarer: