söndag 22 november 2020

Trettonårsjubileum



In Swedish. -- Denna blogg jubilerar idag. Tretton bast…!

 

 

 

 

Denna blogg startades en kulen höstdag 2007.

 

Och nu är det en kulen höstdag 2020. Tretton år senare. En dag som alltså är bloggens trettonårsdag.

 

Wow liksom.

 

- - -

 

Den tid när bloggen drog igång, ja det var en annan värld än den vi ser idag...


Bloggar som fanns 2007-2008 var andra än dem vi ser idag, till exempel.


Bloggar jag själv läste då har upphört. Såsom Svammelsurium, På tusen famnars djup, Latinbloggen...


Nåja, visst finns det andra bloggar som fanns då och ännu lever. Förutom Svenssongalaxen. 


Men jag vill i all blygsamhet framhäva att denna blogg har stått sig med åren. 


Och den hade ett brett tema redan från början. Den startades som en multi-tematisk blogg. Det skulle inte bara vara ett tema eller typ av innehåll. 


I början skrev jag om sådant som Castaneda och Jünger. Sedan tillkom dikter och noveller. Sedan blev det historia och bokanmälningar.


Och ända sedan starten har jag promotat mina böcker.


Mixen av material skapar måhända ett milt kaos. 


Jag medger det...! 


Men det är i detta milda kaos bloggen frodas. Min så kallade personlighet som skribent är cementet som håller allt samman.


- - -


Några länkar till gamla bloggposter så. Nämnvärda artiklar genom åren alltså.


Om vi börjar med temat Ur min levnad så kan jag ge dessa exempel:


. Pulsåder och pannacotta -- om när min pappa las in på sjukhus 2010 och överlevde

. När jag besökte sf-kongressen Eurocon 2011

. När jag besökte Svenskarnas hus 2019


- - -


Andra länkar jag känner för att ge nu är dessa två om min bror konstnären, han som avled 2016. Detta är dödsrunan, och detta är ett reportage om den retrospektiv som hölls 2017. 


- - -


Vad mer?


Det finns oerhört mycket att länka till.


Men ska man försöka hitta lite udda, men ännu läsbara stycken, så kommer jag osökt att tänka på dessa bokrelaterade texter.


"Kioskböcker man minns" från 2008, ett fritt spånande kring enklare pocketböcker som trots allt hade något, de stannade i minnet.


Lästips från mars 2020, om en bok om Saab, om Noice, om sf av Fred Hoyle med mera...


Om olika sätt att dela in sf i subgenrer: andlig sf, tidsresor osv... ett inlägg från nådens år 2016.


- - -


Fantastika, dvs sf mm... detta förekommer alltså ibland på bloggen. 


Härmed mer av den varan. Såsom en recension av en nämnvärd fantasyroman, Mythago Wood av Robert Holdstock.


Och här recenseras Heinleins Starship Troopers. En högerklassiker.


- - -


Om Heinleins bok är höger, så kanske man skulle ge lite fler rena högerlänkar...? Bloggen definieras ju numera (sedan cirka 2011-2012) bland annat som höger och Sverigevänlig.


Så vad kan jag då bjuda på?


Kanske nationaldagstalet 2017.


Samt detta inlägg från 2014, som analyserar PK-väldets natur.


- - -


En sista länk. Till bloggens innehållsförteckning. Först ges engelska inlägg, sedan svenska.


- - -


Detta får räcka vad gäller jubileumsprat för i år. 


Man kan säga: bloggen jubilerar. Och lever vidare. Så, väl mött framöver...





Relaterat

Eld och rörelse

Jordkrönikan



Inga kommentarer: